RLC review: Seiko SPB077/SBDC061 a.k.a MM200

Hallo allemaal,

Onlangs voor de tweede keer de Seiko SPB077 a.k.a MM200 aangeschaft. De reden dat hij de eerste keer weg ging was vanwege het feit dat ik een Tudor Black Bay wilde en fondsen moest mobiliseren. Onlangs een mooi jonggebruikt exemplaar via ons mooie forum op de kop weten te tikken met een extra MM300 rubberen band. De reden van aanschaf was omdat ik opzoek was naar een vakantie horloge. Nu eenmaal op de plaats dan bestemming Israël :israel: ben ik volop van het horloge aan het genieten en leek het mij aan de rand van het zwembad tijd voor een uitgebreide review.

Let’s get started!
De Seiko SPB077/SBDC061 a.k.a MM200 is een midrange/high-end duiker van Seiko gebaseerd op Seiko’s tweede duik horloge de 6159 dat Seiko in 1968 lanceerde. De SPB077 is daar dus de moderne interpretatie van. De retail price bedraagt 1100 euro, maar doorgaans nieuw voor 750-900 euro te verkrijgen. Tweedehands goed te verkrijgen voor om een nabij de 700 euro. Voor dat geld koop je een dijk van een horloge dat vele maller hoogwaardiger en duurder aanvoelt dan menig ander horloge uit die prijsklasse. De SPB077 is evenals zijn broertje de SPB051 a.k.a 51mas boven de Sumo en de Shogun gepositioneerd en onder de Marine Master 300. Qua afwerking komt hij overigens veel dichterbij de MM300 dan je initieel zou denken/vermoeden. De case en de stalenband zijn ook voorzien van Zaratsu polishing en zijn beide messcherp. De caseback is een mooie gepolijste Seiko caseback met the Great Wave of Kanagawa in het midden. De sluiting van de clasp is in tegenstelling tot veel andere Seiko duikers niet voorzien van een platgeslagen stukje metaal, maar een mooie solide metalen sluiting. Verder is de SPB077 voorzien van saffier glas met anti-reflective coating. De bezel oogt van hetzelfde materiaal/dezelfde kwaliteit als die van de MM300 (Sbdx001/Sbdx017) en ziet er uit als een Ceramic bezel. De interactie met de bezel voelt solide en hoogwaardig aan. De kast vouwt mooi naar binnen en zorgt er voor dat het horloge mooi op de pols aansluit/in weg zakt. Het horloge is ook aanzienlijk minder dik dan de MM300. De dikte bedraagt 13.1mm. De case diameter is 44mm, echter is de bezel veel smaller rond de 41mm waardoor het horloge aanzienlijk minder groot draagt. Een Turtle, Samurai, Sumo of SPB051/51mas draagt vele male groter. De reden dat de SPB077 kleiner draagt is een combinatie van de kleinere bezel en de eerder besproken kastvorm. De lug to lug width bedraagt 51mm en de lugwidth zelf is 20mm. De Seiko SPB077 is voorzien van een Seiko 6R15 in-house movement dat 21.600x tikt per uur (3Hz). Het gangreserve bedraagt 50 uur. Qua accuraatheid zit hij bij mij na een paar dagen dragen op -1 seconden per dag. Het horloge is een ISO certified diver en heeft een water resistance van 200 meter. Naast de stalen band is er ook nog een hoogwaardige glad rubberen band te verkrijgen voor de SPB077. Echter past de rubberen MM300 band ook perfect. Deze is los te verkrijgen op het internet voor circa 50-60 euro. Daarnaast staat deze rubberen MM300 band ook nog eens prachtig. Zeker een aanrader. Om een lang verhaal kort te maken de Seiko SPB077 a.k.a MM200 is een fantastisch horloge met waanzinnige specs voor het geld. Het horloge voelt vele malen hoogwaardiger aan dan zijn prijs zou doen vermoeden. Hetzelfde geldt voor de bouwkwaliteiten, mijns inziens vergelijkbaar met een horloge van circa 1500-2000 euro. Enough talking, tijd voor de foto’s! Enjoy and convince yourself! :sunglasses::+1:

Uitgebreide foto reportage:
Op staal:

Op de rubberen MM300 band:

24 likes

Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik was op vakantie in het zwembad gedoken en daarna op mijn vriendin.

14 likes

Je bent op vakantie.
Het is daar net twaalf uur geweest. Dus tijd voor een pot bier in plaats van een verhaal intypen over een Seiko.

En die benen zijn eng wit. Die moeten eens wat vaker zonlicht zien. :sunglasses:

3 likes

Haha ook in het zwembad gedoken.

En ik ben met mijn opa van 85 jaar :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

:point_up_2:t2:

11 likes

Echt een tof horloge deze SPB077!!!
Fijne vakantie Ralph :+1:t2::sun_with_face:

1 like

Gaaf horloge, maar hier had gewoon een 8L35 in moeten zitten vind ik! Goed geschreven review verder. Geniet van je vakantie! :slight_smile: :+1:

2 likes

Bedankt voor de uitgebreide review, maakt de keuze mm200 - mm300 er niet makkelijker op…

1 like

Voor de 8L35 heb je de MM300. Als ze in de MM200 een 8L hadden gedaan dan was de prijs vele male hoger uitgevallen. Waarschijnlijk rond de 2000 euro retail prijs.

De MM200 is prince. De MM300 is king :crown:

Nog hoger dan €1100 list? €1100 voor een 6R15…is gewoon jammer. :confounded:

1 like

Stop daar eens mee :joy:, het is net of je zo’n soort casettebandje hebt klaarliggen met al je oneliners erop.

2 likes

Voor alleen een 6R15 wel, maar de hoogwaardige afwerking van zowel het horloge als de band in combinatie met de overige specs zoals saffier glas met anti-reflective coating rechtvaardigt mijns inziens de prijs wel. Echter blijft de gouden tip never buy/pay retail :wink::+1:

1 like

Tof dat je zn zwembroek mocht lenen :ok_hand:t3:

13 likes

Goede review. Het zijn inderdaad tophorloges voor het geld en veel beter afgewerkt dan de Sumo/Samurai/Turtle. Het 6R15-uurwerk mag een afknapper zijn voor velen maar is een proven workhorse, geeft weinig tot geen problemen en gaat jaren mee.

1 like

Mooi horloge en zeker in deze setting :ok_hand:t2: Wat is jouw polsmaat ? Twijfel ook over deze maar ben bang dat hij misschien wat groot is tov van mijn Squale 1545…

1 like

Ik andersom. Zwembad associeer ik met veel bier.

2 likes

Willekeurige volgorde. :+1:

1 like

20mm

1 like

20mm ??? Of bedoel je 20cm ???

1 like