Gebruik duikersring

Jullie weten dat ik een nerd ben op het gebied van duikertjes en daarmee ook op het gebied van het juiste gebruik van de duikring …

Hier een goed en duidelijk verhaal gevonden over het gebruik van de duikersring! :smile:

http://forums.watchuseek.com/f428/gebruik-van-duikring-t_i-948768.html

Alleen waarom is ie alleen linksdraaiend???

Hoop dat anderen er ook wat aan hebben :slight_smile:

2 likes

Leuk artikel. Thanks :+1:

1 like

had jij er ook wat aan dus? :slight_smile:

Het gebruik van een decompressiebezel is dan al helemaal aan me verloren :wink:

1 like

Ja, al gebruik met het duiken altijd deze:

1 like

i see en die is goed afleesbaar?

linksdraaiend omdat je dan bij het perongeluk verzetten
hooguit iets eerder naar de oppervlakte gaat ipv later

edit ; zijn er ook quartz duikers met trilalarm voor dit soort waarschuwingen of zit dat op een duikcomputer ?

1 like

ah hey kijk! duidelijk!! dank :slight_smile:

Piepjes zijn onderwater erg goed hoorbaar. Trillingen dragen mogelijk niet door het neopreen (dat laatste heb ik overigens nooi geprobeerd).

ah ok, maar ik ben aan een kant bijna doof en het andere oor functioneert ook al niet naar behoren :cold_sweat:

Ik maak toch eigenlijk wel heel vaak gebruik van de duikersring. Behalve bij duiken. Als ik wil weten om welke tijd ik bijvoorbeeld weg ben gegaan met pauze. Of hoe laat ik de auto heb neergezet, met bbq-en, hoe laat ik het vlees erop heb gelegd etc.

3 likes

ah jah zo kun jum ook gebruiken natuurlijk! :slight_smile:

Voor dat soort zaken is het vaak handiger om een draaibare vliegeniers bezel te hebben ( met de nummering andersom )
maar die dingen zie je niet zovaak,
en ja met een duikersring gaat het ook

Die vraag komt regelmatig langs:

Hier staat duidelijk uitgerecht hoe een duikersring werkt

1 like

Ik heb één pilot en daar zit idd geen bezel op.
Dus volgende week naar de Nijmeegse Vierdaagse gaat die niet mee. Dan neem ik een duiker mee. Als ik dan ergens pauze ga houden om een biertje te drinken zet ik hem op de tijd dat ik ga zittten. Kan ik een beetje in de gaten houden wanneer het de hoogste tijd is om weer verder te gaan om op tijd te kunnen finishen… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Sjips, helemaal niet gezocht hiero op het forum… ank dank Monaco, erg blij mee!! :slight_smile:

Wat belangrijk is te weten dat er sinds de jaren 80 commerciele duikcomputers worden gebruikt en duikhorloges zeker sinds de jaren 90 nog weinig functioneel nut hadden, en men dus qua design meer begon fout te doen, dan goed.

Als je geen duikcomputer gebruikt, gebruik je een duiktabel, dus GEEN rekenen zoals ergens in de links wordt geopperd… gewoon aflezen en je duik beindgen met het aantal minuten deco dat de tabel aangeeft.

Dus je start bij het duiken de bezel te zetten op de minutenwijzer en je houdt bij hoe lang je duikt.
Je kijkt wat je max diepte is (een naald die blijft hangen op je analoge dieptemeter) en kijkt op de tabel hoe lang je moet deco stop maken en op welke diepte.

Je begint op te stijgen tot deco diepte (bv 6 of 3m) en draait daar de ring door terug op minutenwijzer.
Dan meet je je traptijd, vandaar de minutenmarkering tot 15 of 20. Meer trap ga je zelden doen, omdat je beperkt bent door je luchtvoorraad.(nu is dat anders met andere lucht mengsels etc)

Ik heb overigens zo meer dan honderd duiken gemaakt (vroeger, zonder computer).

Hier een voorbeeld van zo’n tabel:

bv duik na 20 minuten met max diepte 30m geeft 8 minuten trap op 3 meter.

2 likes

Sommige duikers hadden zelfs een Decompressie tabel op de wijzerplaat… zoals de Vulcain Nautical Cricket

't alarm kon je ook onder water gebruiken… je kon dus bijvoorbeeld, als je van plan was een half uur onder te blijven, 't alarm instellen… die Cricket hoorde je wel onder water…

als ik zou gaan duiken… zou ik denk ik toch geneigd zijn om gewoon een duikershorloge te gebruiken… of in elk geval naast een duikcomputer gebruiken als backup… 'k vind die mechanische dingetjes gewoon gaaf…

Als ik onderdelen in serie moet maken, dan gebruik ik vaak mijn Vostok komandirskie, ik lees de tijd af van de Besturing bij het eerste onderdeel… voor de volgende zet ik de draairing op die tijd… is de minutenwijzer bij de markering… wordt het tijd om een onderdeel te wisselen… :slight_smile:

2 likes

Leuk om dit artikel te lezen. Ik ben een fan van duikhorloges maar ik duik zelf helemaal niet.

Wel gebruik ik de duikring om van alles te timen, erg handig en ik gebruik hem ook nog goed.

1 like

Zeker een leuk artikel. Vind het nog steeds jammer dat de schrijver van het artikel destijds het forum heeft verlaten…