Geen quartz?

Wat mij tegenstaat bij quartz (maar wellicht is het niet eens waar) is dat je het uurwerk niet kunt afstellen. Ik koop altijd (!) gebruikte horloges en een mechanisch horloge wat te langzaam loopt kan je afstellen tot hij goed is. Quartz niet en kan dan een kat inde zak zijn. Mijn enige quartz was een Breitling B1 en daar moest een nieuwe Breitling module in van eur 900,- Zelfs Freddy kon er niets mee.
En dan is er natuurlijk nog het opwinden of het ratelen van de automaat.
Geweldig! Ooit een Zeno met een Felsa gehad die hoorde je van verre!

Vroeger, bij de ESA kwarts-werkjes, zat er nog een stelschroefje in het uurwerk. Met een niet-geleidende schroevedraaier (heel belangrijk) kon je, met een kwartstester (wie heeft die nu nog…?), daadwerkelijk het uurwerk afregelen. Tijdens mijn opleiding onder leiding van Machiel K. nog gedaan. Kwartstesters waren van hem zelf, geloof ik…

2 likes

Ik heb hier 4 kwquartsen :smile: liggen die kaduuk zijn (2x Tissot pr50 met eta 955.112 1x J.Richal met 251.272 en een onbekende) die het alle 4 niet waard zijn om te herstellen.

De horlogemakert vraagt voor een 955.112 rond de 100 euro en voor een 251.272 zelfs nog iets meer.
Altijd naar behoren gewerkt tot de batterij leeg was…daarna een jaar of 8 in de kast zonder batterij en nu alle 4 kuren.

Dit is toch geheel uit metaal. Geen plastic…volgens seiko hoeft dit uurwerk maar een keer per 50 jaar onderhouden te worden.

4 likes

Ik blijf het ‘‘onwennig’’ vinden.

2 likes

Mooi hoor! Hangt in de mijne, tikt echt… al heeft het wel invloed op de geloofwaardigheid van je horloge :wink: (want een echte tikt niet…) 8 jaar batterij… moet het eerst maar eens zo lang bij mij volhouden…

Breitling caliber B74 thermocompensated superquartz (mooie naam toch?) :

Ik heb geen moeite met qaurtz als de secondewijzer mooi op de indexen tikt.
Of als ik het horloge echt mooi vind.

Nog steeds erg blij met bijvoorbeeld deze:

4 likes

Een paar jaar geleden een keer een Rolex Oyster quartz gehad. Prachtig horloge, maar toen ik de bedragen zag voor een servicebeurt heb ik toch maar vlotjes besloten afscheid ervan te nemen. Datzelfde geldt voor een Breitling B1 die ik had.

1 like

tja… als gereedschapmaker/ horlogefabrikant ben ik gewoon een liefhebber van mechaniekjes… en Quartz, hoewel verfijnd en nauwkeurig… boeit me gewoon minder… ik heb één quartz horloge dat ik nog regelmatig draag… maar dat is gemiddeld ééns in de 2 weken… de rest van de dagen draag ik ofwel de P1lot One, de DumeT Instrument 2, mijn Komandirskie, of de Raketa 24 H… allen handwinders…Ik heb wel een horloge met batterij die veel polstijd krijgt… de ZentRa Savoy… met een electro-mechanisch ESA 9154 Dynotron uurwerk… de balans drijft het uurwerk aan via een speciaal gevormd anker en ankerrad… de balans zelf wordt middels electromagneten aangedreven… gestuurd met een transistor… met 28800bph is het een mooie “Sneltikker”… zoals die secondenwijzer glijdt… glijdt er geen andere in mijn collectie…

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

3 likes

Ik zou Rupert Neve hier over nog maar eens na lezen. :wink:

Maar goed, kwartshorloges zijn handig en kunnen tegen een stootje.
Uitstekend voor mensen die hun handjes laten wapperen.

En nee, je moet er geen kast vol van hebben. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Grt.

2 likes

Ik hou echt van mechanische horloges maar ik loopt toch al een week rond met de Breitling Colt Chrono, het comfort van een super quartz uurwerk (deze kun je trouwens zonder het uurwerk te stoppen in stappen van een uur verzetten) is echt subliem.

