Seiko Sarb065 Cocktail Time en andere Sarb modellen anno 2020

Hallo allemaal,

Back on the cool days had Seiko JDM modellen. Modellen die alleen voor de Japanse markt waren. De Sarb familie was een typisch JDM. Officieel niet buiten Japan te krijgen en een waanzinnige prijs kwaliteit verhouding.

Zie hieronder de Sarb065 Cocktail Time, Sarb033 en de Sarb017 Alpinist.

Zie hieronder mijn uitgebreide review over deze modellen:

Destijds allemaal voor rond de 300-400 te verkrijgen. En daarvoor kreeg je een Seiko 6R15 in-house uurwerk. Not bad.

Inmiddels zijn de modellen uit productie gehaald en zijn er universele opvolgers gekomen van de Alpinist en de Cocktail Time. Allemaal onder het nieuwe Seiko Presage of Prospex regime. Allen in invloed te krijgen met de bijpassende brandmerking op de wijzerplaat.

Op ebay gaan de prijzen van een Sarb065 Cocktail Time van 750 dollar tot 3200 dollar. Best wel bizar als je het mij vraagt en ik vraag mij überhaupt af of deze ook daadwerkelijk verkocht worden.

Desalniettemin blijft het jammer dat het coole Seiko JDM tijdperk voorbij is en vervangen door de grote eenheidsworst Presage of Prospex tijd. Erg jammer als je het mij vraagt. Desalniettemin zijn de oude JDM modellen nog meer verzamelwaardig geworden en zullen de prijzen de komende tien jaar alleen maar omhoog gaan. Mijn advies koester uw JDM Sarb modellen dus.
Aan de andere kant zijn er onder het Presage en Prospex regime tal van nieuwe modellen gekomen en lijkt de keuze bij Seiko groter dan ooit. Niet 1 nieuwe Alpinist maar 4 en wat betreft de Cocktail Time ben ik de tel kwijt.

Wat vinden jullie, zijn the cool days van JDM modellen Seiko over? Wat vinden jullie van de Presage en Prospex branding? Zit Seiko wat jullie betreft op de goede weg of verlang je terug naar the good old JDM days?

  • Bring me back to the old Seiko JDM days
  • Presage and Prospex all the way

0 stemmers

Hier onder nog een filmpje dat de inspiratie voor dit topic was:

Cheers!

7 likes

Volgens mij valt dat nogal mee…

SRP777 heeft ook Prospex logo… dus je Prospex-eenheidsworst-PTSS is nogal facultatief.

Dat gezegd hebbend:
Ik vind de Prospex én Presage lijnen erg passen bij Seiko. Veel verschillende designs in dezelfde lijn voor een acceptabele prijs.

Uiteraard zat er vroegâh een duurder uurwerk in met de nadruk op duurder, niet per sé beter. Ergo, de ervaringen die ik heb met 6R15’s zijn slechter dan met een 4R3*. Dus technisch gezien misschien wel een zegen dat er meer 4R3* movements worden gebruikt.
Dat een horlogemerk zichzelf vernieuwd in uitstraling heeft maar 1 reden: SALES met bijbehorende marges voor de retail. Ik kan daar wel wat mee.
Dat Seiko hierdoor fans verliest die in het verleden voor een veels te lage prijs zonder marge in de retail een Seiko kochten is niet erg.
Ikzelf heb dus geen enkel probleem met Presage of Prospex logo. Het gaat om het uiterlijk van het hele horloge, en of er nu een PS op staat of een langer woord, who cares?.. nou ja, wel iemand dus die ik ken die als een mantra blijven herhalen dat alles bij het oude had moeten blijven. Dan had iedereen nu hetzelfde horloge gehad. De SRPB041 is geweldig mooi kan ik je zeggen, hadden ze niet in de tijd van JDM.

Einde bericht: vooruitgang en verandering moet je niet tegenhouden.

