"geheimzinnigheid"

Hallo verzamelaars,

Ik ben uit nieuwsgierigheid aan het rond informeren bij verschillende
horlogemakers wat nu bij hun een service beurt kost voor een Rolex.

Het blijkt dat men wat geheimzinnig doet over het kunnen vervangen van
onderdelen voor dit merk. Dat moet dan allemaal, bij wijze van spreken,
gebeuren door mensen met gleufhoeden en lange regenjassen in donkere
cafés (waar nog gerookt mag worden).

Als ik dat zo hoor ga ik dus twijfelen aan het uiteindelijke resultaat.
Want sommige onderdelen zullen dus niet vervangen kunnen worden omdat
ze niet aan die onderdelen kunnen komen. Blijf je dus zitten met mogelijk
versleten onderdelen.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en daardoor hun merk horloge toch
maar naar een officiële uurwerk specialist brengen?

Gr Ben

Ikzelf breng horloges van bepaalde merken/prijsklassen liever naar de AD dan naar een horlogemaker om de hoek.

Laatst nog mijn Breitling B2 laten servicen bij de AD, dit kost dan wel wat meer maar dan heb je ook de zekerheid dat alles wat vervangen dient te worden ook vervangen wordt en met originele onderdelen.

Je laat een Aston Martin of Ferrari ten slotte toch ook niet onderhouden bij een onbekend garage bedrijfje in een of ander steegje.

Bullshit verhalen… een beetje insider kan best aan spullen komen.

Die zes mijers waar je laatst mee kwam is wat mij betreft daarbij de absolute hoofdprijs en het is maar de vraag of het allemaal echt moet.

Bel Ferrie Schweitzer; ga bij hem langs of stuur die klok op en het komt helemaal goed.

gr. Roel

1 like

Ik laat hem al maken door Heetman. Ik ben van mening, wanneer jij een
Rolex, Breitling, Cartier en nog meer van dat soort merken koopt, de gevolgen
zijn, dat het onderhoud duur is. Dat geldt ook voor een Harly, Bose, Leica
etc. Als je dat niet kan betalen of te duur vindt moet je die merken niet
aanschaffen. Je koopt neem ik aan zo’n merk om zijn super kwaliteit.

Ik heb informatie gehad van Horlogemaker.nl en die doen bij vervanging
van onderdelen, het uurwerk naar Rolex sturen.
Sonders.nl koopt zijn onderdelen bij Heetman,
AWCo doet het via vrienden.

gr Ben

Krabong Schreef:

Bullshit verhalen… een beetje insider kan best
aan spullen komen.

Die zes mijers waar je laatst mee kwam is wat mij
betreft daarbij de absolute hoofdprijs en het is
maar de vraag of het allemaal echt moet.

Bel Ferrie Schweitzer; ga bij hem langs of stuur
die klok op en het komt helemaal goed.

gr. Roel

Hoi,

Wat mij betreft is het niet zo moeilijk. Gewoon een goede onafhankelijke specialist zoeken, en daar je horloge heen doen. Ik ga daarbij wel voor een fiks deel op mijn gevoel af. Bevalt het eerste oog/mail contact me niet, dan doen we geen zaken…
Ikzelf zou dat elk geval dat eerder doen via hen dan via een AD, veel juweliers doen dit soort zaken ook uitbesteden. Logisch ook.

Er zijn prima specialisten bekend, Ferrie kwam net al voorbij. Ik heb die man wel eens wat specifieke vragen gesteld via mail over mijn Seamaster, en kreeg ommegaand netjes in detail antwoord terug. Dat geeft mij vertrouwen in een dergelijk adres, ik zou dan ook niet aarzelen om mijn oogappeltjes daar heen te doen.

