Quartz nostalgie ?

Beste horlogeliefhebbers,

Toen ik zo’n 35 jaar geleden begon met verzamelen van oudere mechanische horloges was het volop “Quartz-Crisis”.

Een hele generatie consumenten koos toen massaal voor het veel nauwkeuriger lopende, “onderhoudsvrije” en vooral (in vele gevallen ) goedkopere Oosterse Quartz-horloge, later gevolgd door het Swatch-fenomeen…

De LED- en LCD horloges waren dan nog een verhaal apart… maar dat weten de meeste onder jullie wel…

Zelf zwoer ik toen met de glimlach dat er nooit ofte nooit een “quartz” in de verzameling ging komen…

Ondertussen zijn we bijna een generatie verder en is de slinger terug omgeslagen.

Enerzijds is de interesse voor mechanische horloges ( mede dankzij internet) behoorlijk gestegen, in die mate zelfs dat vandaag soms de meest banale mechanische rommel op veilingen voor de hoofdprijs wordt aangeboden (en dikwijls verkocht).

En ik zie steeds meer collega’s met een mechanisch horloge rondlopen, ook al zijn het geen liefhebbers, laat staan verzamelaars…

Maar zelf ben ik uiteraard ook bijna een generatie ouder en moet ik vaststellen dat m’n dure eed van toen, de jongste jaren helemaal geen stand meer heeft gehouden en er intussen toch wel een paar quartz horloges de verzameling zijn binnengeslopen.

Op zich niks speciaals, ware het niet dat telkens ik sommige ervan draag, er zelfs een soort “nostalgie” of “vintage” gevoel opduikt… Want de meeste zijn ondertussen al lang uit productie en sommige zijn meer dan twintig jaar oud…

En van bepaalde merken of modellen had ik echt nooooit gedacht dat ik ze ooit om de pols zou hebben. Vandaag is het zoeken en vinden van een NOS exemplaar van bepaalde modellen zelfs bijna een sport geworden…

Ik ben dus wel nieuwsgierig om te weten of jullie ook eenvoudige quartz exemplaren hebben (of zoeken) waarbij het “vintage” gevoel of nostalgie opduikt…

Ik ken er alvast een aantal die een heleboel “quartz juweeltjes” op een rij kunnen zetten…

Ik trap alvast af met de volgende:

Uiteraard de “Zeven Seiko’s” (voor diegenen die het topic gemist hebben): Enkele exemplaren uit de 7A en 7T reeks uit de jaren 80 en 90:

En een nakomertje… (nummer 8, “four eyes” met maanfase):

Tissot Navigator quartz (1985 - alles, inclusief de band, draait “rond” bij dit horloge- ):

Braun, midden jaren 90:

Tissot maanfase (begin jaren 90)

Breitling Jupiter Pilot (1988/ 1989)

En met hetzelfde werkje (Miyota 3S10), de gebroeders “Lotus All Titanium” -don’t mind the bezel, just enjoy the weightlesness - (midden jaren 90):

(Een zonnig geel exemplaar is inmiddels ook onderweg)

Tag heuer 2000 Sport (1998 - in 2001 was ie al uit de catalogus verdwenen- ):

En de TH Multigraph (imho de mooiste en meest discrete ana-digi ooit gemaakt) , begin 2000:

M- Watch chrono classic uit de Zwitserse Migros-supermarkt met eta kaliber, … 2002:

En zelfs twee Festina’s:

Festina Meca Quartz met Miyota BP 10 (1998/1999) met zowat de lelijkste bezel ooit gemaakt, waardoor ie imo weer “charmant” wordt:

Festina 8814 (geen idee van productiedatum, maar minimum 10 jaar oud (NOS, maar de pakkingen vielen uit elkaar van ouderdom toen ik 'm opende) en lastig om nog als NOS te vinden…) Hier op zowel de originele (blikken) band als op Tropic. Met Miyota OS60… …zomergevoel aan de pols :wink:

Mvg,

Morse.

12 likes

Quartz of niet… hier zitten een aantal schoonheden tussen :+1:

Er zitten inderdaad prachtige exemplaren tussen👍

Ik had dit verhaal net zo goed zelf geschreven kunnen hebben Chris! Als mijn zaterdagse taken er op zitten zal ik ook eens wat van mijn quartsen op een rijtje zetten. Ik heb er nu al zin in!

Momenteel één Quartz in de collectie, een Seamaster Mariner II. Helaas even geen foto voorhanden, maar die krijgt relatief veel polstijd.

Mijn beste Morse,

Wat een schitterende collage aan horlogerie!!
Een lust voor het oog en een genot voor de wellustige pols!!
Dank voor het delen. :+1:

Zelf ook een aantal quarts horloges in het bezit,
welke ik regelmatig met veel plezier draag.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Prachtige hoeveelheid mooie quartzen.

Maanfase broertje/zusje zegt “hi”.

Tjonge tjonge, wat heb ik deze veel gedragen.

Elf.

Er zitten beautys bij hoor.

Drie weken terug hevig staan te twijfelen over een omega f330 maar die was te beschadigd voor de vraagprijs.

Er zitten een paar echte pareltjes tussen! Schitterend!

