Geen ‘13’ minuten indicatie op mijn Breitling?

Zo stiekem zijn er best al wel wat verklaringen waarvan de één plausibeler klinkt dan de ander. Feit blijft echter dat er ook veel wijzerplaten zijn te vinden waarop de index voor de 13e minuut wel gewoon aanwezig is. Dat lijkt het aannemelijker te maken dat het horloge in een bepaald land vanwege bijgeloof geen 13 minuten index heeft. Daar zit echter ook weer een tegenstrijdigheid in omdat het getal 13 op vele andere plekken op de wijzerplaat wel gewoon gedrukt staat.

Misschien toch maar eens breitling mailen. Ik ben best nieuwsgierig naar het antwoord…

Vraag gesteld via contactformulier op de Breitling website.

3 likes

Is waarschijnlijk een fake Breitling!?

Vaak met die zogenaamde 1:1 clones word altijd één schoonheidsfoutje gelaten.

Misschien zo ook de 13de aanduidings streepje?

(ik bedoel het goed he?)

Hij is net terug van een volledig servicebeurt bij Breitling dus dat zal het ook niet zijn…

Ik ben benieuwd of ze het antwoord bij Breitling zelf weten…

Dit is duidelijk niet de reden. Want de 13 mist. Maar de 14 die nog dichter tegen de subdial aan zit, zit er wel.

Een reden die ik zie is dat de afleesbaarheid van de 10 van die ring erbuiten mogelijk vermindert als het streepje van de 13 geplaatst zou worden. De 13 heeft namelijk net een andere positie dan de 10 op het zwart. En dat zou ertoe kunnen leiden dat mensen de verkeerde positie voor de 10 aflezen voor hun rekenring (of waar is die cirkel voor?). En dan misschien in Rusland uitkomen voor hun navigatie ipv in de VS ofzo?

2 likes

Grappig, doe me denken aan de tijd toen ik nog veel met vintage Rolex deed en ieder streepje van belang was.

Vind het wel een leuk detail :+1:

1 like

Misschien is het iets occults wat wij niet weten. Vrijmetselaars, Tempeliers, zoiets.

2 likes

Dat zegt niks.

Zelfs uurwerken van Rolex worden tot ieder detail nagemaakt waardoor niet meer te zien is of het een echte of nepper is…

Laten we hopen op goed bericht :grimacing:

Hier precies hetzelfde, super fijne AR coating en bijzonder goed afleesbaar (voor mij zelfs zonder leesbril :nerd_face:

Enne: streepje of getalletje meer of minder? Wat maakt het uit, er zijn er meer dan genoeg🤡

1 like

Ik denk dat ze bij Breitling ook geschrokken zijn, na aanleiding van het mailtje hebben ze een complete hal met 13 streepjes gevonden :scream: dat zal een grote terugroepactie worden…

3 likes

Zonet antwoord:

"We refer to your enquiry and would like to inform you that in order to get more assistance with technical questions, we suggest you contact our Service Centre.
They will be happy to help you further. "

Zal voor volgende week worden dus.

1 like

Heb je ook al geprobeerd te bellen met Breitling Nederland? Op de website zie ik onder service het volgende telefoonnummer staan: +31 20 721 9617. Misschien krijg je dan sneller antwoord. :slightly_smiling_face:

Ik lig er al twee nachten wakker van :grin:

2 likes

afbeelding

En niemand die er meer iets van ziet. (Plaatje is eventueel aan te klikken)…

1 like

Following your request, and after asking our Technical Office, the first versions of these dials had been produced with a short stick, then for aesthetic reasons, in 1995 they made a rolling change and came back to a long stick on all dials.

Hoping to have met your expectations

1 like

Ik zit dit allemaal te lezen, ook al heb ik geen benul van de bedoeling van deze dial. Druk is het wel en er zullen ongetwijfeld keuzes gemaakt worden.

Het onderstaande vind ik echter minder logisch en ik zal vertellen waarom ik dat denk.

Waarom zou je 13 en 15 overslaan, maar 14 laten staan? Ik had er dan persoonlijk voor gekozen om 13 te laten staan en 14 en 15 weg te laten. Of de indexen inkorten, zoals bij 46 is gedaan.

Jaja, nieuwe nummers, nieuwe kansen. Komt u maar naar beneden en sla uw slag! :grin:

Voor zover ik weet is deze a38022 pas eind jaren 90 op de markt gebracht in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks. :thinking:

Blijft bijzonder…

bijkomend gevraagd naar de reden van voor 1995. Inderdaad, een a38022 uit 2000 lijkt dat ook te hebben.

1 like