In de autowereld gebeurd het onderhoud van bijzondere wagens ook vaker door gerenommeerde specialisten als door dealers. Het is common practice, en vaak met een prima prijs/kwaliteitverhouding. Een deugdelijk bedrijf is trouwens ook goed doorzichtig qua prijs. Wordt er erg moeilijk gedaan, is het wellicht verstandiger om elders te kijken.

Groet,

Nico.

Ja oké, alleen het risico is natuurlijk wel, wanneer je problemen
krijgt en het bewuste merk niet is gerepareerd door een erkende
dealer, dat het merk daarna de reparatie niet uitvoert.

Ik weet van een ex-collega, die ooit een Cartier liet repareren door
een niet erkende Cartier dealer, het horloge bij Cartier niet meer
gerepareerd kreeg, omdat er imitatie onderdelen waren gebruikt.
Cartier accepteerde volgens Schaap en Citroen het horloge niet
meer als een echte Cartier. Ja daar zit je dan.

Ik zelf heb een Cartier 21 One, en als ik die naar Schaap en Citroen
breng, moet ik de hele reuter meteut meenemen. Zo streng schijnen
die merken dus te zijn.

Enne in hoeverre laat je een Patek of een Jaeger repareren bij een
niet erkende uurwerkmaker?

Gr Ben

Een Rolex een onderhoudsbeurt geven hoeft niet zo kostbaar te zijn. Om te beginnen, als een Rolex (of ieder ander horloge) goed loopt moet je er niets aan doen. Het is een fabel dat je om de 5 jaar het horloge moet laten servicen. De vervanging van onderdelen met name rubbers, glas en kroon is meestal onzin, maar ga je naar de “dealer” dan gebeurt dit standaard.
Mijn advies is breng je Rolex naar een goed reparatiebedrijf. Daar reinigt en onderhoud men het horloge zonder dat daarbij overbodige vervangingen plaatsvinden. Zoals al vaker is opgemerkt: een dealer/juwelier is geen horlogemaker en zal dus dit soort reparaties opsturen naar de importeur omdat hij er zelf geen verstand van heeft. Alle kosten die daaruit voortvloeien komen bij de reparatieprijs op + alle (meestal) onzinnige vervangingen.

Hugo.

2 likes

Heetman, heeft zelf ook horlogemakers in dienst, die stuurt het niet
naar Rolex. Zoals Schaap en Citroen dat doet met bepaalde merken.

Maar als je de kosten en vervanging van onderdelen, afzet tegen
de waarde van een horloge. Denk ik dat het in veel gevallen best wel
mee valt. Misschien kijkt men te veel naar het getal, inplaats
van het merk en het geen wat gedaan is. Ik kan mij voorstellen dat
een horloge van € 700,00 die een reparatie heeft van € 250,00,
duurde is dan een horloge van € 1650 en € 400,00.

gr Ben

Schockman Schreef:

Een Rolex een onderhoudsbeurt geven hoeft niet zo
kostbaar te zijn. Om te beginnen, als een Rolex
(of ieder ander horloge) goed loopt moet je er
niets aan doen. Het is een fabel dat je om de 5
jaar het horloge moet laten servicen. De
vervanging van onderdelen met name rubbers, glas
en kroon is meestal onzin, maar ga je naar de
"dealer" dan gebeurt dit standaard.
Mijn advies is breng je Rolex naar een goed
reparatiebedrijf. Daar reinigt en onderhoud men
het horloge zonder dat daarbij overbodige
vervangingen plaatsvinden. Zoals al vaker is
opgemerkt: een dealer/juwelier is geen
horlogemaker en zal dus dit soort reparaties
opsturen naar de importeur omdat hij er zelf geen
verstand van heeft. Alle kosten die daaruit
voortvloeien komen bij de reparatieprijs op + alle
(meestal) onzinnige vervangingen.

Hugo.

