Gangreserve Omega Speedmaster 3861

Beste Forumleden,
Ongeveer een jaar ben ik in het bezit van een Omega speedmaster snoopy gekomen. Deze lag lekker te stoffen bij de nederlandse kluis.
Sinds 2 weken draag ik hem dagelijks en ben er heel erg blij mee. Hij loopt heel nauwkeurig.
Het enige waar ik me enigszins zorgen om maak is de tegenvallende gangreserve. Volgens de specs hoort de 3861 Caliber bij volledige wind een reserve te halen van 50 uur. Ik kom uit tot een maximum van 27 uur.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die dezelfde ervaring delen en of wel dit normaal is?

1 like

Nee, dat lijkt mij niet normaal. Ik zou hem naar een horlogemaker brengen om te laten nakijken.

1 like

Of je windt niet op tot de harde stop of er is iets mis, ik haal 64u met mijn 3861.

6 likes

Ik geef er ruim 40 keer een draai om zijn oren. Is dat normaal gesproken niet voldoende om volledig over gangreserve te beschikken?

Ik wind de mijne elke dag op, dus 24u is bij mij rond de 25/30 draaien. Probeer gewoon te draaien tot het niet meer kan, dat zal meer zijn dan 40 vanaf leeg.

2 likes

Ik had dat ook met mijn seamaster 300 groen. Maximaal 24 uur. Nadat ik het langer ging dragen werd het ietsje beter. Rond de 30-32 uur. Echter, ging na een tijdje mijn horloge ook 6 seconden per dag achter lopen. Paar weken geleden afgegeven bij de AD. Het is uiteraard een ander uurwerk, maar wellicht even wat langer dragen en ook je tijd in de gaten houden. De AD gaf aan dat het namelijk niet zou mogen.

1 like

Maar je weet wel dat je een harde “stop” voelt als het uurwerk volledig opgewonden is? Met stop bedoel ik dat je het niet verder kan opwinden.

1 like

Zeker niet, denk eerder de helft…

Dit dus, gewoon draaien tot je niet verder kan.

2 likes

Persoonlijk heb ik ook een Speedmaster met dit uurwerk. Nooit problemen mee gehad. 27 uur is niet normaal. Hij hoort wel in de buurt te komen van de opgegeven 50 uur. Persoonlijk zou ik hem even langs een dealer brengen, zodra hij nog binnen de garantie valt al helemaal, niks te verliezen.

1 like

TS kan zelf voor het weekend al achterhalen of de gangreserve volgens spec is of dat het probleem het half opwinden is.

3 likes

Oke, ik zal dit uitproberen. Wel raar dat je zoveel slingers hieraan moet geven voor een beetje gangreserve. Heb ook een wat oudere handopwind seamaster. Die houd het langer vol zonder dat je eelt aan je vingers overhoud slight_smile:

Het is wel zo, je moet flink opwinden. Maar, je voelt vanzelf de stop. Maar dan wel stoppen. :ok_hand:

1 like

Ik had precies hetzelfde met mijn 3861. Je moet zoals eerder is vermeld echt doordraaien tot de stop. Dat betekent dat je door moet gaan, zelfs als je een beetje weerstand begint te voelen. Desnoods gebruik je een beetje spuug

3 likes

Was er maar een automatische Speedmaster…:shushing_face:

3 likes

Ik zou het horloge gewoon laten nakijken, zeker als het lange tijd niet heeft hoeven lopen.

1 like

Omega heeft een speedmaster met een automatisch uurwerk. Sterker nog Speciaal voor mensen als jij heeft omega samen met swatch een speedmaster met een batterijtje uitgebracht (de Moonswatch).

3 likes

Niet zo raar toch, het horloge heeft een maximale gangreserve van 50 uur, als je een maximale gangreserve wilt zal je het horloge ook maximaal op moeten winden.

6 likes

Afgelopen dagen heb ik de snoopy dagelijks 40 keer opgewonden. Vond 40 keer al best wel veel. Heb nu doorgedraaid tot ik een zwaar weerstand voelde, dat was pas na 70 keer draaien voelde ik de weerstand. Ik hou het in de gaten en zal het binnenkort hier delen.

3 likes

Kan bij mij ook goed 60 tot 80 keer zijn. Ook afhankelijk hoe je slag is. Harde stop zoals genoemd heb je per direct in de gaten, voel je gewoon.
De mijne loopt dan ook idd wel rond de 2 en halve dag, dus pak tussen 58 en 62 uur

2 likes

Voor 2.5 dag aan reserve teken ik wel voor.

1 like