Garantie vraag

Hallo allemaal,

Mijn Breitling Superocean loopt al enige tijd niet gelijk. Moet 'm dagelijks gem 30 sec vooruit zetten.
Vanmorgen is de kroon van mijn klok los gekomen. (Had deze in de hand, veertje gelukkig nog aanwezig).

Naar de B dealer geweest vanmiddag en aangegeven dat ik het klokje wil laten afstellen en gelijk de kroon wil laten maken.
Klokje is van 2009 en heeft dus nog garantie. Verkoopster gaf aan dat dit mogelijk is MAAR dat het kroon verhaal (waarschijnlijk) geen garantie is en dat ik dus zou moeten gaan betalen.
Aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben en om de volgende rede; klokje loopt niet gelijk, hierdoor dagelijks gebruik van de kroon en gevolg is een losse kroon.Als…dan.
Kon ze niks mee, ik zou wel gaan horen hoe en wat.

Goed afwachten dus wat Breitling gaat zeggen.

Iemand ervaring met monteren kroon in garantie termijn. Anders iemand enig idee wat de kosten zijn voor het weer in orde maken van de kroon?

Alvast mijn dank.

Wiggy

Ik zie geen enkele reden waarom het probleem met de kroon niet onder de garantie zou vallen. Laat je dat eerst maar eens uitleggen door die wijsneus.

hans cp

Lijkt me echt wel garantie!
Al zit je de hele dag met je kroon te spelen, dan nog mag ie niet losraken.

Je zal nog raar op je neus kijken als ze je kroon gewoon laten betalen.
Te hard getrokken of zo zeggen ze dan.
Ben benieuwd…

Als de stift van de kroon niet is afgebroken dan is het alleen een kwestie
van monteren en lijmen dat is 5 min werk en valt dat onder garantie.
En als ze daar problemen mee hebben is dat een slechte reclame voor Breitling.
antonsv

Heb hetzelfde gehad.

Werd door Koster gewoon gemaakt zonder betaling.

Nou dat stelt me weer een beetje gerust. Zat nu ff niet op kosten te wachten.

Ligt het trouwens aan mij of… De verkoopster in kwestie kwam volgens mij uit het Gooi ofzo, een enorme op leeftijd zijnde kak madame met air die het wel even zal vertellen.
Waarom doen die VERKOPERS/VERKOOPSTERS in die DURE winkels zo uit de hoogte? Doe gewoon, je bent een winkelmedewerker (respect).

Nogmaals Thanks.

Je ziet ze vaker: van die dames waarvan de THT-datum al lang overschreden is en die eigenlijk gehoopt hadden om in de winkel, waar ze nu noodgedwongen werken ,zelf te kunnen kopen… Maar ja, het lukte niet op de mavo…

En ze hebben doorgaans ook weinig fromage gegeten van horloges. Dat hoeft ook niet, maar doe dan niet alsof.

Disclaimer: Er zijn ook uitzonderingen :smiley:

Bij normaal gebruik van de kroon mag deze binnen de garantietermijn
geen gebreken tonen.
Geldt voor alles wat je koopt.

De garantie hoort gegeven te worden door de verkoper dus laat je geen
smoesje aanpraten dat Breitling zelf er kosten voor rekent.
De verkoper zorgt maar dat hij de kosten op de fabrikant verhaalt.

Dat heb ik mij inmiddels ook laten vertellen, maar het horloge is (door een ander) in een andere stad bij een gelijknamige dealer gekocht. Nu ga ik naar de gelijknamige dealer in mijn stad voor garantie, van de verkoper, en nu?

Thanks.

2 mogelijkheden :

  1. Constructiefout / montagefout = Garantie.
  2. Invloed van buitenaf (b.v. stoot) = Betalen.

In geval 2 zou de dealer en/of Breitling een coulanceregeling kunnen toepassen omdat horloge nog relatief nieuw is.

Ik vind opmerkingen als “dit is altijd garantie want het horloge is nog in de garantieperiode” altijd zo lekker kort door de bocht !
Voor hetzelfde geld heb je ermee onder de trein gelegen…is het dan ook garantie ?

