Geluid rotor automatisch horloge

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of je bij het schudden van een automatisch horloge altijd het geluid van de rotor hoort? Ik vind het persoonlijk een beetje goedkoop aanvoelen als je hoort dat er iets “rammelt” in het uurwerk. Ik heb zelf een Seiko 5 GMT met een 4r34 uurwerk en daar hoor ik het ook. Moet ik het dan zo zien dat het bij een kwalitatief hoogwaardiger horloge niet of minder hoor?

3 likes

Ik ga dit volgen…

1 like

Klopt. Bij goedkopere horloges hoor je de rotor over het algemeen beter.

1 like

Elke ETA/Valjoux 7750 heeft hetzelfde issue. Een paar drupjes HP1300 op de lagerkogeltjes kunnen wel verschil maken, veel merken smeren af-fabriek schraal.

5 likes

Nee dat kun je zo niet zeggen, caliber 8800 van Omega is ook best luidruchtig.

Keramische lagers die maken blijkbaar meer geluid.

2 likes

Net enkele DJ-plaatwissels gedaan; die rotors - 3136 uurwerk - zijn geluidloos. Maar een 2824-2 met een goed gesmeerd en spelingsvrij lager is dat ook.

3 likes

Bij een draaiende beweging kan je soms de rotor horen draaien, dat is normaal.
Als je bij een verticale beweging de rotor hoort tikken tegen het deksel dan zit er waarschijnlijk teveel speling op het rotor lager en heeft het uurwerk onderhoud nodig

Rotors met kogellagers hoor je over het algemeen erger dan met een glijlager.

2 likes

Bij verticaal bewegen voel je wel een beetje speling maar niet zoals het ronddraaien van de rotor.

Dat komt voornamelijk omdat er keramische lagerkogels gebruikt worden.

1 like

Seiko is 1 jaar oud en het geluid is ook niet toegenomen maar daarom ook de vraag hoe dit zich verhoudt tot andere horloges

Hoort een beetje bij automaten toch?
Het is een mechaniekje dus dat hoor je soms.

Dat was ook wel het eerste wat in mij opkwam maar wist het niet zeker. Eigenlijk klinkt het logisch gezien je bij een duurder horloge een beter afwerkingsniveau verwacht.

De 4r34 uurwerken zijn niet de meest geavanceerde, dus verwacht hier ook geen geluidloze rotor van :wink:

En je hebt natuurlijk altijd speling anders draait het niet :grin:

2 likes

There’s a fine line… :wink:

2 likes

Goed om te weten dat dit dan te relateren is aan prijs/afwerkingsniveau. Stel ik koop een automatisch horloge van 5000 eur dan zou ik mij wel storen aan het geluid

1 like

Tolerantie heet dat toch? En ik kan me voorstellen dat deze waardes bij een duurder uurwerk beter zijn.

1 like

Oké dit betreft dus het co-axiaal uurwerk van Omega die in horloges van circa 10 keer de prijs van de Seiko zit. Opmerkelijk dat dit dan ook “rammelt”

Kogellager/glijlager (laatste bijv. Rolex) is sowieso niet te winnen voor het kogellager.

2 likes