Gebroken schroef, hoe te verwijderen?

Als je dan 10% zwavelzuur op een afgebroken schroef druppelt, is het dan een kwestie van minuten, uren of dagen?

Als je het er op druppelt duurt het dagen.
Verder moet je dan rekening houden met het indrogen van de druppel, waardoor de concentratie wordt verhoogd.
Daardoor zal het omringende materiaal ook sneller worden aangetast.

Het beste werkt het door het kale item waaruit de schroef verwijderd moet worden in dat zuur te verwarmen.
Dan zul je zien dat de schroef zwart wordt en korrelig. Dan kan het vrij snel oplossen.

Ik zou iedereen aanraden nooit Vissin te kopen, daar dit niets anders is dan (zeer dure, Bergeon) zwavelzuur.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Over gebroken schroeven, ik heb op de rikketik een mooi vergulden zakhorloge gekocht, echter heeft het uurwerk een hele lage amplitude, de balans draait heel sloom. Nu sta ik te popelen om hem te demonteren en door mn elma machine te halen, echter wil de schroef boven de veerton niet los, de schroef van het palrad wil wel naar rechts draaien en zodoende de veer opwinden, maar zodra ik de schroef naar links draai om hem los te halen blokkeert hij gelijk, hij zit muur en muurvast, of iets blokkeert de boel, naar rechts draaien is geen enkel probleem, ook als ik wat meer kracht zet(niet teveel) gebeurt er niks. Alles wil los alleen de veerton zit dus vast aan de brug samen met het palrad. Ik kan de veerton wel openmaken door een inkeping in de deksel, maar de veertonas/tonarbe verwijderen kan niet. Als de schroef breekt en er blijft een gedeelte achter in de tonas, dan krijg je dat toch op geen enkele manier eruit, de veertonas is aan de onderkant dicht dus kun je er maar van 1 kant bij. Hieronder foto van het uurwerk:

Niet bekend met die iniemienie maten, maar er zijn ook links draaiende boren.
Vanaf 0.8 tot heel groot.
Een afgebroken bout of schroef is hiermee heel makkelijk te verwijderen.

Klopt helemaal ! zorg er alleen voor dat er geen andere stalen onderdelen op de platine zitten, anders lossen deze ook op :smile:

Ik denk dat de schroef iets te vast in de arbor zit en simpelweg meedraait in beide richtingen. Als je de brug compleet demonteert dus met ton en al verwijdert, dan kun je met een pinvice de arbor inklemmen en dan heb je mogelijk wel de frictie om de schroef los te draaien.

Is het niet gewoon een linkse schroef? Meestal is de palradschroef rechtsdraaiend, maar linksdraaiend komt volgens mij ook voor. :thinking:

Ik zal eens kijken, maar volgens mij is dit echt een rechtsdraaiende

In de scheepvaart zetten we snijbrander er even goed op totdat de boel echt heet is en dan draai je hem er zo uit. Als alternatief kun je hem oplassen.

Ik heb deze oplossing toegepast op een ETA 2452 waarbij een tiretteplaat schroefje was vastgeroest.
20 ml water met een mespuntje schraapsel van aluinstick in een heel klein potje.
Klein potje in grote pot gezet en deze gevuld met heet water, paar keer vervangen.
Binnen het uur zag ik het schroefje zwart worden en de volgende morgen was het helemaal omgezet in zwart poeder. Met de blaasbalg kon ik het er zo uit blazen.
Bijkomend voordeel de messing platine is uitzonderlijk schoon geworden.
Prima oplossing om een oud horloge te redden. Echt geen gevaarlijke concentratie zwavelzuur, vissin of zoutzuur nodig.

2 likes

Dank voor de suggestie. Ik heb een Landeron 51 die ik op wil knappen. Zou ik hier dezelfde truc toe kunnen passen om de patina van het uurwerk te verwijderen?

Daarnaast is één van de schroeven voor het afstellen van de chrono gebroken :frowning:

Als de kloof van hetzelfde materiaal is als het schroefje hoef je het niet te proberen. Het gaat dan voor beide materialen op.

Eventueel is zinkvonken nog een oplossing.
Kost wel een paar tientjes maar dan wordt alleen het afgebroken stukje verpulverd.
Om welke afmetingen gaat het eigenlijk?

Bergeon heeft een apparaatje (30209) om dergelijke schroeven te verwijderen. Zie YouTube filmpjes. Is kostbaar, maar de goedkopere Chinese uitvoering, mogelijk minder degelijk, werkte bij mij wel. Belangrijk is dat je weet of het links of rechts draad is.

1 like

Dank voor de suggesties


Heb even ingezoomed op het betreffende onderdeel, de cilinderkop met sleuf is voor de helft weg. Volgens mij is het 8406
(zie: link en link), de ‘Finger-depth eccentric’. Ik ga even op materiaalonderzoek uit om te kijken of het niet voor beide materialen op gaat.

Ik dacht dat alleen de veertonschroef linksom is. En die hebben dan (bijna) altijd een dubbele sleuf.
Ik hoor het graag als ik me vergis.

Kroonrad is vaak linkse draad, palrad schroef vrijwel altijd rechtse draad.

Inderdaad worden linkse draad schroeven vaak uitgevoerd met drie sleufjes. Hoofd snit in het midden is voor de schroevendraaier en de andere zijn voor de aanduiding linkse draad

afgebroken schroef langs onder uit ponsen en vervangen. Nieuwe zijn nog te koop bij cousins of je neemt er eentje van een afbraak uurwerk

Die halve kop kun je toch met een tangetje vastpakken en draaien?

?