Quartz horloges zijn erg leuk, vooral de vroege versies. Zeker vlak voor de grote goedkope quartz vloedgolf waren quartz horloges erg duur. Bijzondere uurwerken, hele mooie kasten e.d. Een stappenmotor was nog een exotisch en duur component, moeilijk te maken.
Dure uurwerken met rare stappenmotor constructies





Ook lcd horloges zijn erg leuk, ik heb een Avia DSM lcd horloge, het Optel lcd uurwerk veranderde in zeer korte tijd helemaal van karakter, van een aan-uit knipperrend DSM lcd uurwerk tot een “normaal” uurwerk met het display zoals wij die nog steeds kennen.
Vroeg model LCD horloge, witte cijfers op een zwarte achtergrond, werkend op een hoog voltage, beroerd contrast en kijkhoek is ook slecht, maar wel heel cool :smile:
Dit is een tweede generatie model, de eerste versies hadden een knipperend display om de batterij te sparen, binnen een jaar of zo was de techniek al zover dat het display continu “aan” kon staan.


Korte tijd later was het display al weer veranderd, had je ineens zwarte cijfers en een heel ander type lcd.


Uurwerk qua layout hetzelfde, we praten hier over een tijdsspanne van 1973 tot 1974 of zo.

En dan gaat er een hele wereld van obscuur spul voor je open, en dan heb ik het nog niet eens over omega f8192 mega quartz horloges… (google maar eens)

Nog wat meer spul dat ik in de loop der tijd heb verzameld. (nu nog in dozen, net verhuisd)















Ik hou nou op, ik heb nog meer spul, maar het idee is duidelijk denk ik.
Kijk ook vooral eens op deze site, héél slecht voor je portemonnee…
http://www.crazywatches.pl/home

8 likes

Jeetje wat een nostalgie toer voor mij.

(tu) , uhhh, :+1: dus

Elf.

Doe ik ook even mee,

Nu deze crystron aan,

En deze heb ik ook nog

Deze dames klok ook nog gehad

1 like

Niets tegen quartz horloges, heb er zelf een stuk of 5. allen modern. Wel 2 met een knipoog naar het verleden :wink:

Jazeker heb ik een vintage quartz. Hij is hier ook al voorbij gekomen.
De Omega Seamaster Mariner met het eerste door Omega vervaardigde quartz-uurwerk, de 1310.
Gekregen van mijn ouders na mijn middelbare school.
Onlangs geheel laten reviseren door Omega.

En gelukkig tegenwoordig op originele band maar was nu ff te lui om nog een foto te nemen.

1 like

ik ben niet van de ‘‘generieke’’ quartz horloges en zeker al niet de 0 jewel hattori/miyota dingetjes die in de 10 euro categorie te vinden zijn.

Maar het Iwc Beta 21 uurwerk hieronder?..prachtig.
Alsof je onder de kap kijkt van een toffe Mark Levinson no 37


3 likes

Ik heb ook een aantal quartsen uitgezocht en begin dan gelijk met een horloge dat geen quartz is, maar een van de mislukte voorgangers. Quartz, voor de dames en heren die rigoreus hun ogen sluiten voor alles met een batterij, heeft ook z’n ontwikkeling gekend, die natuurlijk begon met de uitvinding van de automaat.

Hier de Epperlein 100, een electrische uurwerk uit begin jaren 1950 - eigenlijk gewoon mechanisch met een batterij. De meeste Epperlein uurwerken gingen al snel kapot en na een ‘samenwerking’ met Hamilton kwam hieruit de Hamilton 500 voort. Mijn Epperlein 100 loopt niet (33% verliet de fabriek al kapot) waarschijnlijk alleen omdat de spoel in de balans mist.

Nog geen quartz, maar al wel wat electronischer, met toch nog een hoop mechanisch zit in deze door Rudy Meyer ontworpen LIP horloges met inhuis kaliber R53

Foto van het uurwerk

De foto is geleend van www.crazywatches.pl

En dan komen de echte quartsen, van simpel LCD en driewijzers, tot mini processoren. Allemaal het gevolg van een ontwikkeling, die bijzonder de moeite waard is. Jammer dat veel mensen er oogkleppen voor op hebben, zoals zo vaak veroorzaakt door een gebrek aan kennis.

Leuk verhaal aan de Fortis Logo is dat het de voorloper van Swatch is. Het horloge was er in heel veel kleuren en designs, waarbij een leuk detail is dat de binnenkast uit de buitenkast geduwd kan worden om zo met een andere buitenkast en band gecombineerd te worden. Voor de wat ouderen: er was zelfs een Fortis Logo met Max Headroom erop!

Waarom geen radio in je horloge, of een rekenmachine, databank, een afstandsbediening of zonnepanelen? In de jaren '80 en '90 Elke keer weer verbazingwekkend wat ze hadden bedacht! En natuurlijk simpel design waar je van moet houden.

4 likes

Niet te vergeten tussendoor kwamen ook nog de stemvork horloges.

Ik veronderstel dat de ESA 9150 Dynotron serie hier ook tussen past?

Mooi spul, maar geen quartz natuurlijk :slight_smile:

Die Seiko modellen met het 8M25 caliber vind ik wel mooi en werking van de funkties vond ik toen heel ‘‘cool’’ (laatste foto van Henrik 3e Seiko )