4 likes

Als dat je kernvraag is: Nee, het tijdperk van JDM is niet voorbij. Als je een willekeurige Grand Seiko boetiek binnen stapt, en je vergelijkt dat met het aanbod op Seiya of de Japanse GS site, dan zie je dat er nog wel degelijk JDM-only wordt gemaakt.

Ze exporteren alleen nu zoveel verschillende typen horloges onder Presage, GS en Prospex vlag dat er geen gedoodverfd model is wat Seiko verzamelaars als verborgen juweel zien.

En er was ook nog redelijk wat willekeur in de Alpinisten-tijd. Waarom, bijvoorbeeld, heeft niemand de Champagner Alpinist of de Roze SARB03x ooit opgemerkt? Die zijn gekomen en gegaan. Het waren geen limiteds, maar ze werden niet bekend.

Ik heb je poll dan ook niet beantwoord omdat hij de lading niet dekt.

1 like

Dat komt omdat Seiko met de Turtle SRP777 een prachtige re-issue heeft neergezet naar de originele 6309 Seiko “Turtle”. In 2015 is Seiko net begonnen met het uitrollen van het Prospex regime. De SRP777 was een van de eerste met het Prospex logo. Daarna is Seiko mijns inziens de kluts kwijt geraakt en heeft het Prospex logo en later het Presage logo tot in den treure uitgevoerd. Zelfs de legendarische Marine Master 300 heeft de tekst Marine Master moeten inleveren voor het Prospex logo.

ik vind dat Seiko nog steeds prachtige re-issues maakt. Maar vind het jammer dat alles universeel Prospex of presage bestempeld lijkt te moeten worden…

Ik vind de nieuwe Presage modellen dikwijls een beetje ondoordacht. Ik heb het idee dat ze zich in Japan wat aan het vervelen zijn en maar wat proberen. “Effe kijken of deze aanslaat”. Ik heb zelf de originele Cocktail Time nog liggen, inmiddels het horloge dat ik het langst in bezit heb, en ik ben ook wel van plan die te houden, dit stuk blijft de mooiste in mijn opinie.

Niet dat er bij de nieuwe generatie géén mooie stukken zouden zitten, ik hou wel van die groene (Mockingbird) en de Espresso Martini (ik wacht op een lekker laag prijsje om die aan te schaffen).

1 like

En gelijk heb je. There is only one real Cocktail time…:sunglasses:

mét originele klote bandje van belabberde kwaliteit :slightly_smiling_face:

1 like

The way it should be. Lekker vuilniszakken plastic bandje. So cool:sunglasses:

Toch komt mijns inziens de goede oude Seiko tijd niet terug. Ik vond het verzamelen van Seiko duikers en enkele JDM modellen wel een van de puurste verzamelperiodes uit mijn horologische carrière. De Seiko Sarb017 Alpinist felt like a million dollar watch. Dat pure gevoel heb ik helaas niet echt weer gehad. En dat gevoel kan de huidige Seiko mij niet meer geven ben ik bang.
Ik neem het ze nog steeds zeer kwalijk dat ze de SKX uit productie hebben genomen en vervangen door een fashionwatch…

1 like

in

Maar,

Ben jij nou veranderd of is Seiko wezenlijk veranderd?

Zoals gezegd, ik heb een Mini-Turtle die me zeer dierbaar is. Met prospex logo en datumloep, godbetert. Maar dat ding is gewoon een genot. Does what it says on the tin, kost geen reet, is comfortabel en een bandenslet bovendien.

Als ik dan naar de huidige presage lijn kijk dan is daar de groene cocktail time met gouden accentje. Dat ding is vokking fantastisch. Ook de nieuwe Alpinisten zijn in mijn ogen zeer, zeer goede bang voor de buck, als het ware.

