Geluid rotor automatisch horloge

Heb je een voorbeeld van zo’n glijlager? Hoe werkt dat precies?

1 like

Keramische lagerkogels zijn extreem hard en laten dat, zelfs goed gesmeerd, toch horen.

3 likes

Tja, dat is een heel nieuw topic… :wink: …ik zou zelf even googlen, scheelt me heel veel tijd. Rolex 3135 (dat blijft de basis; meerdere varianten) automatic rotor bearing - ik noem maar eens wat.

3 likes

Dan moet je je horloge niet schudden, toch?

Zoals eerder aangegeven kan smering wat uitmaken.

Maar high-end automaten zijn niet altijd stiller.

Blancpain en de Patek microrotor schieten me zo even te binnen. Een instap Miyota is ook luidruchtig.

Ligt ook aan de horlogekast.

Een platte dresswatch met plexiglas zal meer geluid doorlaten dan een dikke duiker met dikker mineraal of saffierglas met hetzelfde uurwerk.

5 likes

Hoe kan ik zien wat voor soort lagerkogels in het uurwerk zitten? Ik heb net even gegoogled maar kon het niet vinden voor dit uurwerk

Sowieso staal, niet keramisch.

Inderdaad. Heb me nooit gestoord aan het geluid van een 7750, maar de 7750 in de Junghans Chronoscope was me toch echt te veel van het goede. Kast is nodig, klankkast niet :wink:

2 likes

Heeft maar 1 wisselaar - de rotor werkt maar eenzijdig, en spint de andere kant op dus volledig nutteloos.

Ik heb weinig ervaring met automatische horloges maar misschien ga ik binnenkort is naar de AD om te vergelijken.

Ik zie idd geen kogeltjes. Maar zijn het dan twee ringen met een profiel die langs elkaar draaien? Met smering? Zoiets kan het zijn, toch?

1 like

Dat heeft me nooit gestoord. Het probleem was de bolle, dunne kast met plexiglas van de Junghans. Functioneerde als klankast. Ik heb het enkel over die specifieke combinatie.

P.S. Ik vind zo’n vrijloop best leuk. Leuk speelgoed, om hem zo snel mogelijk te laten draaien, tot je hem voelt schudden! :wink:

2 likes

Heb het allemaal zo vaak in elkaar gezet (niet heel recent maar er staat een Milgauss in de wacht), maar het je goed uitleggen - daar zou je een uurwerkdocent voor moeten zijn. Die titel laat ik even liggen. :wink:

2 likes

Haha! Ik ga eens op youtube speuren. Want nu wil ik het wel graag weten ook :grin::+1:

1 like

Net als Meistersinger heeft Junghans blijkbaar een beetje hetzelfde probleem - dunne RVS kasten. Een horlogemaker waar ik een tijdje voor werkte zei het zelfs heel recht voor zijn raap - “Meistersingers zijn goedkope horloges. En dan bedoel ik - goedkoop gemaakt.” Ieuk merk, maar ik kan daar niets aan toevoegen.

1 like

Het geluid van de rotor is als klassieke muziek😀, graag luister ik naar het prachtige slagwerk van m’n Omega Automatic uit 1944 met bumper systeem, zie foto:

De rotor gaat niet helemaal rond maar botst aan beide kanten tegen spiraalveertjes. Ook na 80 jaar werkt het nog steeds prima.

9 likes

Ja zo’n serie 300-caliber wil ik ook ooit nog eens. Ook al een stuk of 5 geserviced. :blush:

3 likes

Flipperkast :grin:

2 likes

Dat is wat je hoort - het lager is hier vergelijkbaar met Rolex en dus doodstil! Nederlandse woord hier is hamerautomaat, Engels - “bumper”. Omega was vrij laat met hun full-swing rotoruurwerken trouwens.

3 likes

Bij mijn Longines Hydroconquest (L888-uurwerk) hoor ik de rotor vallen als ik het horloge in de buurt van mijn oor hou. Ik doe dat met regelmaat en ik vind het een heerlijk mechanisch geluid dat ook wel hoort bij de charme van een mechanisch horloge.

1 like