Geen full service maar vervangen uurwerk, wat vinden jullie daar van,?

Het was al wat langer bekend in horloge land dat door onderandere het gebrek aan goede horlogemakers, en het laag houden van de kostprijs dat er bij een full service van het horloge bij de fabrikant het uurwerk gewisseld word voor een vers geserviced uurwerk, waarna jouw eigen uurwerk op een ander moment service krijgt en zijn leven weer mag hervatten in iemand anders zijn horloge kast.

Het is niet gezegd welke merken deze werkwijze hanteren, maar zelf vermoed ik goedkopere merken zoals tissot, hamilton en certina mede doordat ze kunstof ankerraderen en ankers gebruiken in hun nieuwe uurwerken, (een dood zonde als je het mij vraagt, maar laten we het bij een onderwerp houden)

Verder denk ik dat Tudor zich er ook wel een “schuldig” aan zou kunnen maken, mede doordat er een redelijk aantal nieuwe uurwerken problemen vertonen met bijvoorbeeld de datum.

Nou sta ik zelf in de startblokken een Pelagos aan te schaffen, en twijfel ik wel een klein beetje en vraag ik me af welke kant dit op zou kunnen gaan.

Hieronder een Engelse tekst van een horlogemaker uit America die zijn licht erop laat schijnen,
Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen,?

If you’re relatively new to the industry or if you haven’t heard yet, many of the watch companies have been resorting to swapping movements in the repair process. This is NOT a rumor. This is NOT a speculation. This is for a fact. Whether you like it or not. If you think this is unethical or morally unjust then I suggest you pick that fight with them. I am not here to state whether or not this is a matter of ethics and whether or not they should be doing this. Rather, I am here to discuss WHY they are doing this.

WHY WOULD A COMPANY OR BRAND RESORT TO MOVEMENT SWAPPING RATHER THAN REPAIR IT?

One of the main reasons why a brand or company would ever resort to a tactic like movement swapping is boiled down to consumer demands and money. Plain and simple.

If the repair volumes are ridiculously high and the staff is on the low side, companies can and will resort to movement swapping if the finances make sense. Due to societal reasons of having everything faster and wanting everything done quicker, companies and brands have created variations of task-tracking.

WHAT IS TASK-TRACKING?

Task-tracking (in some shape and or form) is a method used to monitor a repair from start to finish. To give you a perfect example, companies will track when the repair is taken in for service, how long it takes to provide an estimate, how long it takes to disassemble, polish, clean, get parts, repair, and then quality control. This metric provides companies and brands with what you as the consumer will call Estimated Completion. Having these metrics allows the company to give you the consumer a rough date on when the repair will be done on average.

WHY IS ESTIMATED COMPLETION IMPORTANT?

Most manufacturers will say it takes 6 to 8 weeks from start to finish. I know what you’re thinking. 6 to 8 weeks sounds like an eternity. Many brands know this. This is why most brands are actively fighting and competing to produce the fastest repair cycles. Even though a company may say 6 to 8 weeks, they may even go as far as returning the way within the week. The more in-tune a company is with their repair volume the shorter these Estimated Completion dates will be. It is not uncommon to hear 3 to 6 weeks for a repair now. It makes sense in a way that they’d much rather under promise and over deliver.

WHAT DOES THIS HAVE TO DO WITH MOVEMENT SWAPPING?

The above sections describes an eagle eye view of the repair process for just one repair. Now imagine if this is was multiplied by hundreds, thousands, and even in the hundreds of thousands. This is one of the problems that major brands and companies are dealing with. With more releases of watches and less watchmakers, companies are having a hard time with keeping up with theses demands.

Having In-house watchmakers service all of these movements will take a seriously long time especially if there are a wide variety of movement calibers and parts needed. Not to mention that all watchmakers are not equal in talent and skill level. This creates a lag time in you as the customer receiving your repair back.

