Teveel tekst, niet gelezen. Maar - ik heb bij een merk gewerkt waar men daar ook toe overging. Structureel bij de kwarts-chronografen. Die heb ik zelf ook geserviced, en dat kostte me een dag. Sommigen in de werkplaats waren iets sneller, maar dat scheelde weinig.
Inkoop waren die uurwerken doodeenvoudig goedkoper dan dat.
Sorry maar je had dit artikel écht moeten samenvatten!
Wel een vraag mijnerzijds:
Op het uurwerk van mijn Speedy met saffieren caseback kan ik duidelijk het serienummer lezen (dat overeenkomt met het serienummer op de kast) …ik wil in mijn geval wél dat die gelijk blijven(?)
Dat kan dus niet lijkt mij als je het gehele uurwerk vervangt!?
In 2017 kocht ik een op zich mooie Tissot Chronograaf, die ik een jaar later heb ingeruild, nadat ik hoorde dat het uurwerk (veel plastic onderdelen) bij service niet wordt gerepareerd, maar wordt vervangen. Van een Tissot dealer/horlogemaker begreep ik dat het betreffende (mechanische) uurwerk erg moeilijk, of eigenlijk niet goed is te onderhouden. Een horloge is voor mij emotie, dus wilde ik er uiteindelijk graag weer vanaf.
Ik geloof direct dat het gebeurt. Maar ben ik er blij mee? Nee. Stel je koopt met een reden een horloge van een bepaald jaar (emotioneel of om de techniek van toen). Als dan bij een service het uurwerk wordt vervangen door een ander, kan het zijn dat dit uit een ander jaar komt. Dan is wat mij betreft het horloge niet ‘leeftijdsconform’ meer.
Het hangt van het horloge, en het uurwerk, af. Wel of geen serienummer, zichtbodem, complicaties enzovoort.
Bij een Seiko met een 4R35 of zoiets vind ik het geen probleem. Bij een ETA 2824 ook niet. Bij dat soort uurwerken weegt het uurloon gewoon niet op tegen de prijs van een ander uurwerk. Maar bij een Omega met matchende serienummers wordt het al heel anders, en zeker bij een manufactuur uurwerk in de hogere prijsklasse. Bij een JLC bijvoorbeeld (niet dat ik er eentje heb) zou ik het zeker niet accepteren.
Het zal bij de specialty/ high end horloges wel meevallen allemaal, juist vanwege s/n, verzamelaarswaarde, kritische eigenaren e.d.
Dat swapping wordt toegepast in meer massaal geproduceerde horloges: geen enkel probleem volgens mij. Belangrijkste is dat het horloge goed loopt voor de ‘normale man’. Voor doorgeslagen types zoals wij hier op het forum gelden nu eenmaal andere criteria…
De techniek van een mechanische uurwerk daar kies je voor venwege de techniek toch? , das toch een emotie net als het verhaal erachter en de geschiedenis van een merk, zoals bij Tudor en Marine nationaal etc. Een omega koop je toch omdat je ergens toch ook wel een beetje 007 wilt zijn, of een echte fliegenier met een IWC,? Daar is die hele marketing toch ook voor opgezet… Of moet ik me nu toch echt zorgen gaan maken om mijn geestelijke gezondheid
Ik snap je volledig, maar om dan een probleem te gaan maken om eenzelfde vervangend uurwerk…
Ik vrees al voor de motorische toestand van de auto’s van diverse leden, over de banden nog niet te spreken
Wellicht zelfde productie datum of identiek. Maakt t werkelijk uit of je vandaag of 50 jaar geleden een kroon maakt met hetzelfde materiaal op dezelfde machines?
Zijn daarnaast nog bergen nos onderdelen te krijgen… en je weet niet wat de producenten nog hebben liggen.
Klopt, ik keek raar op toen het me vorig jaar nog gelukt is om een originele wijzerplaat voor een Constellation uit 1969 bij Omega te bestellen. NOS rechtstreeks van de fabrikant zelf
Van de andere kant lukt het soms nog niet eens om een onderdeel uit de jaren 90 te bestellen…