Geen ‘13’ minuten indicatie op mijn Breitling?

Beste forumgenoten,

Ik wilde net mijn navitimer op tijd zetten en toevallig was het 13 over 12. Toen ik die tijd wilde instellen viel het mij op dat mijn horloge helemaal geen minutenindex heeft op de ‘13’. Nu blinkt een navitimer met alle streepjes en getallen niet uit in afleesbaarheid, maar op mijn horloge is het echt zo dat alleen de index van de 13 ontbreekt, zie bijgaande foto.

Dit verbaasd mij aangezien het slechts een index is en niet het geschreven getal ‘13’. Op de datumaanduiding en de slide rule wordt de 13 wel gewoon vermeld en op de weekkalender is voor week 13 wel gewoon een index opgenomen.

Is één van jullie ermee bekend dat breitling dit vaker doet?

6 likes

Om het nog wat ingewikkelder te maken. Ik heb een a38022. Het is een limited edition van 1000 stuks. Als ik naar afbeeldingen Google kom ik varianten tegen waarop de minuten index voor 13 wel staat vermeld en op andere exemplaren juist weer niet. Zie bijgaande foto’s.

Waarschijnlijk zijn de exemplaren voor een bepaald land dus aangepast ofzo in verband met bijgeloof? :thinking:

1 like

Jemig, wat zijn dat ingewikkelde wijzerplaten die totaal niet afleesbaar zijn. Ze kunnen net zo goed een cryptogram op de wijzerplaat zetten, lees je net zo goed de tijd van af… :scream:

Verder mooi om te zien, niet mijn kopje thee. Succes met het zoeken van de 13.

8 likes

Maar dan zou het getal 13 nergens op de wijzerplaat moeten staan.

1 like

Kun je omcirkelen wat je precies bedoelt ?

7 likes

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het streepje op 13 minuten kort gehouden wordt in verband met het bijgeloof, maar dat er wel 2x een “13” voorkomt op de E6B afgeleide ring calculator.
(en nog een 13 bij de datumwijzer)

2 likes

Productiefout.

Dat is nog de meest aannemelijke verklaring, dat er een graveerfout zit in de inktdispenser voor het stempelkussen waar de wijzerplaat mee bedrukt wordt.

1 like

En als je toevallig 15 over 12 moest instellen had je ook de 15 streep gemist…

In de groene cirkel ontbreekt een iets langer lijntje die de 13 de minuut aanduidt.

4 likes

Ik zie/ snap echt niet wat je bedoelt.
Ik zie op je foto wel 3 keer het cijfer 13 staan , dus of die bijgelooftheorie nou hout snijdt.?

7 likes

Die 15 is in ieder geval nog vet gedrukt. Ook lastig zichtbaar, maar goed… de 13 ontbreekt helemaal.

2 likes

Het valt me sowieso op dat de afstand tussen bijv de 11 en 12 een stuk kleiner is dan tussen 14 en 15 ook. Beetje aparte verdeling.

Tjah. Dan is het net wel weer heel toevallig dat dit alleen op de 13 is gebeurd en dat even googelen al snel tot meer exemplaren leidt waarop die 13 minuten index ontbreekt.

Verder ook niet heel belangrijk, maar het zou wel geinig zijn om te weten waarom Breitling dit doet.

Ik zie nu net trouwens dat de variant met de blauwe plaat ook geen 13 minuten indicatie heeft. Ik denk daarom dat dit echt een bewuste keuze is.

1 like

A38022

Ik geloof dat niet, de “220” bezel op de Speedmaster was ook geen bewuste keuze.

Calling @HorloG Calling @HorloG

Misschien wat ver weg…

Maar een Navitimer is een horloge met geschiedenis van de vliegerij…

In een vliegtuig vind je ook geen rij 13….

Het gaat van 12 naar 14… misschien dat de reden. Bijgeloof :blush:

3 likes

Jawel hoor :slight_smile: misschien niet bij alle bedrijven, maar sommige zeker wel.

1 like