Gebruik van complicaties

Ik ben zeer benieuwd in welke mate complicaties op een horloge daadwerkelijk gebruikt worden. Als ik naar mij zelf kijk gebruik ik enkel de datum complicatie. Een chronograaf of timing bezel gebruik ik in de praktijk zelden. Mijn vraag is daarom; welke complicatie op je horloge gebruik je in daadwerkelijk en waarvoor? Of vindt je complicatie gaaf maar gebruik je deze in de praktijk weinig. Ik ben benieuwd!

4 likes

Datum, maanfase, chrono. Dat is wat ik heb en ook echt gebruik

3 likes

De datumcomplicatie gebruik ik vaak omdat ik op m’n werk vaak de datum moet noteren op documenten. Is net iets sneller als m’n telefoon uit m’n zak halen.
Verder gebruik ik de bezel op m’n duiker regelmatig tijdens het koken.

2 likes

Ik vind een chronograaf wel handig. Parkeermeter, sporten, eKspresso maken, het nieuw ingezaaide gras bewateren afgelopen zomer, de kelder afpompen (stond water in :persevere: en de pomp mag niet drooglopen), barbeque tot precies goed, het perfecte eitje en gewoon ook met uitgebreid koken: handig chronograafje erbij. Oh en als er meerdere routes naar een bepaalde plek zijn, meten wat de snelste route is. Daarnaast een datum. En op vakantie soms een dagaanduiding :slight_smile:

Andere complicaties vind ik zelf niet zo interessant. De supergecompliceerde high end kalibers zijn zelf vaak wel mooi om te zien, maar ik waardeer een horloge aan de voorkant met 3 wijzers qua looks vaak het meest.

3 likes

De datumcomplicatie gebruik ik echt; de overige complicaties draag ik wel maar gebruik ik nooit.:slightly_smiling_face:

Ik heb een Oris Artelier Complication en die vind ik fantastisch om naar te kijken en te dragen.

Maar wees eerlijk: met welk doel gebruikt het gemiddelde mens in Nederland een maanfase complicatie?:wink:

2 likes

Nieuwe maan, volle maan=spring tij. Voor sommige beroepen wel handig om te weten cq rekening mee te houden

1 like

En dat komt op de seconde aan? (of minuut?)

En wat nu als het de hele tijd regent als je je gras net hebt ingezaaid? :slight_smile:

1 like

Telemeter (km) op de chrono, voor als het onweert.
Tachymeter echt nooit.
Bezelring met minuten vaak bij het koken.
Datum voor de snelle datumcheck.
Maanfase, om op te kijken voor de mooi (zeevaart romantiek ofzo).

2 likes

Ik ben een fan van chronografen dus ik heb er aardig wat, maar gebruiken doe ik ze zelden. :sweat_smile: Een keer een eitje koken in de vakantie.
Verder heb Ik ook genoeg horloges met datum en soms dagaanduiding, maar die staan bij mij meestal verkeerd, dus daar kijk ik ook niet vaak naar. :sweat_smile:

2 likes

De duikersring op m’n SKX om pizza’s te bakken.

2 likes

Eh, que?

Verkeerd geschreven: dat deed ie esspresso… :confounded:

2 likes

Welke Complication hiervan? :rofl:

1 like

Mijn beste,

De complicatie’s die ik met enige regelmaat gebruik zijn de chrono en de timing bezel!!
Zelden gebruik ik de maan-fase. Doch als ik een horloge draag met maan-fase, vind ik het zeer fascinerend om dit te aanschouwen. :new_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Dat je gewaarschuwd bent als je schoonmoeder of buurvrouw bij volle maan weer naar de maan zit te janken…:laughing:

4 likes

Hahaha…. die toepassing had ik niet kunnen verzinnen! :joy::+1: Ik ga die moonphase vanaf nu natuurlijk in de gaten houden… en mijn buurvrouw ook. :wink:

1 like

Waar staat dat? Had ook gekund met de keukenklok/keukenwekker/moonphase. Met 2x zo veel water was het ook goed gegaan. De vraag was of ik complicaties gebruik. :man_farmer: :tractor:

Kom op! Dan kan ik met een chronograaf meten hoe lang het regent toch? :nerd_face:

1 like

Dat zeg ik natuurlijk express zo. Ik schep er thuis ook wel eens genoegen in aDvocado te zeggen, en over een roNtonde te spreken :sweat_smile: Spelen met woorden.
Moet je niet in het openbaar doen, maar ik voel me hier thuis kennelijk. Ik zal me wat inhouden.

3 likes

Datum en bezel om in de keuken iets te timen. Als ik een chronograaf had zou ik die allicht voor hetzelfde gebruiken. En mijn helium escape valve, natuurlijk :sweat_smile:

2 likes

De datumcomplicatie, ik noteer vaak de datum en dan is op je horloge kijken makkelijker dan een agenda pakken of mobiel uit de zak trekken.
Dit is ook de enige complicatie die ik op m’n horloges heb.
Met eten koken onthoud ik meestal wel wanneer het klaar moet zijn, maar een chronograaf is vast leuker. Misschien een idee voor de toekomst.

1 like