Seiko is goed bezig en heeft zichzelf herpakt!

Hallo allemaal,

Vorig jaar september opende ik onderstaand topic:

Een topic waarbij ik mij sterk afvroeg of Seiko wel de goede kant op ging. Dit kwam o.a. door het feit dat Seiko in 2019 de legendarische Seiko SKX uit productie had gehaald en vervangen door de 5KX. Ook de Alpinist was uit productie gehaald. Daarnaast werden veel JDM modellen zoals de cocktail time wereldwijd uitgegeven en werden het uurwerk gedowngrade van een 6R naar een 4R. En gingen de prijzen ondertussen we omhoog. Daarnaast werd er door Seiko nogal strak vastgehouden aan de Presage en Prospex lijnen. Bij veel horloges werd de dial voorzien van de tekst Presage of het Prospex (X / PS logo). Om een lang verhaal kort te maken. Destijds was ik niet echt gecharmeerd van de praktijken/ontwikkelingen van en binnen Seiko, maar in de tussentijd heeft Seiko zich mijns inziens herpakt en is er veel goeds uit Seiko gekomen.
Zo is de Alpinist terug gekomen in de collectie.


Daarnaast zijn er veel schitterende reissues/reinterpretaries uitgekomen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
De SPB14X serie a.k.a 62mas

De SPB15X serie a.k.a Uemura / Captain Willard

SPB18X serie a.k.a nieuwe MM200 /Marine Master Reduced

Daarnaast is er ook een nieuwe Sumo uitgekomen en ditmaal ook in een groene variant.

Er is een nieuwe Shogun gekomen.

En de Turtle en de Samurai lijn heeft een update gehad met verbeterde specs.

And last but not least. Seiko heeft aan de top de LX lijn toegevoegd. Marine Master 300 case met een Springdrive uurwerk.

Kortom Seiko heeft zichzelf herpakt en er zijn veel mooie creaties afgelopen jaar uitgekomen. Seiko is mijns inziens dus erg goed bezig.

Wat hoop ik dat Seiko nog gaat doen in de toekomst?

  1. Ik hoop dat er alsnog een waardige opvolger van de SKX007 en SKX009 komt.
  2. Van mij mag Seiko stoppen met de datum loupjes op elk Prospex model, vind zonder mooier.
  3. Ik hoop dat Seiko voorzichtiger gaat zijn met het uitbrengen van limited editions.

Wat hoop jij dat Seiko nog in de toekomst gaat doen/uitbrengen?

Vind jij dat Seiko op de goede weg is en zichzelf heeft herpakt? Of heb jij liever het Seiko van een paar jaar geleden?

  • Seiko is goed bezig en heeft zichzelf herpakt!
  • Doe mij het Seiko van een paar jaar geleden maar…

0 stemmers

Benieuwd naar jullie mening!

MvG Ralph

19 likes

Ben benieuwd naar de nieuwe Samurai…

2 likes

Betere uurwerkjes in hun horloges stopt. Een geupgrade samurai is leuk maar een 4r35 voor 600 euro niet.

8 likes

De 6R15 uurwerken zijn vervangen door 6R35 uurwerken met een betere afwerking en 70 uur power reserve. Wel een mooie upgrade mijns inziens.

2 likes

Ze zien er voor zo ver ik weet het zelfde uit. De samurai en turtles hebben helemaal geen upgrade op uurwerk gebied gehad maar zijn wel duurder geworden.

Maar wel saffier glas en een ceramische bezel toch?

Let watches talk!

Doe mij maar de modellen van nu en die van de jaren 90 en 00 :slightly_smiling_face:.

Ik hoop dat ze weer wat minder van hetzelfde uitbrengen en ook dat ze wat andere complicaties gaan toevoegen aan hun uurwerken.

7 likes

Je leest toch wat ik schrijf? De uurwerk/prijs verhoudingen bij bepaalde modellen is erg scheef imo.

1 like

Excuus overheen gelezen. Die modellen hebben inderdaad geen uurwerk upgrade gekregen.

Wat is het typenummer van deze? Prachtig!!

3 likes

Ja alleen loopt de 6r35 per dag zo’n 10 seconden achter. Wat niet echt acceptabel is in deze prijsklasse als je het mij vraagt. De SPRD die niet eens de helft koste loopt stiller en preciezer.

De LE’s groeien de spuigaten uit. De Seiko’s worden wel erg duur.:frowning:

3 likes

Hmmm, heb jij in de tussentijd niet zelf een Seiko aangeschaft en is daardoor je beeld wellicht wat veranderd?

Ik vind dat Seiko prima bezig is. Prijsstijging ongetwijfeld een gevolg van groeiende populariteit. Ze raken het spul toch wel kwijt.

Van mij hoeven ze het alleen niet allemaal limited editions te noemen en re-issues te noemen.

2 likes

Dat is de Seiko SRPE35

Ik zou wel een Grand Seiko duiker willen zien in 39-40mm

4 likes

Andersom ik heb een Seiko (Marine Master 300 SLA021J) aangeschaft omdat het merk mij weer aanspreekt en mij weer weet te boeien. Het beeld en gevoel dat Seiko bij mij oproept is positief veranderd. Dit komt met name door de reissues van de 62mas en de Uemura / Captain Willard.

1 like

Me too. Zal met de leeftijd te maken hebben :wink:

1 like

Ze hebben net als vele andere merken mooie horloges; ook die de laatste tijd uitgekomen zijn… maar soms denk ik ook wel eens; Het wordt wel veel!

1 like

Dat was het altijd al.

1 like

Ik merk dat ik steeds meer wegdrijf van het nieuwe Seiko, ik kijk niet meer naar de nieuwe modellen en al zeker niet meer als ik limited edition hoor. En vindt het ook niet erg, er is voldoende moois aanwezig voor wel schappelijke prijzen.
Daaaaag Seiko…

2 likes