Nu heb ik 25 horloges (ik heb m’n Citizen Eagle 7 laten gaan, @Poderoso, nog steeds blij? Doe een duit in de verkopersfeedback :slight_smile: ), en er zijn een rits Seiko’s die ik wil hebben:

  • De witte sunburst GS SBGX319
  • De nieuwe zilveren Alpinist SPB119
  • De Mockingbird groene cocktail time SRPD37
  • De SBBN031 Tuna

Dat zijn allemaal horloges die ik erg cool vind. De reden dat er geen goedkopere duikertjes bij staan is omdat ik die Squale, Mini Turtle, witte Stargate en SKX009. Oh, en de SRP639.

Dus dat thema hebben we gehad. :slight_smile:

Of ik zover zou gaan om een Seiko 5 een mode-horloge te noemen weet ik niet. Zo ja, dan zijn alle horloges mode horloges. :slight_smile: Maar toch. Ik voel je probleem met die afgewaterde SKXen. Ze zullen mijn propere SKX uit m’n koude dode handjes moeten trekken.

:slight_smile:

6 likes

De SRP777 was qua ontwerp en inspiratie top. Helaas was de kwaliteitscontrole om te huilen. Gold ook voor andere recente “lagere middenklasse” duiker modellen van hen.

Volgens mij is Seiko ergens de weg kwijt geraakt, daar waar Citizen en Casio nog wel begrijpen hoe het moet. Het merk heeft voor mij dus ook afgedaan.

Tsja, mijn lokale juwelier is met Citizen gestopt omdat ze de klantenservice om te huilen vonden. Nu denk ik ergens in m’n achterhoofd dat je die bij Citizen waarschijnlijk maar eens in de 25 jaar nodig gaat hebben, maar toch.

Ikzelf heb meerdere recente mid- tot low-price Seiko duukerts in bezit en ook andere gehad, en er is echt niks mis met de kwaliteit. Het enige probleem wat ik met een Baby Tuna heb gehad is in no time gratis volledig opgelost door Seiko Nederland, dus dat is dan wel weer een ding.

Voor het moment blijf ik ze trouw, want ik word blij van veel van de vormtaal.

1 like

Het blijft voor mij natuurlijk een steekproef met een heel kleine sample size, want ik heb maar een paar Seiko’s en Citizens gehad. Maar ik vond b.v. mijn titanium Citizen Eco-Drive van nog geen tweehonderd euro beter afgewerkt (en met meer detail op de wijzerplaats) dan een Seiko die bijna het dubbele kostte.

Alleen gemerkt dat volledig titanium het niet is voor mij; belangrijkste reden om die Eco-Drive weg te doen was dat ik niet kon wennen aan een metalen horloge dat bijna niks woog :stuck_out_tongue:

Achteraf had ik gewoon mijn originele SKX007 moeten houden :wink:

1 like

Sarb modellen zijn gaaf :ok_hand:, maar er zijn ook andere parels (JDM) :ok_hand::ok_hand:

6 likes

Voor ons horlogeliefhebbers is t jammer, maar begrijp wel dat Seiko t hoger op zoekt.

Een horloge is voor velen geen ‘noodzakelijke’ tool meer zoals t vroeger dat was. De telefoon heeft voor velen de tijdsfunctie overgenomen.

Dus blijft er t ‘horloge is samen met manchetknopen de enige sierraad voor de man’ over. En dan begrijp ik wel dat ze als luxe product gezien willen worden. Bovendien moeten ze in t relatief lagere segment ook nog eens opboxen tegen de smartwatches.

Althans, dat is mijn beeld vh gebeuren.

Ik vind de mini Turtle ook een verrassend gaaf horloge, nu is het ook een van de weinige modellen die ik kan hebben, maar goed, ondanks de datumpukkel vind ik het een echte Seiko in positieve zin.

Nog steeds jdm only

Kan niet zeggen dat het er slechter op geworden is :yum:

2 likes


Ik ben er blij mee

8 likes

Die is ook wel lekker !!!