Geen NA, maar toch ook wel een beetje NA, upgrade SKX013

In mijn vorige post vertelde ik al dat ik niet helemaal tevreden was met mijn SKX013. Ik vind het een prachthorloge, maar was helemaal klaar met de beperkte gangreserve en de ‘Seiko Shake’ die bij het welbekende 7S26 uurwerk hoort. Dit leidde ertoe dat ik mijn SKX013 al maanden eigenlijk niet meer droeg en dat ik dus op zoek ging naar een andere daily beater; uiteindelijk vond ik die recent in de vorm van een Tudor BB58 blauw. Maar wat nu te doen met die SKX013? Het is een klassieker en het horloge wegdoen …, nee dat kon ik niet. Maar ja, het is ook zonde om het horloge ongedragen in de kast te laten liggen. Bovendien is het een prettiger horloge voor verre reizen, omdat een eventueel verlies ervan financieel aanzienlijk minder pijn doet (emotioneel doet het altijd pijn natuurlijk).

Mijn broertje heeft ook een SKX013 en liep tegen hetzelfde aan. Ook was de nauwkeurigheid van zijn SKX volkomen uit het lood. Hij belde mij daarom in december vorig jaar dat hij zijn 7S26 uurwerk ging laten vervangen door een moderner 4R36 uurwerk bij Rob van Monsterwatches.nl. Of ik wilde meedoen? Nou, dat leek me een vrij briljant idee dus zo gezegd, zo gedaan.

Mijn broertje legde contact met Rob voor de benodigdheden. Na het bestellen van de benodigde nieuwe kroon bij namokimods bleek dat de 4R36 uurwerken bij Rob alleen waren uitverkocht. Grrr… even geduld dus. In april kreeg mijn broertje echter bericht dat het weer kon. Eind april stuurden we onze SKX013’s op en op 13 mei kregen we al bericht dat ze klaar waren en onderweg naar huis! Wat een service!

Vorige week ging ik met mijn broertje een drankje doen en tadaa, daar was mijn oude horloge, maar gloednieuw van binnen. Wat een genot is dit nieuwe uurwerk: hacking, handmatig opwinden en het loopt als een zonnetje! Omdat ik het horloge ‘zo compleet mogelijk’ wil houden had ik Rob gevraagd het oude uurwerk mee te sturen. Het is weliswaar niet meer volkomen origineel, maar het horloge kan evt. altijd weer in originele staat hersteld worden. Ik ben er ontzettend blij mee, en ik heb mijn daily reisbeater weer terug! Heel veel dank aan Rob hiervoor!

Op onderstaande foto’s zie je het oude uurwerk. De dagring ontbreekt, omdat die is overgezet op het nieuwe uurwerk.

7S26 SKX013 7S26 date

13 likes

Leuk om te lezen.
Ook mooi dat je het horloge zo snel terug had. Ik ken andere verhalen omtrent handelen met MW.

1 like

Leuk! Heb zelf ook een rattige skx013 die dringend zo’n spa day nodig heeft. Wat kostte het ongeveer?

Ik stuur je wel een pb

Much appreciated!

Leuk om te lezen. En het horloge is nu tenminste naar je zin. Dat er geen handwinding kan bij de 7S26 is inderdaad een manco.

1 like

Ik las op dit mooie forum inderdaad wisselende verhalen. Zelf nooit problemen mee gehad. Mijn broertje gaf aan dat Rob de ene keer sneller reageerde dan de andere keer, maar wij vonden dat niet zo erg. Zoals ik het zie is het voor Rob een uit de hand gelopen hobby naast zijn normale werk. Dat kan ik alleen maar toejuichen en dan verwacht ik ook niet dezelfde service als bij een reguliere juwelier. Vind dat juist charme hebben, maar dat ben ik.

Ik ben in ieder geval super blij met Rob!

Inderdaad, vooral als je horloges afwisselt (zoals ik) en je elke keer na 24 uur erachter komt dat het horloge alweer stilstaat.