Het hele idee van onderhoud is niets meer dan een vervelend businessmodel. Geef mij maar een nieuw uurwerk voor een normale prijs als er iets aan mankeert!
Tja⦠echt helemaal afhankelijk van het horloge en het uurwerk.
Stel, ik erf een horloge van mijn pa. Dan heeft voor mij, ook het uurwerk sentimentele waarde. Dus zal ik zelfs het goedkoopste miyota uurwerk servicen.
Een regulier basis uurwerkje zoals een 4r, 2824, 7s etc etc. Maakt me, mits er geen sentimentele waarde aan zit, helemaal niets uit. Die zou ik in de toekomst zelf ook swappen (en de oude op de stapel gooien, mocht ik zin hebben om te klooien).
Een duurder uurwerk waarbij het serienummer matched met de kast is dit natuurlijk echt geen goed idee. Maar kan me ook niet voorstellen dat het daarbij gebeurd. Het verhaal van TS lijkt me eerder toepasselijk bij goedkope uurwerken. Zal bij een VC 1120 QP niet gebeuren lijkt me
100% met je eens.
Bij bijvoorbeeld het merk Seiko ga ik toch ook sneller over gaan tot vervangen van het binnenwerk, omdat deze handeling vaak goedkoper uit komt voor de klant.
Ik vraag dan wel steeds aan de klant of hij het ok vind, maar meestal is er hier geen bezwaar.
Als het om een erfstuk gaat, dan is de sentimentele waarde er, en wordt een service meer aangeraden om de originaliteit volledig te behouden, ook weer in samenspraak met de klant⦠elke klant voelt het anders aan.
Dit lijkt me erg ver gezocht⦠(mochten ze willen)
Ik weet het zeker van Omega die dat doen (deden?) bij de Speedmaster Automatic. Kennelijk een nogal temperamentvol uurwerk waar ze standaard een full-swap op deden, en nieuwe pushers, kroon, wijzers. Ik was er nooit zo blij mee. Maar hij zag er na 25 jaar nog wel lekker fris uitā¦