1 like

Bij de start van de verzameling waren quartz horloges (en de eco-drives/solars) zowel de beaters als de chrono’s vanwege de prijs. De laatste jaren is de beater nog altijd een quartz. De rest zijn (puur op beleving) automaten, opgeborgen in een watch winder.

Ik heb ook niets met quartz… heeft voor mij toch een gevoel van een laag segment in de horlogemarkt, ondanks dat er zeer goede quartz horloges bestaan. De enige quartz die ik leuk vind zijn G-Shock horloges, omdat die gewoon tegen alles kunnen.

Dat gevoel is je opgedrongen door de horlogeindustrie. De eerste quartz horloges waren heel erg duur en gewild. Toen men de productie technieken ging verbeteren en versnellen werd alles goedkoper. Heel veel mechanische fabrikanten gingen failliet. Nu moeten we geloven dat een automatisch uurwerk vele duizenden euros waard is terwijl dit 95% marketingkosten zijn. Ik hou ook van mechanisch hoor maar we worden alleen maar voor de gek gehouden. Ik doe er zelf ook aan mee. :wink:

13 likes

Ik heb er niks op tegen. Some of my best friends wear quartz :wink:

Maar serieus: ik heb een aantal dierbare quartz horloges die uiteraard zonder uitzondering beter lopen dan mijn veel duurdere automaten. Ik deel het gevoel dat quartz ‘minderwaardig’ is, maar ben me er tegelijkertijd van bewust dat dat gevoel voor 50% het gevolg is van slimme marketing, en voor 50% het gevolg van een irrationele voorliefde voor old school technologie.

Case in point: ik wil een pre-Bond Seamaster. Quartzen te over van dat model, maar die hoef ik niet. Slaat feitelijk nergens op, maar gelukkig hoeft dat bij horloges ook niet.

4 likes

Bij mij is het net andersom gelopen… decennia lang niks anders dan mechaniek verzameld (behalve dan een paar must-haves, zoals sommige ana-digi’s en de oudere elektrische modellen ) en dan toevallig in quartz (of “kwarts” :wink: ) “gesukkeld”…

( Het verhaal van een batterijtje en de zeven Seiko's en Quartz nostalgie ? )

En hoewel de “quartzjes” slechts een kleine vijf procent van de verzameling vertegenwoordigen merk ik dat ik ze meer en meer begin te apprecieren en te dragen…

Ook altijd handig ook als “grab-and-go” zonder gedoe:

Overigens vandaag ook toevallig aan de pols: weer een 3S10 tje…

I love it ! :smile:

Mvg,

Morse.

4 likes

is een grand seiko spring drive ook een quartz horloge??? of een kinetic??? of een solar??? is een seiko Astron ook quartz?? zo ja waarom is de Astron zo duur?? veel verwaring hier

Ondanks dat de spring drive gebruikt maakt van kwarts, denk ik dat het een beetje te kort door de bocht is om een GS Spring Drive een kwartshorloge te noemen :wink:

Beste Jonathan,

Ik heb onlangs een Omega Seamaster Mariner met een Omega 1310 movement laten reviseren bij Omega zelf. Normaal zou deze revisie iets meer kosten maar de mijne is in ere hersteld voor 1000 euro.
Ik ken een grote meneer bij Swatch Group, d.w.z. we hebben elkaar meerdere malen ontmoet bij tentoonstellingen en dan maken we een praatje. Ik had 5 jaar geleden het eens gevraagd via de reguliere weg en toen kwamen ze op iets van 1400 euro.
In ieder geval kan, volgens mij, iedere quartz altijd weer gemaakt worden. Maar omdat de 1310 niet meer leverbaar is moeten kapotte onderdelen nagemaakt worden. Vandaar de kosten. En je krijgt je horloge terug alsof hij gloed nieuw is! Mooi werk dus!
Er zijn hier op het forum overigens ook mensen die een quartz horloge kunnen repareren. Zag er ooit een topic over voorbij komen.

Nu over naar het topic:
Ik vind een automaat ook mooier. Puur gebaseerd op gevoel.