IF THE ECONOMICS MAKES SENSE, MOVEMENT SWAPPING IS GREEN-LIGHTED

Now that you’ve gotten the backdrop and eagle eye view of the situation, let’s proceed back to the main topic. As you can see, if the demands are high and the watchmakers/resources are low, movement swapping becomes the fastest alternative to this problem. Although it is just a bandaid, it’s an immediate fix for the current situation brands face.

If there are influx’s of thousands of watches coming in a month and a company has about 10 to 20 watchmakers, that is still not enough time to complete all repairs within a reasonable Estimated Completion date. It is cheaper and faster them to have their front line watchmakers to replace these movements with movements that have already been serviced elsewhere. This ensures that you as the client receive your watch faster than if you were to wait for a traditional service.

WHAT IS THE PROCESS OF A MOVEMENT SWAP?

The movement swap process is rather simple. You bring your watch in for a repair. The watchmaker creates an estimate with what is wrong and what needs to be fixed. You receive the estimate. You approve or decline it. For this case, we’ll say you approve it. The repair gets pushed along. The repair gets disassembled. At this point, the company has a supply of the exact same movements in your watch already waiting to be used. They grab a movement that was serviced already and replace it in your watch as they proceed with the repair process. Everything else gets worked on as stated on the estimate. You then get your watch back as the client.

WHAT HAPPENS TO THE ORIGINAL MOVEMENT?

The original movement gets refurbished. God, I hate that word. The old movement is either contracted to another watchmaker outside of the company or shipped overseas to a large group of service centers to fix and repair. Believe it or not, it is actually cheaper to have outside watchmakers service the movements and spend their time to get parts, quality control, etc. than it is to spend the time and resources of these watchmaker in-house. Especially given the retail dynamics of the client possibly spending even more money if the brand is able to over deliver. There’s a much bigger aspect of money going on here than just the repair process folks.

Once the movements are completed outside, they are shipped back to the company. The company then packages and stores it as inventory for the next client with a watch that has that very same movement. As you can see the actual servicing aspect of the repair process is taken away completely and has been outsourced in a way. This saves the current in-house watchmakers more time. Like many would say, time is money.

IS THIS ETHICAL / MORAL?

Unfortunately, this is not for me to decide. I hold no power nor would I want to impart my personal viewpoints on this subject matter. I am pointing this out because as of late there has been many rumors in regards to movement swapping. Many ask whether or not this is ethical. For companies, this is a matter of profit. As you can see, this all ties back to the initial demand of clients and money.

I’ll give you an even better viewpoint here: imagine if all the clients in the world sudden says “I dont care how long it takes, just please make sure my watch is done right.” This entire avenue of watchmaking may take a complete 180. I say may for a very good reason. There will always be someone who wants their repairs faster and or a company that wants to over deliver in some shape or form.

NOT EVERY COMPANY IS DOING THIS
.

I want to ensure you that not all companies are doing this. There are many that are and there are many that aren’t. This article was to tell you that the industry IS doing this. Before you start boycotting every single watch companies, let’s examine why some companies require you to send your watch back to the manufacture.

WHY WOULD A COMPANY REQUIRE ME TO ONLY HAVE IT REPAIRED BY THE MANUFACTURER?

Some companies require clients to send their watches into the manufacture for repair. Why is that? I am not saying that they are movement swapping. I am explaining why this might be.

Most companies, when they release an in-house movement, will require you to send it directly in because they want to study the ins and outs of what went wrong with this specific evolution. They want to know why a part failed or why the movement stopped, etc. This enables them to understand what aspects need to be improved upon and what parts to pay more attention to. This is not to say they are replacing your movements rather they are studying your movement.

When they get a better understanding of what goes wrong, they create a database of things to look out for and things to improve upon. This is generally very common for in-house movements.

Is this true for every brand? No.

Many brands did this to a degree when Swatch Group first announced that they were limiting ETA movements. This is also another reason why you see sales warranty extended and or longer than your average 2 years.

