Garmin solar

Naar aanleiding v onderstaande topic:

Vroeg ik me af of anderen ervaring hebben met het opladen via zon energie, hoeve bv n Instinct erbij krijgt in Time Only modus? Dus sensoren en verbindihe uitgeschakeld.

Heeft ook te maken met hoe je hem draagt (volle zon, of af en toe in mouw/schaduw.) en de sterkte van de zon (zomer-winter)

De instinct heeft een grafiek voor zonintensiteit. Dan kan je aan even kijken hoe je het doet mbt het “blootstellen” aan de zon.

Ik heb de nieuwe instinct (andere solar?) en afgelopen zomer ging ik met 20dgn batterij naar boven en na een wandeling (hike aan, ruim 4 uur) van 8km met veel getreuzel met kids en een halfuur vol in de zon op het terras stond de batterij op 25 dagen.

Ik heb hem in 15 dagen niet opgeladen. :muscle:

Eigenlijk kan ik je vraag dus niet precies beantwoorden
 maar ik wilde wel deze ervaring delen :rofl:.

1 like

Dat klinkt me als n goeie solar charge. Ik begin meer te neigen richting de Garmin Crossover dan de Tissot Connect

Kijk ook eens naar de Amazfit T-Rex 2. Deze heeft een batterijreserve van wel 21 dagen. Ik heb het ruimschoots getest en het is echt zo :ok_hand:t2:

1 like

Ik wil best geloven dat ie de 21 dagen haalt. Maar ik zoek iets met theoretisch oneindige energie. Is n horlogetik v me :sweat_smile:
Net zoals dat ik liever n kinetic, automaat ofzo heb ipv n horloge met n batterij die misschien 10 jaar mee gaat

Wat zoekwerk op de site van Garmin zelf geeft deze tabel voor de Instinct Solar serie:
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-A298EB1C-21D9-430F-8D06-A2CC74E5D5E9/NL-NL/GUID-BCA44331-7CAC-4734-9222-6066B05C32AB.html

Screenshot:

Veel dichter bij de bron gaan we de informatie niet vinden denk ik.

1 like

Ik heb de eerste instinct solar gehad. Ook met het idee dat ik die nooit hoefde op te laden (ik was diverse G-shocks gewend waarbij je echt oneindig doet met een batterij icm solar). Dit bleek in de praktijk toch niet zo te zijn. Alleen als je hem in de time only modus zet gaat de batterij heel lang mee. Maar nog steeds niet oneindig. Hij heeft echt goede zon condities nodig om lekker op te laden. Bij ideale omstandigheden en als je het horloge altijd over je mouw draagt en alleen de gps/heart rate sensor gebruikt wanneer nodig zou je wel zonder stopcontact kunnen. Hier in NL wordt dit vrij lastig en had ik hem met enige regelmaat aan de lader.

Ik vond het wel een heel fijn sporthorloge overigens.

1 like

Zeker, maar dat is vaak theorie en ideale omstandigheden. Hoewel ik lees en zelf op mn Fenix 7s merk dat t nauwkeurig is wat ze bij Garmin opgeven. Bij mij gaat ie net geen 2 weken mee als ik em niet heel intensief gebruik, en ruim n week met sporten.

Maar was benieuwd hoe de ervaring is met real life solar levensduur van zo n Instinct.

Real life indruk van de batterijduur: 28 dagen is haalbaar.
Wanneer die instinct op de plank ligt (niet in de time-only stand) en niet wordt gedragen.
Met GPS aan voor tracking/activiteiten, 25 uur voor er een laadsnoer noodzakelijk is.

1 like

Bedankt vh delen v je ervaring. Ik ben ook de Casio’s gewend die oneindig met solar deden. Maar tja, energieverbruik ligt bij die ouwe dingen veel lager met n stopwatch af en toe n lichtje e eventueel incidenteel ABC functies.

Zo n Garmin heeft sensoren en BT die de hele tijd aan staan. Dus voor gebruik met BT vind ik t wel acceptabel dat ie af en toe aan de lader moet. Maar n Time only moet t voor me uit principe ‘oneindig’ volhouden.
De Fenix 7s lijkt de accu geheel niet op te kunnen laden.
Doet me denken aan die ouwe solar rekenmachines. Als er niet genoeg licht is, doet de batterij t werk. Maar als de batterij eenmaal leeg is, doet ie t alleen als er genoeg licht is. Met genoeg licht laad ie niet die batterij op.