Geen quartz?

waarom zijn de meeste horloge verzamelaars of liefhebbers zo tegen quartz? Ik heb zelf ook nog geen goed quartz horloge. ik zit vaak te denken om een grand seiko quartz te kopen. ik heb geen idee waarom ik steeds weiger een quartz horloge te kopen. wat vinden jullie van een quartz horloge? is een grand seiko quartz de investering van 2500 euro waard?

Ik heb niets tegen quartz, alleen zit er voor mij meer gevoel bij een mechanisch horloge. De romantiek van de zwevende wijzer, kan ik uren naar kijken. Daarnaast de techniek natuurlijk gewoon erg knap!

Ik zou persoonlijk geen 2,5k aan een GS quartz uitgeven, maar dat is erg persoonlijk… Ik heb voor dat geld namelijk zelf de Tudor Black Bay gekocht, had ik meer gevoel bij (en is een automaat dus).

Of het de investering waard is? Geen idee, als je het hebt over gevoel dan kun alleen jij dat beoordelen. Als je het hebt over re-sell value : geen idee!

3 likes

2,5k voor een quartz vind ik heel veel geld. Ook voor een Omega AT, of welk ander gerenommeerd merk. Ben zeker Grand Seiko liefhebber, maar dat ga ik er niet voor betalen. Ik denk dat het om de sbgx115/117 gaat?

Verder is er niks mis met een HEQ

Staat nu een GS quartz dress te koop op t forum.

Laat je vrouw het maar niet horen, die wordt meteen jaloers… :wink:

Die heeft zich daar al bij neergelegd :grin:

2 likes

Ik heb niets tegen quartz, en zie ook weinig romantiek in een moderne automaat tov quartz. Moderne automaten zijn achter de computer ontworpen, en machinaal geproduceerd. Zeker de ETA’s en consorten. Verouderde techniek met de modernste middelen zeg maar. Maar ook ik kan inderdaad wel verrukt kijken naar mijn secondewijzer op een automaat. Maar eerlijk gezegd ook naar een quartz secondewijzer die exact op de streepjes tikt.

4 likes

+1!

Grt. Marco

Heb het gevoel dat een mechanisch horloge veel langer kan meegaan, en ook bijna steeds hersteld kan worden. Bij een quartz weet ik niet goed wat ik in handen krijg. Heb soms ook wel eens interesse in high end quartz (toch goedkoper dan high end mechanisch) maar wat als hij er over pakweg 5 of 10 jaar mee stopt? Wordt dit bv bij de producent hersteld? Wat kost zoiets?
Heb er al eens een topic over willen openen, want onduidelijk is het me wel een beetje…

Tsja 12 jaar geleden toen ik er nog wat minder mee bezig was ben ik voor een Citizen quartz gegaan van bijna 700 Euro, bij een dergelijk bedrag zou ik nu nooit meer voor quartz gaan. De Citizen heb ik overigens nog steeds en tikt al die tijd tot op de seconde perfect ( radio controlled ) :grin:

Waarom schrijft iedereen quartz, terwijl het om een stukje kwarts in een vacuumbuisje gaat…? Deed dat vroeger trouwens ook hoor. :wink: En ga het verder ook niet bestrijden.

Verder - net de laatste kwarts hier de deur uit gedaan. Is volkomen emotioneel, een kwartshorloge is gewoon vele malen nauwkeuriger en veel praktischer. Maar ik draai, en koop, ook nog LP’s. :smile:

Dit dus !
Pieter.

1 like

Verdiep je eens in de techniek van quartz. Het feit dat je er niet in kan kijken betekent niet dat de techniek misschien nog wel knapper is dan een mechanisch horloge. Ik vind het bloed irritant als ik haast heb en ik moet een automaat nog aanzwaaien en gelijk zetten. Daarom voor mij altijd een paar quartzen in de doos.

7 likes

Zelfde hier :). Al twijfel ik soms bij enkele mecaquartz modellen.

Mijn probleem met quartz is dat wanneer je er een flink aantal in de kast hebt liggen dat je ieder jaar een klauw met geld kwijt bent aan batterijtjes,
en ja zodra je je beperkt tot een paar goede horloges zal het wel meervallen.
nog even een puntje om m’n eigen verhaal onderuit te halen
een high-end automaat zal t.z.t. een service beurtje nodig hebben en dat kost waarschijnlijk meer dan 40 jaar een batterijtje kopen.
Tip. beperk je in het begin tot het uitproberen welke diameter horloge je acceptabel vind en als je de drang voelt iets te kopen
wacht even een paar dagen en kijk of je het dan nog steeds voelt kriebelen… en laatste punt koop een horloge voor jezelf
niet omdat een ander hem ook heeft, of dat je denkt dat Kim Kardashian de volgende ochtend bij je aanbelt. :smile:

Niks mis met quartz, wel vervelend dat batterijtje wisselen. Ik ben inmiddels verliefd op solar/eco-drive… Mijn horloges liggen in koffertjes met glazen top op een vensterbank, dus perfect. Een automaat is ook prima, indien je niet snel de deur uit moet.

Ik heb wel een seiko premier kinetic. Het uurwerk is 7d48…dit horloge loopt slechts 3 seconden in een maand achter. Mijn meganische horloges lopen per dag minimaal 5 tot 15 seconden voor of achter. Hier zit voor mij wel het voordeel van ern quartz horloge…een quartz horloge lijkt mij veel nauwkeuriger.

Wat is kwarts in het engels??? :smile:

Ik heb diverse vintage Seiko en Pulsar quartzen van 25 tot 30 jaar die het zonder service nog steeds perfect doen. Uitzondering is 1 Seiko die wel een beurtje heeft gekregen (schoonmaken en nieuwe rubbertjes), die had wat corrosie. Die stamt nog uit een ver verleden dat ik alles met mijn horloges deed, waaronder veel werk op en aan het water en zelfs lassen en branden!

Nu heb ik een cheap-ass Casio voor kluswerk, ik waag mijn andere klokjes daar niet meer aan. En lassen en branden laat ik nu aan anderen over :slight_smile:

Mijn quartzen zijn me net zo lief als de mechanische.

Wat is de voertaal in Nederland? :grin: :wink:

1 like

Voor 50% nederlands :wink:

1 like