Problemen met gangreserve Speedmaster

Twijfel of dit in de juiste categorie staat, indien niet; excuses alvast.

Afgelopen nov/dec mijn geliefde Speedmaster 7 weken kwijt geweest voor een reparatie onder garantie aan het uurwerk.

Vandaag viel me op dat de gangreserve ernstig te wensen over laat. Specifiek:
Als het horloge stilligt stopt hij op een gegeven moment met lopen. Pak ik m op dan loopt hij weer een paar uur door.

En voor de wijsneuzen onder ons; het is een Speedy Pro, met handwinder :wink:

Iemand een idee wat dit kan zijn? Er is in december een compleet nieuw uurwerk ingekomen.

Welk uurwerk zit er in? 3861?

Het maakt niet zoveel uit wat het is, dit moet verholpen worden. Terug naar Omega dusā€¦

Balen hoor!

ja, hij is uit 2021

Ik sluit me in de eerste plaats simpel aan bij de reactie van @Bernard
Grote pech, maar zit niets anders op dan hem naar omega te sturen. Gelukkig heb je garantie.

Daarnaast is dit volgens mij een bekend probleem bij 3861ā€™s , maar wel apart dat het zich na de service opnieuw voordoet. Ik dacht dat er inmiddels een fix voor was aangebracht

1 like

Probleem met de 3861 was bij de mijne met een complete service verholpen (waarbij een paar onderdelen zijn vervangen), dat bij jou het hele uurwerk vervangen is doet me denken dat er nog meer aan de hand is geweest.

dank allen, de teleurstelling is grootā€¦ zometeen maar even langs de omega boutique ben ik bang.

Groet,

1 like

Als de geĆ¼pdate onderdelen nog niet in de sealed vervangingsuurwerken zijn verwerkt dan kun je zoiets meemaken. Grote kans dat men ditmaal dan enkel de problematische delen vervangt.

Eigenlijk vind ik dit wel heel slecht. Het lijkt mij een teken van onvoldoende testen. Mag op dit niveau eigenlijk niet op een grotere schaal voorkomen, al zul je altijd individuele defecten houden.

Omega ā€œdropped the balā€ ook al met de 1e en 2e gen. 2500 Co-axial. Dat was zelfs maar een opgeleukte 2892 met ander echappement. Pas bij de ā€œCā€ revisie was die goed.

Het geeft geen fijne ervaring.

1 like

Heb nog niet eerder gezien dat een 3861 een vervangingsuurwerk heeft gekregen, ben benieuwd hoe ze dan omgegaan zijn met het serienummer en het COSC en Metas certificaat?

1 like

dit klopt helemaal Bernard, de ervaring. Je spaart lang voor een horloge waar je erg hoge verwachtingen van hebt. We hebben het toch over een aardige smak geld hier.

Ik vind die service tijden namelijk ook belachelijk lang. Ben hem waarschijnlijk nu weer 7 weken kwijt.

3 likes

De mijne was eind april ingeleverd en 3 wkn later lag die weer klaar (NL).

hmm daar niet over nagedacht. de nummers matchen nog. De lijst met onderdelen die vervangen waren is lang. Wellicht hebben ze alleen lopende delen vervangen? ik ga het zo even navragen.

Kan zijn dat ik me gewoon totaal vergis natuurlijk.

1 like

Vroeger kreeg je een uurwerk met hetzelfde serienummer, maar met een extra markering.
Die oplossing hanteert men ook als men de brug met serienummer moest vervangenā€¦

Nee, hij ligt vermoedelijk zoā€™n 6 weken apart in een bak tot ie aan de beurt is om gerepareerd te worden.

Kortom: ze hebben geen JIT (just in time) systeem waarbij ze een blok voor je reserveren, maar nemen het horloge in en zien dan wel verder.

Gaat je Omega naar het Benelux-center? Daar heb ik geen plezierige ervaring mee. Ik zou kijken of Biel een optie is.

1 like

Mijn speedmaster pro ook weg gebracht onder garantie.
Moet zeggen bij S&C Groningen is de service altijd goed en word daar ook altijd goed behandeld.
Maar goed hij moet natuurlijk onder garantie van omega, het probleem: hij staat stil elke 3 a 4 uur dan druk ik de snelheidsmeter even weer in dan loopt hij weer heel apart.
Terwijl de handopwinder goed is opgewonden door mij in de morgen.
Nou ja wat ik er mee zeggen wil is dat het best even pijn doet als een van mijn horloges kapot is ben er altijd zo zuinig, trots op en natuurlijk hard voor gespaard.
Op te kennen te geven die horloges zijn een rip uit mijn lijf altijd hahahah.
Maar goed omega is wel mijn merk vind veel modellen erg mooi en mag er dan ook 2 bezitten waarvan nu 1 onder reparatie is. Groetjes

1 like

Ik ben dan wel benieuwd wat specifiek het probleem was, wat is er geupdate in het uurwerk zelf?

Wie had er over Geit en Limoen Grun laatst nou zoā€™n naar verhaal?
Er was telefonisch een aanbod gedaan, Rollo inruilen en een nieuwe kunnen kopen. Toen werd die nieuwe voor list + veel (30%) aangebodenā€¦ Lekker boven list verpatsen dus.

Bleef mij bij dat het niet zo chique was.

Ah, gevonden:
https://www.horlogeforum.nl/t/horloge-inruilen-bij-ad-zo-gaat-dat-zie-post-64/453174/257

2 likes

Het is treurig gesteld met de QC bij sommige zogenaamde A-merken. Heb met mijn kantje boord pre-corona aangeschafte 1861 ook meer dan genoeg gezeik gehad, inclusief een zelf loskomende pusher. Wel handig als je zelf behoorlijk goed geoutilleerd bent (en de pusher thuis op je linoleum valt) en weet wat je te doen staat in zoā€™n geval, ik los het zelf wel op.

Maar enige vorm van magie of ā€œany kind ofā€ A-merk-gevoel is bij mij al lang weg bij dit merk hoor. M.u.v. de jaren '60 modellen die ik hier wel eens over de vloer/werkbank krijg.

Het kantelpunt lijkt om en nabij de eeuwwisseling te liggen. Ik kreeg destijds nog een persoonlijke rondleiding in het museum te Bienne door conservator/auteur (Omega Saga) Marco Richon himself, en kreeg ook nog een van de laatste 7 (!) nieuwe exemplaren mee die ze hadden liggen van ā€œA Time Capsuleā€. Dat exemplaar is inmiddels zoā€™n beetje mijn oudedagsvoorziening, als ik de vraagprijzen her en der zie.

Tevens kon je rond die tijd nog gewoon alle data omtrent je Omega opvragen bij - ook al wijlen en hij werd helaas niet oud - John Diethelm, die je gewoon binnen twee werkdagen een mailtje terugstuurde met alles wat je wilde weten over jouw specifieke Omega. Gratis.

1 like

Ik wist het al zeker, nu helemaalā€¦
Als ik er aan toe ben koop ik gebruikt bij Wesselink en Vreeker.
Kop van de prijs af en ik wandel er zo naar toe als er iets is.
Sterkte @boom.

ow wat jammer om te horen ik heb deze ervaring daar niet. daarnaast bevind ik me ook niet echt in de rolex cultuur, dat gaat me allemaal veel te moeilijk . ik vind een horloge mooi dan sparen dan kopen voor list ( met hopelijk beetje korting ) :slight_smile: