Wat een avontuur! Eind 2019 startte ik met de aanschaf van een vintage Seamaster. Een prachtding die ik nog heel graag draag. Was ik daarmee verzadigd? Is een imam katholiek? Nee natuurlijk niet. Ik wist al snel dat ik een nieuwe verslaving had gevonden die flink veel pijn zou doen aan mijn portemonnee, maar nog veel meer pijn aan mijn hart als ik er niet mee door zou gaan. Voor mijn volgende aanwinst zocht ik een horloge dat iets minder kwetsbaar was en ook iets meer casual kan dragen. Deze vond ik al snel; in de vorm van de SKX013 en een goude ouwe Casio F-91W.
Met deze bescheiden verzameling ben ik twee jaar erg tevreden geweest. Toch bleef het jeuken. Hoe mooi ik mijn SKX013 ook vind, na een tijdje dragen ben ik wel even klaar met de befaamde ‘Seiko Shake’ en de gebrekkige power reserve. De Casio is een topding, maar ik mis daarbij toch echt wel het gevoel van een mechanisch horloge.
Merde! Wat doe ik mezelf en mijn portemonnee toch aan? Is het dan nooit genoeg? Nou, nee dus. Op zoek naar iets nieuws dan maar. Ik had nog niet echt een beeld behalve dat ik de volgende eisen had. Het liefst een toolwatch. Ik houd van spullen die een doel dienen (zelfs al is het maar dat een horloge goed waterdicht is). Het horloge moet geschikt zijn voor dagelijks gebruik en moet zowel casual als formeel goed gedragen kunnen worden. Verder moet beschikken over mechanisch uurwerk (duh), kleine lug-to-lug (goed voor kleinere polsen) en het allerliefst een mooie achtergrond kennen.
En welke wordt het dan? De zoektocht begon. Ik ben een fan van skindivers dus eerst dacht ik aan een Oris 65 Diver. Toen ik deze echter paste in de winkel viel deze tegen: de lume vond ik te geel, de bezel niet stevig genoeg (rammelde) en de ‘overall feel’ niet kwalitatief goed genoeg voor de vraagprijs. Dan vond ik Seiko betere kwaliteit voor een lagere prijs. Een andere Seiko dan maar? Als groot fan van Apocalypse Now was ik erg gecharmeerd van de SPB185 toen die uitkwam. Toch sloegen daar ook wel twijfels toe. Met mijn 16,5cm heb ik niet de grootste polsen en het horloge is toch wel heel dik. Om die laatste reden viel voor mij ook het broertje, de 62mas SPB14[X] serie af. Ok ok ok, dit wordt het dus niet. Zoals velen van jullie besloot ik dan maar door te sparen en het budget te verhogen.
Maar wat dan? Na uren op dit forum, fratello, hondinkee, instagram en vooral: eindeloos winkels afgaan en horloges passen wist ik het eigenlijk wel, er kwamen vier horloges in aanmerking:
- de Omega Speedmaster ref. 145.022 of ref. 310.30.42.50.01.001;
- de Omega Seamaster Aqua Terra 38mm blauw;
- De Rolex Explorer 36 mm; en de
- Tudor Black Bay 58 blue.
Waarom die vier? Tsja, ik weet dat het verhaal bij de Speedy vooral mooie marketing is. Boeiend. Ik ben een sucker voor dit soort verhalen. Als zelfverklaard maanlandingsnerd moet ik die ooit hebben, punt. Als ik niet ooit in mijn leven simultaan kan meetimen met Kevin Bacon in de film Apollo 13 als Jim Lovell (Tom Hanks) een ‘manual burn’ uitvoert is mijn leven niet compleet. Kenners weten wel welke scène ik bedoel. Sowieso is de chronograaf handig omdat ik voor mijn werk mijn uren moet bijhouden i.v.m. facturatie. Daar zijn natuurlijk digitale middelen voor. Maar hoe fijn is het om gewoon het horloge aan te zetten en daarop af te lezen hoeveel tijd er gefactureerd kan worden?
De Aqua Terra heeft een veel minder mooie geschiedenis, maar vind ik een zeer elegant horloge met goed uurwerk die bovendien door spionnenheld James Bond is gedragen. Hier geeft vooral het design van het horloge de doorslag, en het uurwerk. Man man man wat een plaatje om naar te kijken.
De blauwe BB58 heeft eveneens perfecte afmetingen voor mijn dunne polsjes. 39 mm en nog geen 12mm dik. De kleur verwijst bovendien mooi naar de blauwe submariner die in de jaren '70 aan de ‘Marine Nationale’ werd geleverd, wat ik als reservist bij de Koninklijke Marine erg kan waarderen. De prijs doet het ook niet slecht bij mij. It’s a lot of bang for buck.
Ik had Rolex altijd afgedaan als te duur, te patserig en niet elegant genoeg. Maar toen kwam de nieuwe explorer 36mm uit. Kwijl, kwijl, kwijl. Perfecte afmetingen en wat een mooie achtergrond kent dat horloge. Helaas liep ik toen tegen enkele realiteiten aan: het horloge is niet te krijgen, het is te duur op de grijze markt en ik had geen zin om eindeloos te slijmen om ooit op de wachtlijst te komen.
Goed. Terug naar de andere drie horloges dus. Ik kon maar niet kiezen welke ik wilde hebben. Ik stond vorig jaar op Schiphol bij Gassan. De BB58 hadden ze niet, en de Aqua Terra ook niet. Toen stond ik met een Speedy in mijn hand. Wat een prachthorloge. Zeker met de btw-korting werd ik dusdanig verleid dat ik al tegen de verkoper had gezegd: pak maar in. Er kwam echter iets tussen. Alhoewel ik de hoop al had opgegeven werd ik op dat moment gebeld dat ons laatste bod op een koopwoning tóch was geaccepteerd, ondanks de eerdere afwijzing door de verkopers.
En tsja, dan gaat een huis toch echt voor. Dat wil niet zeggen dat ik niet twijfelde. Ik was al voor mezelf aan het rationaliseren dat er geen mooiere manier was om de koop van een huis te vieren dan met een simultane aanschaf van een Speedy. Uitendelijk werd mijn dagdroom doorbroken door niemand minder dan de mega vriendelijke medewerker van Gassan op Schiphol: hij vond dat een huis voorrang had en dat ik mijn geld maar eerst daar in moest stoppen (ik weet je naam niet, maar dikke kudos).
Helaas betekende dat ook dat mijn fondsen even leeg waren na de overdracht bij de notaris en het sparen opnieuw begon. Fast forward naar enkele maanden later. Na de verhuizing wisselde ik ook nog van nieuwe baan. Om dat te vieren besloot ik met mijn beste vriend een weekend in Dublin de bloemetjes buiten te zetten. Zou ik mezelf dan maar pijnigen en Gassan even binnenlopen, terwijl ik die Speedy op dit moment niet kan betalen? Ok ok vooruit. Toch maar even kijken voor het gevoel.
Hee, maar wacht eens. Wat ligt daar in de etalage? Een BB58 - blue. Weliswaar op de stoffen band, maar toch even passen, toch even voelen. Jezus wat een mooi ding. En ook nog binnen budget, zeker vanwege die fijne btw korting. Om een lang verhaal kort te maken. Met trots presenteer ik mijn NA:
Ik ben verliefd. Wat een fijn horloge. Ben ik daarmee klaar? Nee, natuurlijk niet. De Speedy gaat er hoe dan ook ooit komen en de stalen band van de BB58 zal ik t.z.t. ook nog wel eens bestellen. Maar eerst maar eens genieten van de wittebroodsweken met dit horloge.