wiggy Schreef:
Hallo allemaal,
Mijn Breitling Superocean loopt al enige tijd niet
gelijk. Moet 'm dagelijks gem 30 sec vooruit
zetten.
Vanmorgen is de kroon van mijn klok los gekomen.
(Had deze in de hand, veertje gelukkig nog
aanwezig).
Naar de B dealer geweest vanmiddag en aangegeven
dat ik het klokje wil laten afstellen en gelijk de
kroon wil laten maken.
Klokje is van 2009 en heeft dus nog garantie.
Verkoopster gaf aan dat dit mogelijk is MAAR dat
het kroon verhaal (waarschijnlijk) geen garantie
is en dat ik dus zou moeten gaan betalen.
Aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben en om
de volgende rede; klokje loopt niet gelijk,
hierdoor dagelijks gebruik van de kroon en gevolg
is een losse kroon.Als…dan.
Kon ze niks mee, ik zou wel gaan horen hoe en
wat.
Goed afwachten dus wat Breitling gaat zeggen.
Iemand ervaring met monteren kroon in garantie
termijn. Anders iemand enig idee wat de kosten
zijn voor het weer in orde maken van de kroon?
Alvast mijn dank.
Wiggy
Heb je het horloge ook aangeschaft bij de ‘B-dealer’ waar je het horloge nu ook hebt aangeboden? In principe loopt je garantie via de plek waar je het horloge hebt aangeschaft (even aangenomen dat dit nieuw bij een winkel is). Natuurlijk heb je mogelijk ‘Breitling fabieksgarantie’, maar je kan beter bij de verkoper je beroepen op de wettelijke bescherming.
In het eerste jaar is het aan de verkoper om aan te tonen dat het probleem door jou is veroorzaakt, na dit jaar is het wel aan jou om aan te tonen dat het probleem niet komt door abnormaal gebruik.
Je geeft wel aan dat het horloge 30s te snel loopt. Dit is natuurlijk absurd voor een uurwerk uit die klasse, dus dit zou ook binnen garantie hersteld moeten worden. Daarbij zouden zij kunnen zeggen dat jij het probleem met de kroon hebt veroorzaakt door het eerste probleem niet op te lossen.
Dus, op basis van de feiten die jij zo geeft, heb je op zich een sterke zaak. Een horloge van een aanzienlijk bedrag, hoort niet dit soort fouten te hebben. Ook geef je aan geen rare dingen te hebben gedaan.
Ik raad je aan om je communicatie direct en duidelijk met de verkoper te doen. Dat zij iets op moeten sturen is niet jouw probleem. Je hebt recht op een (relatief) accuraat uurwerk en een goedfunctionerende kroon; daar heb je ook goed voor betaald. Dit repareren kan natuurlijk even duren. Deze reparaties vallen dan binnen de garantie, enige uitzonderingen daargelaten (stel je horloge wordt op verzoek ook gepolijst).
Ga natuurlijk niet meteen met je Bram Moszkowicz aanpak naar binnen, want dat werkt vaak averechts, maar laat je niet afschepen met een verkoperleugen.
Oh en nog een opmerking:
- Constructiefout / montagefout = Garantie.
- Invloed van buitenaf (b.v. stoot) = Betalen.
Dit is te kort door de bocht. Invloed van buitenaf kan heel gewoon zijn. Pas als deze invloed buiten het normale valt is het betalen. Voorbeeld: ik leg mijn horloge van 10 cm hoogte neer op mijn bureau en kroon valt eraf: garantie. Ik laat hem vallen van 1.5 meter: eigen schuld. Zoals eerder gezegd is het alsnog binnen het eerste jaar aan de verkoper om dit aan te tonen.