Wat te doen met een gebogen lug?

Iemand ervaring met het terugbuigen/herstellen van een gebogen lug? Tips en/of tricks zijn welkom!

1 like

Zo hoe krijg je dat voor elkaar ?
Niet zomaar even terug buigen denk ik.

Goud-/edelsmid?

2 likes

Zo gekocht :grimacing: moet een aardige tik geweest zijn.

Als het echt goud is, gewoon terugbuigen. Wegbrengen kan altijd nog, zelf doen geeft meer voldoening.

Aan de caseback te zien verguld/capped.

1 like

Eens, maar vrees voor het verguldsel.

En ik vrees dat je daarna met twee delen in je handen staat.

2 likes

Ik heb er wel wat ervaring mee, maar zoals @Maurits hierboven al zegt, de kans dat hij afbreekt is zeker aanwezig. Als je wat probeert kun je het beste een “verplaatsingsgestuurde” methode gebruiken, dus niet gewoon met een tang beetpakken omdat zodra hij begint te scheuren de benodigde kracht afneemt en je in een ruk het hele ding eraf breekt.

Ik heb een keer de lug van een Tissot Jumbo gericht, en daarvoor heb ik een hulpstuk van hardhout gemaakt en vervolgens met een machineklem de lug naar de juiste positie getrokken. Hij was daarbij wel iets ingescheurd, dat heb ik vervolgens dicht gesoldeerd.

Heb er destijds een verslagje van gemaakt, iets naar beneden scrollen voor de lugreparatie:

3 likes

Dank!

1 like

Succes :+1:

1 like

Kan ik wel gebruiken :sweat_smile:, weet niet of ik me er aan ga wagen. Eerst nog eens een poging doen voor een donor kast :thinking:

1 like

De methode van @wbcoupe is zinvol. Ik vraag me af of het goed is daarbij het deel dat teruggebogen moet worden voorzichtig te verwarmen.
Wat dat voor invloed heeft op de vergulding en de kristalstruktuur van het messing weet ik niet (gevaar dat de kast broos wordt?)
Maar warm/heet metaal laat zich vrijwel altijd geval makkelijker vormen.

De vraag is ook of de kast uit één stuk gemaakt is of dat de lugs eraan gelast zijn (denk ik eigenlijk niet)
In het laatste geval is bij terugbuigen het risico van afbreken bij de lasnaad natuurlijk aanwezig.

Edit: en als het een kast uit spuitgiet materiaal is (wat ik bij een Eterna eigenlijk niet verwacht) dan zit je echt met je p*k in het zand.

3 likes

Met opwarmen van vergulde horloges moet je wel een beetje oppassen. Als het te heet wordt gaat je vergulding bobbelen en kun je de kast weggooien. Met een bout solderen gaat nog wel, maar ik heb ook wel eens geprobeerd een vergulde kast te hardsolderen en dat ging dus vreselijk mis.

Verder is het nut van opwarmen beperkt. Het vergt inderdaad minder kracht (vloeigrens wordt lager), maar het scheurt niet minder gauw, bij veel metalen neemt de breukrek zelfs wat af bij hogere temperatuur.

Denk inderdaad niet dat het zamak is, dan was de lug bij de val al wel afgebroken denk ik :grin:

2 likes

:rofl::rofl::rofl::rofl:
Deze wil ik op een delftsblauw tegeltje, magnifiek!!

4 likes

Die uitdrukking heb ik van mijn vader geleerd, dus moet het een oud Amsterdams gezegde zijn.

3 likes

3 x geprobeerd, 3 x lug afgebroken…

1 like

Dit dus. Bij goud gaat het nog wel, maar zelfs als het lukt om het pootje terug te buigen ben je waarschijnlijk de vergulding kwijt en zul je de kast opnieuw moeten laten vergulden.

1 like

Hahahaha
En hangt de hele wereld aan je l…

2 likes

Nou, Mijn Vader was een geboren Hagenaar, die zei dat ook en ik heb zelf jaren in Scheveningen gewoond en daar zaten we er vaak ook zo bij hoor, aan het naaktstrand. Maar wel zonder horloge om!

Alle gekheid op een pikkie: Als het massief goud is kan het, gebroken of niet, heel goed hersteld worden door een edelsmid. Heb ik zelf een keer aan de hand gehad. Een afgebroken lug van een 18K gouden Eterna. Dat heeft mijn horlogemaker bij zijn edelsmid onzichtbaar laten herstellen.
Als het verguld messing is werkt het soms om 'm héél voorzichtig en héél langzam terug te buigen. Lug in de bankschroef. Verhitten met een heatgun of zo en dan buigen aan het kastje. Wel eerst glaasje en uurwerk er uit he? :japanese_ogre: Ik zou zeggen 50% kans.
Als ie breekt is 't einde verhaal. Het is mij wel een keer gelukt, maar dat waren vrij lange en dunne lugs. en een messing kast.
Als 't Zamak of dergelijke troep is kun je 't wel vergeten, dat breekt gegarandeerd. Ooit wel eens geprobeerd om een bumpertje van een Dinky Toy terug te buigen? Niet dus…
[Zamak - Wikipedia]

3 likes