Squall Schreef:

Ik laat hem al maken door Heetman. Ik ben van
mening, wanneer jij een
Rolex, Breitling, Cartier en nog meer van dat
soort merken koopt, de gevolgen
zijn, dat het onderhoud duur is. Dat geldt ook
voor een Harly, Bose, Leica
etc. Als je dat niet kan betalen of te duur vindt
moet je die merken niet
aanschaffen. Je koopt neem ik aan zo’n merk om
zijn super kwaliteit.

Ik heb informatie gehad van Horlogemaker.nl en die
doen bij vervanging
van onderdelen, het uurwerk naar Rolex sturen.
Sonders.nl koopt zijn onderdelen bij Heetman,
AWCo doet het via vrienden.

gr Ben

Krabong Schreef:


Bullshit verhalen… een beetje insider kan
best
aan spullen komen.

Die zes mijers waar je laatst mee kwam is wat
mij
betreft daarbij de absolute hoofdprijs en het
is
maar de vraag of het allemaal echt moet.

Bel Ferrie Schweitzer; ga bij hem langs of
stuur
die klok op en het komt helemaal goed.

gr. Roel

Er is niets zo briljant eenvoudig als bijv. het uurwerk van een Submariner. Dat hoeft dus geen fortuin te kosten bij service… Maar het mag natuurlijk wel.

Ik heb Rolex voor de pats, niet voor de kwaliteit…

:smiley:

gr. Roel

Dat het een fabel zou zijn om de horloge om de 5 jaar te laten servicen wil ik toch wel bestrijden.

Na 5 jaar zal de veerton wel veel zijn kracht hebben verloren waardoor amplitude verlies,eveneens het omkeerrad ook slijtage aan de vertanding zal hebben en door oude smering zijn werk niet meer op een juiste manier doet. Hetzelfde voor het grondrad (dit is het rad direct aan de veerton) deze zal/kan ook op de tap zijn gesleten. Ook het rotorlager zal na enkele jaren werk gesleten zijn.

Vooral het vervangen van de pakkingen is belangrijk temp.verschillen,veroudering en belastende invloed van buitenaf zullen de pakking aantasten.

Je kan inderdaad ook wachten en daarmee het risico nemen dat het horloge lek raakt en delen nog meer zullen slijten waarbij de latere kosten een veelfout zal zijn van wat een normale full service om de 5 jaar zou hebben gekost.

De pakking die het snelst vervangen zal moeten worden is die in de kroon.
Door het regelmatig uitdraaien van de kroon om de tijd gelijk te zetten/datum verstellen zal deze eerder verslijten dan die in de kastdeksel zit.

gr Ron

Ik heb zelf een Rolex Submariner bij Ruud van Clockwise laten servicen.
Heeft veel verstand en was niet veel kwijt. Echt een aanrader!!

Ik heb het al eens eerder gepost. Mijn Rolex 16800 heb ik vorig jaar bij Wesseling & Vreeker in Alkmaar gebracht voor reparatie: de rotor lag los. Er waren geen onderdelen nodig, wel rubbers vervangen, alles schoongemaakt, geölied en afgeregeld. Kosten: €250,-. Op hun website vertellen ze dat ze originele onderdelen gebruiken, ook voor Rolex. Je krijgt een jaar garantie en vervangen b.v. niet zomaar je bezel omdat de parel verkleurd is.
Dat gebeurt, voor zover ik weet, bij een AD en Rolex zelf wel. Daar gáát dus je mooie vintage-look. Én je mag dus extra betalen én de (verzamel) waarde gaat naar de haaien.
Ik heb ook bij Amsterdam Diamond Center (een AD) geïnformeerd, die waren een stuk duurder. Vanaf €450,- geloof ik.

We praten over een kwalitatief hoogstaand stukje techniek voor een hele stevige prijs, toch… en dan na 5 jaar al deze gebreken. Dat zou niet best zijn. Ik zit nu 30 jaar in het vak en heb dit wat u beschrijft nog nooit meegemaakt!!