We gaan er voor het gemak vanuit dat er problemen zullen ontstaan. Laten we nu eerst eens afwachten wat er gaat gebeuren. Dan is er nog tijd genoeg om actie (of niet) te ondernemen en wel of niet de boel af te branden.

Beste Wiggy,

Wellicht kom je verder met deze toelichting:

http://blog.iusmentis.com/2008/02/29/verweer-tegen-gebruikelijke-excuses-van-de-winkeliers-gastpost/ (ff copie maken en plakken, link werkt niet?)

Overigens heb ik zelf ook een gevalletje “Breitling kroon laat los” gehad en nog wel direct na vervanging van de kroon, stift e.d. Is door Van Baal Nijmegen (als altijd) keurig opgelost destijds. Ook heb ik eens een Oris dealer meegemaakt (niet Van Baal dus) die mij voor het terugsturen van het horloge in de garantie periode wilde laten betalen omdat deze door mij in Zwitserland nieuw was gekocht. Eén mail naar de importeur was voldoende om hen de dealer hier van af te laten zien…

Grt. Marco

Heel eerlijk, als een horloge niet bij ons gekocht is rekenen wij ook gewoon porto. Wordt tegenwoordig zóveel op internet gekocht en dan wel gewoon verwachten dat de plaatselijke juwelier service verleend.
Is ie echter in een ander filliaal aangeschaft, dan gaat het natuurlijk wel onder service.

@allemaal,

Bedankt voor alle reacties en info. Ik begreep van de dealer dat ik met een week of 3 een reactie/prijs opgave zal krijgen. Tot die tijd is het afwachten en zal ik/wij niet op de zaken vooruit moeten lopen. (Wilde alleen graag weten wat me te wachten staat en wat mijn eventuele rechten zijn hierin).

Overigens nog de vraag waar sturen “zij” het horloge naar toe voor deze reparatie? (Blijft in NL neem ik aan?)

Thanks, ik zal mij later met de feiten melden voor een vervolg.

Groet.

wiggy Schreef:

Hallo allemaal,

Mijn Breitling Superocean loopt al enige tijd niet
gelijk. Moet 'm dagelijks gem 30 sec vooruit
zetten.
Vanmorgen is de kroon van mijn klok los gekomen.
(Had deze in de hand, veertje gelukkig nog
aanwezig).

Naar de B dealer geweest vanmiddag en aangegeven
dat ik het klokje wil laten afstellen en gelijk de
kroon wil laten maken.
Klokje is van 2009 en heeft dus nog garantie.
Verkoopster gaf aan dat dit mogelijk is MAAR dat
het kroon verhaal (waarschijnlijk) geen garantie
is en dat ik dus zou moeten gaan betalen.
Aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben en om
de volgende rede; klokje loopt niet gelijk,
hierdoor dagelijks gebruik van de kroon en gevolg
is een losse kroon.Als…dan.
Kon ze niks mee, ik zou wel gaan horen hoe en
wat.

Goed afwachten dus wat Breitling gaat zeggen.

Iemand ervaring met monteren kroon in garantie
termijn. Anders iemand enig idee wat de kosten
zijn voor het weer in orde maken van de kroon?

Alvast mijn dank.

Wiggy

Heb je het horloge ook aangeschaft bij de ‘B-dealer’ waar je het horloge nu ook hebt aangeboden? In principe loopt je garantie via de plek waar je het horloge hebt aangeschaft (even aangenomen dat dit nieuw bij een winkel is). Natuurlijk heb je mogelijk ‘Breitling fabieksgarantie’, maar je kan beter bij de verkoper je beroepen op de wettelijke bescherming.

In het eerste jaar is het aan de verkoper om aan te tonen dat het probleem door jou is veroorzaakt, na dit jaar is het wel aan jou om aan te tonen dat het probleem niet komt door abnormaal gebruik.

Je geeft wel aan dat het horloge 30s te snel loopt. Dit is natuurlijk absurd voor een uurwerk uit die klasse, dus dit zou ook binnen garantie hersteld moeten worden. Daarbij zouden zij kunnen zeggen dat jij het probleem met de kroon hebt veroorzaakt door het eerste probleem niet op te lossen.

Dus, op basis van de feiten die jij zo geeft, heb je op zich een sterke zaak. Een horloge van een aanzienlijk bedrag, hoort niet dit soort fouten te hebben. Ook geef je aan geen rare dingen te hebben gedaan.