MY OPINION: THIS WAS PERHAPS THE STARTING POINT


This is just my opinion folks. Please don’t take anything I say as black and white. I believe that the in-house craze was what really started this concept of movement swapping and kicked it into high-gear (not that it wasn’t already entertained by the industry long ago). In-house movements forced companies and brands to re-evaluate where their resources and time were spent. Couple that with the ever-growing consumers of watches and the dwindling pool of watchmakers, time and resources were of the essence.

HIGH-END WATCHES ARE LESS LIKELY TO EVER BE MOVEMENT SWAPPED

Please keep in mind that many HIGH-END watches (I’m talking about expensive expensive) probably do not do this. If the movement is high-end, the finances does not make for the company to outsource the repair process. For movements and watches like this, companies will have it traditionally serviced.

Like I said, client demands and money are the backbone of the movement swapping process. If the repair process cost MORE to swap out the movement, they will surely not do so.

SEE THROUGH EXHIBITION CASE BACKS

If you have an exhibition case-back or clear see-through case back then perhaps this does not pertain to you as much. You as the consumer can see your movement and numbers and what not. This is an issue that companies can’t overlook. If you see that your movement number is different, this might raise red flags. This really pertains to watches that you cannot see the movement from the case back.

6 likes
39 likes

Ja Ăšn? Als jij als consument daarmee instemt is er niks aan het handje.
Of je zegt “ik wil geen uurwerk wissel” en dan krijg je waarschijnlijk een hogere service prijs ofwel de fabrikant zegt “dan kunnen we niks voor u betekenen” en krijg je je horloge terug.

Allemaal contractsvrijheid.

1 like

Ja en,? Nou ik vind het dus tof om een horloge bijvoorbeeld al 15 jaar te hebben, en zou 't fijn vinden als 't uurwerk ook al 15 erbij hoort.

5 likes

Stel , je betrekt dit op je auto (misschien wat extreem)

Jouw auto heeft 50.000 km “gelopen” : je brengt je auto weg voor een beurt en je krijgt hem terug met een gereviseerde motor die daarvoor 150.000 km heeft gelopen: hoe zou je dan reageren?

2 likes

Ja ik vind 't helemaal ruk, ik heb emetionele binding met me horloge, s en wil dus me eigen uurwerk terug


1 like

Ik heb tot nu toe geen enkel horloge langer dan een jaar gehad, dus geen probleem👍

16 likes

Dan moet ik altijd aan het voorbeeld van die 100 jaar oude bijl denken: er is al 10 x een nieuwe steel aangezet en 3 x een nieuw “bijl” zelf :slight_smile:

5 likes

Ik heb niet de hele tekst gelezen en misschien staat het er wel in. Maar ik vraag mij af hoe ze dat precies doen. Het ene horloge heeft gewoon service nodig en bij het andere uurwerk moet nog onderdelen vervangen worden. M.a.w. aan het ene uurwerk zit meer werk en kosten aan onderdelen dan de ander.

Jouw uurwerk heeft standaard service nodig zonder extra’s en dan heb je lagere kosten. Maar nu halen ze je uurwerk eruit, verwisselen dat voor een refurbished uurwerk. Dat uurwerk zal vast weer volgens de specs zijn maar welke prijs betaal je dan? Voor enkel een service of betaal je meer omdat je naar gemiddelde prijzen gaat met meerwerk erbij berekent?

Bij die uurwerken wordt volgens mij gewoon het hele uurwerk vervangen en niet geserviced. Ik denk dat de productiekosten van een nieuw uurwerk lager zijn dan van een service. Ik dacht in een ander topic van Koen te lezen dat Longines wel deze manier van servicen hanteert.

Hoeveel kost een tandwiel bv nou voor een producent? Heel weinig, dat zijn niet de significante kosten, dat is het arbeidsloon.

2 likes

Bij service vervangt men het hele uurwek. Vind je dat een probleem.

