Gebogen lug 14K goud Baume & Mercier

Beste forumleden,

Het gaat om de lug links beneden.

Ik zit een beetje in dubio: zelf voorzichtig buigen of laten doen door een goudsmid.

Zelf doen:
De lugs van dit model zijn vrij dun. Ik kan het risico op het mogelijk breken/scheuren van een lug moeilijk inschatten. Mocht iemand dat wel weten dan hoor ik het graag.

Voor zelf buigen vond ik al wat tips in onderstaand topic
Wat te doen met een gebogen lug? - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Goudsmid:
Heeft iemand ervaring met het laten buigen en wat de kosten zo ongeveer mogen zijn bij een goudsmid?

Alvast bedankt!

Ik heb een vintage Candino in staal met een heel erg gebogen lug goed gekregen door alles te demonteren, het ding heel rustig warm te stoken en toen de kast tussen houtblokjes vast te zetten en met een tang met leren lap erom rustig alleen de lug te buigen.

Die is er heel goed uitgekomen. Nauwelijks nog zichtbaar. Bedenk ook, dit was een rommelmarkt aanwinst die ik voor 2 tientjes kocht voor het uurwerk.
Had ik 'm verknald, dan was het een donor. Nu is ie te mooi daarvoor.

Met goud zou ik t niet durven. Te zacht, risico op scheuren. Ik zou 'm naar een goudsmid brengen.

1 like

Als je wat zelf probeert, doe het met een hulpstuk zodat je de lug er niet ineens afbreekt. Maak van hout een mal met de vorm van de kast en de positie waar je de lug naartoe wilt hebben en trek dan de lug met een lijmtang o.i.d. daar tegenaan, dan is je risico op breken veel kleiner.

Doe je het uit de vrije hand en hij begint iets te scheuren dan schiet je gelijk door omdat de weerstand ineens afneemt en dan breek je de hele lug eraf.

Warm stoken heeft niet heel veel nut; de benodigde kracht neemt wel iets af, maar het scheurt niet minder snel.

3 likes

Zo heb ik t met die rvs kast gedaan.

2 likes

Met een rubber hamer zachtjes erop tikken? Het heeft niet veel nodig en je kan elke tik beoordelen op de hoeveelheid geweld dat het geeft.

2 likes

Ik zou voor de goudsmid gaan.
Wel wat duurder, maar wel meer ervaring.

2 likes

Ik had al het idee dat ik niet de enige was die op dat idee gekomen was :blush:
Had je bericht niet goed gelezen :grimacing:

1 like

Ik had een hele grote, massieve, lug. Dat maakte het ook gemakkelijker te hanteren.

1 like