Ik raad je aan om je communicatie direct en duidelijk met de verkoper te doen. Dat zij iets op moeten sturen is niet jouw probleem. Je hebt recht op een (relatief) accuraat uurwerk en een goedfunctionerende kroon; daar heb je ook goed voor betaald. Dit repareren kan natuurlijk even duren. Deze reparaties vallen dan binnen de garantie, enige uitzonderingen daargelaten (stel je horloge wordt op verzoek ook gepolijst).
Ga natuurlijk niet meteen met je Bram Moszkowicz aanpak naar binnen, want dat werkt vaak averechts, maar laat je niet afschepen met een verkoperleugen.

Oh en nog een opmerking:

  1. Constructiefout / montagefout = Garantie.
  2. Invloed van buitenaf (b.v. stoot) = Betalen.

Dit is te kort door de bocht. Invloed van buitenaf kan heel gewoon zijn. Pas als deze invloed buiten het normale valt is het betalen. Voorbeeld: ik leg mijn horloge van 10 cm hoogte neer op mijn bureau en kroon valt eraf: garantie. Ik laat hem vallen van 1.5 meter: eigen schuld. Zoals eerder gezegd is het alsnog binnen het eerste jaar aan de verkoper om dit aan te tonen.

Hij heeft al aangegeven dat ie gekocht is bij een ander filiaal, dus wel van dezelfde keten, maar een andere winkel.

En Wiggy, waarschijnlijk gaat je horloge naar koster en zn, idd in nederland. http://www.mkosterenzonen.nl/

Oh en nog een opmerking:

  1. Constructiefout / montagefout = Garantie.
  2. Invloed van buitenaf (b.v. stoot) = Betalen.

Dit is te kort door de bocht. Invloed van buitenaf kan heel gewoon zijn. Pas als deze invloed buiten het normale valt is het betalen. Voorbeeld: ik leg mijn horloge van 10 cm hoogte neer op mijn bureau en kroon valt eraf: garantie. Ik laat hem vallen van 1.5 meter: eigen schuld. Zoals eerder gezegd is het alsnog binnen het eerste jaar aan de verkoper om dit aan te tonen.

Met invloed van buitenaf bedoel ik natuurlijk invloed die schade kan veroorzaken.( ik geef zelfs een voorbeeld aan )
Een serieuze tik en/of val van het horloge.
Dat is invloed van buitenaf, anders is het “gebruik”.
Een indicatie kan een buts of andere schade op de kroon zijn.
Linksom of rechtsom valt het toch onder 1 of 2.

De afwijking van 30 sec. moet terug te brengen zijn naar 12 sec, en als het een chronometer betreft naar +4 / -6 sec.

Ook nu wederom dank voor alle reacties.

Zoals het is gegaan of zoals dingen (in mijn geval) gaan. Je bemerkt de afwijking en gaat eens naar de dealer in jouw stad, komt te weten dat het binnen garantie kan worden opgelost en dat je dan wel ff gemid 5 weken je horloge kwijt bent. Je denkt dat is lang en leeft ermee verder, en dat het wel een keer komt je hebt nog wel ff garantie. Gevolg is dat je bijna dagelijks de kroon gebruikt om het klokje gelijk te zetten en op een dag draai je de kroon aan en heb je 'm in de hand.

Het klokje is gekocht (Mei 2009) in het zuiden van het land en dus niet ff om de hoek. Omdat de winkel in mijn stad inderdaad van de zelfde keten is ga ik daar naar toe. Deze verkoper kan ik niet “aansprakelijk” stellen? of stel ik de keten als zijnde de verkoper “aansprakelijk”? Helaas is er meer dan een jaar verstreken en zal ik moeten aan tonen dat het bij normaal gebruik is ontstaan.

Mooi dat het klokje naar Koster gaat, hoop dat ik daar contact mee kan opnemen (indien nodig) en dat zij dan willen luisteren naar mijn verhaal.

Nogmaals mijn dank, is is voor nu ff afwachten. Iemand enig idee wat het zou moeten kosten om de kroon weer te monteren en gangbaar te maken? Kan ik alsvast gaan sparen.

Groet.