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

TL;DR

Sorry, maar zo’n lap tekst verdient eigenlijk een samenvatting. Het Engelse verhaal leest nogal als een ‘influencer’ bloggerpersoon, die het allemaal ook niet helemaal zeker weet en afgaat op wat berichten van klagers op fora enzo. Maar het is er 



 wel eentje met zelfkennis. Gelukkig.

Nu de vraag of het erg is dat een merk een uurwerk wisselt voor een fris uurwerk tijdens een service. Uh, néé. Wat mij betreft niet. Zo lang het een uurwerk van de fabrikant zelf is en er gewoon garantie gegeven wordt, geen enkel bezwaar. Maar ûh, de meeste fabrikanten slaan een serienummer in het uurwerk. Tudor ook trouwens. Dus.

Ik zou ze even bellen. Dan weet je het zeker 
 :wink:

Hier ben ik wel even benieuwd naar. Wat bedoel je precies? Ik ben nu bezig met mijn derde Pelagos. Wat gaat er met dit uurwerk (MT5612) fout, 
 ik zie geen rare dingen met de datum. :sunglasses:

Doen! Is een prachtig horloge.

4 likes

Kolere. Die schrijver kan een trilogie maken van iets simpels als je veters strikken. Ook een kunst.

In de elektronica gebeurt ook al decennia hetzelfde. Meten, defecte module vervangen, oude in de kliko. Bij elektronica heb ik daar wel moeite mee, is gewoon wegwerp zooi.

4 likes

Ja dan kies je ervoor het uurwerk niet te laten vervangenen bijv voor onderhoud bij een generieke horlogemaker.

Bij service vervangt met het hele uurwerk

  • door een geheel nieuw uurwerk
  • door een gerepareerd exemplaar van iemand anders.

Voor binnenwerken met een module erop wordt iets soortgelijks nu al veel toegepast: het basisuurwerk krijgt een onderhoud, de module wordt vervangen door een gereviseerd exemplaar. Je oude module gaat dan terug naar de fabrikant van de module om op zijn beurt gereviseerd te worden.

Bij een massaproduct als een Seiko, Casio of Rolex lijkt het me voor de eigenaar geen probleem als ze bij de service het hele uurwerk vervangen voor een nieuwe. Het vervangen van je uurwerk door een ander net geserviced uurwerk lijkt me een broodje aap verhaal.

1 like

Alles in het kader van kostenreductie en winst-maximalisatie en wat Excel-managers nog meer willen verzinnen
:zipper_mouth_face:

Om dezelfde manier van werken als bij quartz-uurwerken op mechanische toe te passen, staat mij persoonlijk niet aan. Maar ik werk dan liever vanuit het (traditionele) perpectief om horloges maximaal origineel te houden, waarbij prijs lang niet altijd bepalend is.

Maar als de klant zijn horloge supersnel terug wil hebben en niet maalt om orginaliteit, dan is het de keuze van de klant (niet de mijne
).

Cheers,
Lowieke

2 likes

Ja, maar dan wil ik dat wel v te voren weten, zodat ik de keuze kan maken.

Moet zeggen dat ik alleen met horloges en luxe pennen dit probleem heb. Ze wisselen verder zich maar n ons, zo lang de wasmachine, tv, laptop, smartphone of wat voor ding dan ook t maar weer doet.

Nog zo iets. Een keer n interne draai ring laten vervangen. Kreeg n andere kleur. Dus ik zeg, dat ziet er niet uit, doe maar weer terug. Dat ging niet. Originele ring was weggegooid, en alleen deze andere kleur was leverbaar :exploding_head::face_with_symbols_over_mouth:

Boeiend. Ik zie t uurwerk niet :man_shrugging:

Ik ben gehecht aan de looks & feel van de buitenkant. Bij vervangen van een uurwerk moet het uurwerk uiteraard wel hetzelfde movement type zijn
 en niet een andere serial ofzo hebben.

Bij revisie van een movement vervangen ze ook onderdelen ervan. Is nog steeds mijn horloge toch? En origineel? Ook al zijn t niet alle componenten meer waarmee het uit de fabriek is gekomen.