Gebruik automaten?

Beste forumers,
mss voor de meesten onder jullie een dagdagelijkse vraag die jullie niet bezig houdt maar ik zit met het volgende:
ik heb een drietal automatische uurwerken, merken laat ik even achterwege, maar ik vraag me nu af hoe je ze het best bewaard als je geen winder hebt?
Laat je ze leeglopen of leg je ze weg en als je ze gebruikt zet je de datum , tijd en uur correct en windt je ze dan op?
Of draag je ze om de zoveel tijd eens een dagje?Om de hoeveel dagen?Weken?Maanden? Paar uur? Hoe lang?
Of is het beter 1 automatisch klokje te hebben dat je permanent draagt?
In de autowereld is het zo dat auto’s meer slijten van stilstaan dan van gebruiken heb ik me laten wijsmaken. Hoe zit het met uurwerken of is een winder toch aangewezen om ze top te houden?

Ik heb een automaat.

Deze laat ik gewoon leeglopen.
Als ik hem gebruik , is het even op de juiste tijd zetten.
Het is ovegens maar een fluitje van een cent.

Als hij stilstaat slijt hij ovegens minder dan dat hij loopt.
denk maar aan slijtage door rondlopende tantwieltjes e.d.
Mischien dat het een beetje negatief uitpakt voor het klokje.
maar dan spreken we zeker over een langer termijn.
Hoogs waarschijnlijk licht je klokje allang op de schrothoop.

Een winder kost geld en enrgie.
waar ik niet aan ga beginnen.

Nou, ik heb geen winder, dus ik ben genoodzaakt om mijn automaten ‘leeg te laten lopen’. Of het beter of slechter is weet ik niet. Dat een auto achteruitgaat als hij stilstaat komt, voor zover ik weet, door corrosie/vocht. Als je met de auto gaat rijden, rij je hem droog, waardoor je minder last van corrosie/vocht hebt. Volgens mij gaat dit bij horloges veel minder op omdat je ze binnen bewaart waar de condities over het algemeen veel beter zijn.

Voor een goede automaat maakt het niets uit, lopen, niet lopen. Gewoon beetje schudden, op tijd zetten en dragen.

een winder is gemakkelijk als je een gecompliceerd horloge met voledige kalender hebt.

Voor een gewone automaat is het alleen maar meer slijtage, verspild geld wat mij betreft.
Daarnaast kan ik in de kluis geen winder plaatsen.

ik heb er 3, waarvan ik er 1 niet draag

de andere 2 draag ik om de dag, dus verzetten hoeft niet :smiley:

Ik heb in totaal 5 automaten, waarvan ik er 3 regelmatig draag. 1 van deze horloges draag ik de andere twee heb ik op een winder zitten. Een winder is zoals gezegd echt niet nodig maar ik vind het verrekte handig!

Wat heb ik het toch heerlijk met een goede quartz die altijd precies op tijd loopt en die ik nooit hoef op te winden. (:P)

joram Schreef:

Ik heb in totaal 5 automaten, waarvan ik er 3
regelmatig draag. 1 van deze horloges draag ik de
andere twee heb ik op een winder zitten. Een
winder is zoals gezegd echt niet nodig maar ik
vind het verrekte handig!

Tenzij je zoveel horloges hebt die allen op een winder liggen dat je je gaat ergeren door het te snel/te lang zaam lopen ten opzichte van elkaar. Kan je alsnog als je een horloge omdoet de tijd exact instellen :slight_smile:

tja rogier,
quartzen heb ik er ook een paar van hoor maar naarmate ik “rijper” wordt krijg ik meer en meer bewondering voor feit dat een hoop radartjes en onderdelen de tijd exact kunnen weergeven zonder gebruik te maken van energie!!
Maar die quartzen liggen dan ook in de kast en als ik ze dan eens wil aandoen, is het dikwijls zo dat de batterij dan weer vervangen moet worden!!
Draag ze dan vaker zal je zeggen! Wel ik krijg het echt niet over m’n hart een klok te dragen om ermee in de tuin ofzo te werken en ze eventueel te krassen zie je!!

Bernard Schreef:

KNIP

Daarnaast kan ik in de kluis geen winder plaatsen.

Moet je eens bij [url=http://doettling.com/doettling_en/]Döttling[url] kijken.
Daar hebben ze echt fantastische horloge kluizen!

Groeten,

Martin

Of je hem nou wel of niet draagt heeft weinig invloed op de levensduur van de batterij schat ik…

MartinB Schreef:

Bernard Schreef:


KNIP

Daarnaast kan ik in de kluis geen winder
plaatsen.

Moet je eens bij Döttling kijken.
Daar hebben ze echt fantastische horloge kluizen!

Groeten,

Martin

Helaas kijken ze me bij de bank raar aan als ik mijn eigen kluis wil plaatsen :wink:

tuurlijk heeft dit weinig invloed op de levensduur van de batterij, maar een automaat die stilligt wind je op doet em rond en klaar is kees. Een quartz die ligt te liggen en ondertussen leegloopt daar heb je niks aan; soms komt een uurwerk hier wel een gans jaar of meer zelfs niet uit de horloge doos. kijken verschaft me vaak evenveel genoegen dan dragen. Daarom vind ik dit forum met de soms prachtige foto’s ook zo leuk.

Inderdaad :slight_smile:

Alleen deze zijn zo mooi, die zet je prominent in je woonkamer neer. Ze kosten denk ik ook net zoveel als een gemiddeld bankgebouw :wink:

Groeten,

Martin

Yoeri40 Schreef:

KNIP

kijken verschaft me vaak evenveel
genoegen dan dragen. Daarom vind ik dit forum met
de soms prachtige foto’s ook zo leuk.

Gisteren vroeg iemand me nog, “moet je weg ofzo?” Ik zat weer te kijken naar m’n Horloge, zonder te zien hoe laat het was :smiley:

Groeten,

Martin

Dat heb ik nou ook altijd. :smiley:

De nieuwe T-touch heeft een sleep-functie. Display wordt dan uitgeschakeld en de wijzers gaan naar 12 uur. Als je dan op de kroon duwt springt het weer terug naar de goede tijd. Al zou je hem 6 maanden niet dragen.

MartinB Schreef:

Gisteren vroeg iemand me nog, "moet je weg ofzo?"
Ik zat weer te kijken naar m’n Horloge, zonder te
zien hoe laat het was :smiley:

Haha, dat heb ik ook weleens!

Yoeri40 Schreef:

Een quartz die ligt te liggen en ondertussen leegloopt
daar heb je niks aan; soms komt een uurwerk hier
wel een gans jaar of meer zelfs niet uit de
horloge doos.

Heb je natuurlijk ook gelijk in, maar een quartz kun je ook uitzettend door gewoon de kroon eruit te trekken. Komt daarbij ook wel weer dat je hem uiteindelijk gelijk moet zetten. :slight_smile: