Geinig weetje

Las net dat horloge weliswaar Frans is, maar als de Fransen het hebben over een horloge ze een grote klok of pendule bedoelen. Als zij het hebben over een polshorloge dan hebben zij het over ‘montres’ wat weer verwijst naar pronken (eigenlijk zijn wij dus allemaal ijdeltuiten). De eerste polshorloges waren nogal vrouwelijk waardoor veel mannen toch vasthielden aan hun zakhorloge met daaraan het bekende kettinkje. Pas toen Cartier het horloge voorzag van een sportieve leren band en militairen merkten dat ze op deze manier veel sneller de tijd konden aflezen, begon het polshorloge het te winnen.
(Uit: Elseviers stijlgids)

Geinig toch

Leuk om te weten;)

nog een geinig weetje:

Vanmiddag sprak ik een piloot, we raakten aan de praat omdat hij een mooie
Citizen om zijn pols had en ik daar een opmerking over maakte. Hij vertelde me dat hij voor dat specifieke horloge had gekozen omdat hij er moeiteloos alle tijdzones ter wereld op kon aflezen… op ééntje na… Die waar o.a. India in ligt. Waarom?

Die tijdzone verschilt een half uur met de naastgelegen zones, dit hebben de Britten ooit zo ingesteld omdat… en nu komt 'ie (ik vind het echt briljant):

Omdat het tijdverschil met Groot-Brittanië op die manier zo uitkwam dat de Britten hun polshorloge slechts ONDERSTEBOVEN hoefden te dragen om van tijdzone te switchen.

Ik heb dit verder nog niet gechecked (kan ook broodje aap verhaal zijn) maar ik vond het erg leuk.

Die zouden we echt moeten checken, want die is inderdaad super!

ik heb net ff zitten kijken op zo’n tijdzone-kaart en dat van dat halve-uur verschil klopt. Alleen: als ik mijn horloge nu 1 uur terugzet (GB tijdzone) en ik draai hem om, is het een uur later dan het zou moeten zijn volgens dat verhaal. Ik denk dat het verhaal wel waar is en dat het verschil komt door zomer/wintertijd…

Dat is echt briljant! (tu) :slight_smile:

ywan.kromkamp Schreef:

nog een geinig weetje:

Vanmiddag sprak ik een piloot, we raakten aan de
praat omdat hij een mooie
Citizen om zijn pols had en ik daar een opmerking
over maakte. Hij vertelde me dat hij voor dat
specifieke horloge had gekozen omdat hij er
moeiteloos alle tijdzones ter wereld op kon
aflezen… op ééntje na… Die waar o.a. India in
ligt. Waarom?

Die tijdzone verschilt een half uur met de
naastgelegen zones, dit hebben de Britten ooit zo
ingesteld omdat… en nu komt 'ie (ik vind het
echt briljant):

Omdat het tijdverschil met Groot-Brittanië op die
manier zo uitkwam dat de Britten hun polshorloge
slechts ONDERSTEBOVEN hoefden te dragen om van
tijdzone te switchen.

Ik heb dit verder nog niet gechecked (kan ook
broodje aap verhaal zijn) maar ik vond het erg
leuk.

Zo, die is goed!! :~

Geweldig (tu), hoe verzin je het ook…

Is je ooit iets opgevallen aan de weergave van de tijd van horloges in brochures en op internet? In de meeste gevallen poseren onze liefdes in de ‘10 over 10 stand’ of de ‘10 over 2 stand’. Dit wordt bewust gedaan omdat dan vaak de merknaam, wijzerplaat en eventuele andere functies het beste zichtbaar is. Daarnaast is het een ‘opgewekte’ stand die doet denken aan een lachende mond. En zo zorgen ze er dus voor dat wij ze blijven kopen!

Ik ben benieuwd of hier iemand is die dit niet wist.

hcptdg Schreef:

Ik ben benieuwd of hier iemand is die dit niet
wist.

Ha, ha, ik dus, maar ja ik ben ook nog maar een beginner!

Ik sluit niet uit dat ik de enige sukkel ben die nummer 3 niet wist, vandaar maar meteen uit de zenuwen een nummer 4:
Iedereen kent het merk Jaeger-LeCoultre wel, maar ik heb het altijd uitgesproken als ‘djeeguer’. De juiste uitspraak schijnt echter ‘sjeejer’ te zijn met een accent grave (streepje naar links) op de 3de e. Jaeger-LeCoultre is ook de uitvinder van het opwindsysteem waarbij dus met dezelfde knop de tijd kan worden gezet alsmede het horloge kan worden opgwonden.

Of wisten jullie die ook al… :frowning:

Ik heb het ook even bekeken, vindt het leuk, maar die urenwijzer die staat niet echt lekker b.v.om 10 voor negen, en draai dan je horloge maar eens om, weet je niet wat je ziet

Nou, dan ook maar eentje:

Sinds jaren kregen/krijgen Britse SAS-militairen een CWC als diensthorloge. Aan een grijze of groene nato. Na een langdurige actie in Maleisië en later in tijdens de (nu standaard) training in Belize kwamen ze er achter dat natobanden behoorlijk smerig worden en huidontstekingen kunnen veroorzaken. Oplossing: velen gooien de nato weg en dragen hun CWC aan een lang stuk parakoord om hun nek, onder hun kleding.

Nu iedereen een G-shock of een Suunto draagt, is het anders: die banden laten zich veel makkelijker schoonmaken.

Menno

thieuster Schreef:

Sinds jaren kregen/krijgen Britse SAS-militairen
een CWC als diensthorloge. Aan een grijze of
groene nato. Na een langdurige actie in Maleisië
en later in tijdens de (nu standaard) training in
Belize kwamen ze er achter dat natobanden
behoorlijk smerig worden en huidontstekingen
kunnen veroorzaken. Oplossing: velen gooien de
nato weg en dragen hun CWC aan een lang stuk
parakoord om hun nek, onder hun kleding.

Nu iedereen een G-shock of een Suunto draagt, is
het anders: die banden laten zich veel makkelijker
schoonmaken.

Menno

Leuk! Maar waarom zetten ze dan niet zo’n band om die CWC? Of is dat eem domme vraag…

thieuster Schreef:

Sinds jaren kregen/krijgen Britse SAS-militairen
een CWC als diensthorloge. Aan een grijze of
groene nato. Na een langdurige actie in Maleisië
en later in tijdens de (nu standaard) training in
Belize kwamen ze er achter dat natobanden
behoorlijk smerig worden en huidontstekingen
kunnen veroorzaken. Oplossing: velen gooien de
nato weg en dragen hun CWC aan een lang stuk
parakoord om hun nek, onder hun kleding.

Nu iedereen een G-shock of een Suunto draagt, is
het anders: die banden laten zich veel makkelijker
schoonmaken.

Menno

Weet je, toevallig vroeg ik me dat mezelf ook af. Waarom zouden militaire horloges voorzien worden van ballistic bandjes als nylon, velcro, etc. Dat zou toch alleen maar makkelijk vies worden en irritaties opleveren…

De getallen 1 t/m 10 in Romeinse cijfers zijn I, II, III, IV, V, VI enz.
Bij klokken en horloges wordt echter de (onjuiste) IIII gebruikt als 4 in plaats van de IV. Hier zijn meerdere verklaringen voor, zoals een even aantal gebruikte tekens (20x I, 4x V en 4x X) en het feit dat IV de beginletters zijn van de Romeinse oppergod IVPITER.

marnix.moed Schreef:

Weet je, toevallig vroeg ik me dat mezelf ook af.
Waarom zouden militaire horloges voorzien worden
van ballistic bandjes als nylon, velcro, etc. Dat
zou toch alleen maar makkelijk vies worden en
irritaties opleveren…

Mwa,

Je sokken doe je toch ook regelmatig in de was? Dat kan met een nato natuurlijk ook heel goed. 5 minuten werk onder de kraan en hij is weer spik en span. JE kistjes poetsen is meer werk.

De militair die dat niet doet, is zijn wapen ook niet waard imho.

mbt tot India,

wellicht dat het niet klopt ivm zomer/wintertijd

Over de schrijfwijze en uitspraak van Jaeger: Jaeger is eigenlijk niets anders dan Jäger. De a met puntjes, de ‘Umlaut’, wordt ook wel uitgeschreven als ae. Vaak omdat anderstaligen niets met dat rare teken ä kunnen (vraag een Fransman niet om dit uit te spreken :wink: ) en ook bijv. omdat ze met de invoering van het typoscript op de typemachines ineens tekens te veel en knoppen te weinig hadden. Het woord überhaupt wordt zo ueberhaupt. Een Engelsman zal Jäger waarschijnlijk eerder uitspreken als “djeeguer”, een Fransman als “sjeegèr” en de Duitser als “jéger” (geen harde g als in het Nederlands); Aangezien alle drie de talen in Zwitserland gesproken worden mag je een uitspraak uitkiezen dmc :wink: