Gangreserve Omega Speedmaster 3861

In tegenstelling tot andere merken, windt een Speedy niet echt makkelijk op vind ik.
De kroon zit wat verzonken en daardoor is het vrij logisch dat een slag niet altijd een hele slag is.
Bij m’n Vertex pak je de kroon een stuk makkelijker vast.

Dit :point_down:t3:

VS dit :point_down:t3:

4 likes

Was maar een geintje hoor, klein sneertje richting al die Speedmaster-fans voor wie een Moonwatch de enige Speedmaster is. En nee, ik heb en hoef geen Moonswatch…

6 likes

Wat? Zijn er meer dan 1 Speedmaster, is me nog nooit opgevallen.

4 likes

Je moet nu wel verschil gaan merken. Als ik hem zelf tot de ‘zware weerstand’ opwind kan hij gerust het hele weekend in de kluis liggen zonder te stoppen. Let wel, dit is als de chronograaf uitstaat. :wink:

1 like

Zou het horloge net opwinden toen ik dit topic zag. Daarom een filmpje. @Swiss4all

Het opwinden van een Speedmaster 3861 vanaf nul - klikkerdeklik

2 likes

Echt heel veel verschil in gangreserve heb ik hiervan nog niet gemerkt. Het zal wel iets schelen, maar zeker geen hele dag

2 likes

Klopt, het uurwerk stopt wel eerder maar als daarna de chronograaf uitgezet wordt zal die weer lopen tot bijna de normale gangreserve zonder gebruik van de chronograaf.

2 likes

Jaren geleden had ik begrepen dat de chronograaf de reserve niet beïnvloed. Ik zal even denken waar ik dit kan verifiëren.

1 like
1 like

Ahaa. Dankjewel. Dit verhaal geeft duidelijkheid. Maar wie kijkt er nou constant op zijn horloge of zijn uurwerk bijna stopt om hem vervolgens per direct de chronograaf uit te zetten zodat die weer loopt.

Benieuwd naar de uitkomst 48+ uur verder, is de gangreserve volgens specs?

1 like

Nee 48 uur heeft hij niet gehaalt. Ondanks dat ik het chronograaf niet gebruikte heb ik zelfs 40 uur niet kunnen behalen. Zoals het ervoor staat zal Omega geen favoriete horloge merk voor mij worden. Maandag ritje bankkluis en diep ergens achter de kluis verstoppen :grinning:

In de kluis wordt het er niet beter op, een service onder garantie is een beter optie, met een beetje geluk binnen 4 weken werkend.

4 likes

De gangreserve van een 3861 zou inderdaad 50 uren moeten zijn. De mijne haalt makkelijk de 58 en misschien wel meer dan 60.
Spijtig dat het bij jou niet goed zit. Zou hem zeker onder garantie laten servicen.
Dit topic al gelezen?
https://www.horlogeforum.nl/t/problemen-met-gangreserve-speedmaster/456474?

1 like

Ik heb die van mij afgelopen dagen nog eens laten lopen, ongedragen in de kast. Nieuw record: 66.5hr :fire:

2 likes

He, dat is inderdaad een beter optie. Rij binnenkort wel naar gassan.

1 like

Draai dan het horloge in bijzijn van de medewerker van Gassan vol op [ volgens uw idee vol ] en laat dat dan controleren door hem / haar. Dan sluit ik pas uit dat het niet aan het opwinden ligt.

2 likes

Ik zal er eens op letten, bij mij is de veer trouwens een paar jaar geleden vervangen. Die was kapot, meteen een complete revisie laten uitvoeren.

2 likes

Na hoeveel tijd is dat gebeurd?

1 like

Dat zal geen 3861 uurwerk geweest zijn.

Bij een Omega full service hoort de veer Altijd vervangen te worden! Het horloge moet namelijk erg ver gedemonteerd worden om de veer te vervangen. Als serieus horlogemaker zou ik dit risico niet willen nemen.

5 likes