Ik zit een beetje in dubio: zelf voorzichtig buigen of laten doen door een goudsmid.
Zelf doen:
De lugs van dit model zijn vrij dun. Ik kan het risico op het mogelijk breken/scheuren van een lug moeilijk inschatten. Mocht iemand dat wel weten dan hoor ik het graag.
Ik heb een vintage Candino in staal met een heel erg gebogen lug goed gekregen door alles te demonteren, het ding heel rustig warm te stoken en toen de kast tussen houtblokjes vast te zetten en met een tang met leren lap erom rustig alleen de lug te buigen.
Die is er heel goed uitgekomen. Nauwelijks nog zichtbaar. Bedenk ook, dit was een rommelmarkt aanwinst die ik voor 2 tientjes kocht voor het uurwerk.
Had ik 'm verknald, dan was het een donor. Nu is ie te mooi daarvoor.
Met goud zou ik t niet durven. Te zacht, risico op scheuren. Ik zou 'm naar een goudsmid brengen.
Als je wat zelf probeert, doe het met een hulpstuk zodat je de lug er niet ineens afbreekt. Maak van hout een mal met de vorm van de kast en de positie waar je de lug naartoe wilt hebben en trek dan de lug met een lijmtang o.i.d. daar tegenaan, dan is je risico op breken veel kleiner.
Doe je het uit de vrije hand en hij begint iets te scheuren dan schiet je gelijk door omdat de weerstand ineens afneemt en dan breek je de hele lug eraf.
Warm stoken heeft niet heel veel nut; de benodigde kracht neemt wel iets af, maar het scheurt niet minder snel.