Geen datum snelverzet. Wat doe jij?

Polletje…

Ik heb 5 horloges met datum maar zonder snelverzet. Allemaal Zenith 25x2 vintages (jaren 60/70).
Nu ben ik OCD genoeg om niet met een horloge te lopen waar de verkeerde datum op staat, en daarnaast te lui om het horloge meer dan 4 dagen vooruit te draaien om de datum goed te zetten (is denk ik ook niet echt goed voor het uurwerk, correct me if I am wrong).
Dusssss… Ik draag ze een paar dagen per maand. Als ik er eentje oppak waarvan de datum meer dan 4 dagen achter loopt moet die maar een paar weken wachten. En als ze allemaal teveel afwijken dan wordt het er eentje met snelverzet (of op batterijen die dus nog loopt).

Enfin, wat doe jij?

• Maakt mij wat uit welke datum erop staat, als de tijd maar goed staat.
  • Als ik hem wil dragen dan draai ik die datum gewoon door. Als het moet 30 dagen verder.
  • Zelfdeals jij, ik draai ze niet door. Ik pak wel een ander.
  • Dat is dus de reden dat ik alleen maar horloges met snelverzet heb.
0 stemmers
5 likes

Datum heeft zijn meerwaarde, maar een paar horloges zonder datum is ook wel gemakkelijk. Zelfs met snelverzet.

4 likes

Telt semi quickset mee? Rond datewissel terugdraaien tot iets voor 9u en dan weer door?

3 likes

@fdpg1963 Folkert!
Je favoriete poll, mis het niet! :wink:

Ik pak zelf gewoon een horloge waarbij ik niet meer dan 5 dagen hoef door te draaien. Of die vintage Omega’s met snelverzet. :grin:

4 likes

Dat hebben die van mij dus wel, maar heb niet echt het idee dat dat nou echt heel veel tijd scheelt, en om één of andere (ongetwijfeld ongefundeerde) reden hou ik er niet van om de wijzers terug te draaien.
Ik gebruik die mogelijkheid dus niet.
Had ik wellicht aan de poll toe moeten voegen.

2 likes

Haha ik heb maar 1 Rolex en die heeft geen snelverstel, dus ik moet wel😂.

3 likes

Draag alleen No-Date en die keuze stond daar niet bij :face_with_peeking_eye:

7 likes

Dat is een van de redenen dat ik alleen nog (high accuracy) quartz horloges koop. Die hebben dat probleem niet (perpetual calenders) of veel minder vaak. Ook die keuze ontbreekt in de poll.

1 like

Ik ook niet meer, schijnt toch niet goed te zijn op de lange duur.

Hoe dat zo Jan? :thinking::joy:

2 likes

Een hele maand de kalender doordraaien, word je ook niet blij van zeg. Maar goed, respect voor degenen die het doen!

Ik moest ook gelijk aan Folkert @fdpg1963 denken :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Je minuutpijp danwel chausseerad, en wijzerverzetrad (flipping klein radertje) worden er ook niet vrolijk van…

3 likes

Dat vermoeden had ik dus ook. De tijd 30 dagen doordraaien zijn zo’n 700 rondjes. Dat is dan zowel de maximum hoeveelheid die nodig zal zijn, maar volgens de poll zou meer dan de helft van de mensen dat doen. Had ik niet verwacht trouwens.
Op zijn minst zo OCD als ik, maar een stuk minder lui! :sweat_smile:

Heb een paar Vostoks gehad zonder snelverzet, die snel weer de deur uitgedaan. Tijdje geleden rondgeneusd voor een vintage Rolex Datejust en Omega Connie met pie-pan wp. Twee hier op het forum, en de Omega bij een vriend, laten lopen o.m. vanwege het ontbreken van snelverzet. Als er een datum op een horloge zit, dan moet die goed staan, maar pfff, tien of twintig dagen vooruit zetten, mij niet meer gezien.

Voor mij moet 'ie juist staan of ik word gek.

Ik heb er in se geen zonder quick set, maar ik heb 2 Vostoks.
Van die zogenaamde “quick set” wordt ook niemand vrolijk, maar ik draai er toch altijd “vrolijk” op los tot alles juist staat.

Als ik een milkshake neem kies ik altijd voor banaan maar die staat niet in de poll.

Wat betreft de datum, die moet goed staan. Een horloge zonder snelverzet komt er hier niet meer in. De enige in de doos die dat nog heeft heeft een no date dial gekregen :laughing:

Je bedoeld de Vostok “semi quick set”.
Dus voorbij datum verspringen draaien, en dan terug naar ca. 8 uur en weer vooruit voorbij het verspringen.
Gaat tegen je mechanische gevoel in. Ik deed dat met mate maar toch 2 keer een datum mechanisme defect gemaakt. Blijkt toch hiervoor te zwak te zijn uitgevoerd bij die Vostoks.
Voor mij bij Vostok, alleen maar vooruit draaien naar de datum of laten staan.

2 likes

Mijn keuze staat niet in de pol, vaak pak ik er één doe om en prima zo, tijd zet ik soms wel goed vaak ook niet en de datum heel zelden, prima zo. Stoor me er niet meer aan.

Oei, bedankt voor de waarschuwing. Mss best wat zuiniger mee omspringen dan.

2 likes