IN de regel kan bij oudere uurwerken een schoonmaak- en oliebeurt nodig zijn. De smeermiddelen die men vroeger gebruikte, is meer aan bederf/ouder worden onderhevig dan de moderne middelen. Hier zou je langer dan 5 jaar mee moeten kunnen doen, ook bij een horloge met een glasdeksel.

Veertonnen (met veer uiteraard) worden in de regel om de 10 jaar vervangen. In dat geval wordt het horloge ook meteen gereinigd en geolied (het moet dan toch al uit elkaar). Ook pakkingen kunnen na verloop van tijd aan kwaliteit inboeten, vooral bij temperatuurwisselingen. Raderen, tappen, balans e.d. verschilt een beetje. In de regel hoeft dat echter niet elke 5 jaar vervangen te worden.

Maar uiteindelijk blijft elk mechanisch instrument aan slijtage onderhevig. Wil je het in topconditie houden, moet je af en toe onderhoud plegen, ook preventief. De 5-jaar termijn die vaak wordt aangegeven door horlogefabrikanten is technisch gezien echter een een beetje uit de tijd denk ik en zou eerder op 10 jaar gezet kunnen worden. Van de andere kant is puur een check op zijn tijd altijd handig om te weten of alles inderdaad nog in goede staat is.

Groeten,
Niels

over dat 5 jaar termijn…
De meeste van ons hebben meerdere horloges, dus van die 5 jaar draag je een exemplaar misschien 1 een jaar, voor de rest van de tijd staat het uurwerk gewoon stil.
Wanneer iets stil staat slijt er toch niets? Of denk ik nu een beetje te simpel?
Dit is trouwens iets wat ik me al een tijd af vraag.
Groet

1 like

Hallo verzamelaars,

Leuke discussie zo. Ik heb aan Heetman nadrukkelijk gevraagd
om aan het uiterlijk niets te doen, dus geen vervanging van
wijzers of wijzerplaat etc. Uitgelegd waarom, daar konden
ze zich wel in vinden en hebben het genoteerd en zij laten het
uiterlijk zo als het is.

Gr Ben

Ben,

Het merk Bose super in kwaliteit noemen is vergezocht. Bose is van binnen gewoon philips maar in een mooier jasje en een grootse reclamecampagne.

OVerigens zou je ook nog contact op kunnen nemen met Bas van www.cosimo-online.com. Hij zit in de omgeving Woerden en was de inhouse reparateur van Manbodh juweliers toen ze nog een zaak in Den Haag hadden. Hij heeft erg veel ervaring met vintage Rolex, Tudor en Panerai.

Van 1978 tot ongeveer 1985 is onderstaand uurwerk schan-da-lig misbruikt door m’n pa. Vervolgens heeft het in de kast gelegen en heb ik er zelf van ongeveer 1992 tot 2004 of 2005 mee rond gerend.

Toen er een nieuw glaasje op moest vroeg ik Ferrie het uurwerk te beoordelen; let op nooit service gehad:

0 (NUL!), niks, nakkes nada schade…

Maar brengen jullie gerust je klokken om de 5 jaar (of doe het lekker om de drie :D) naar een juwelier (! :D) die er goed van kan leven…

Ik ga liever naar een lokale horlogemaker (wij in het Zuiden hebben Ferrie en we kunnen altijd bij John terecht (tu) ) als er iets aan de hand is… Die mannen hebben contacten en het komt altijd goed (tu)

gr. Roel

Ik ben geen uurwerk specialist, dus ik kan geen ordeel geven over het
wel of niet moeten vervangen van onderdelen. Daarnaast is het natuurlijk
ook de vraag of de “huisspecialisten” langer wachten met vervangen van
onderdelen dan de niet “huisspecialisten”. In hoeverre word je dan ook
verteld dat de de onderdelen in de toekomst wel een keer vervangen moeten worden?
Daarnaast is het de vraag hoe intensief draag jij een horloge.

Gr Ben