Geluid rotor automatisch horloge

Het verschil tussen glijlager met een “post” en kogellager is een ontwerpkeuze. Glijlager is stiller, maar geeft meer slijtage (bekende Rolex kwaal).

Keramische vs. stalen kogeltjes? Technische keuze, keramisch maakt meer herrie.

Twee voorbeelden waar stiller niet beter is en al helemaal geen teken van een beter afwerkingsniveau.

1 like

Geluid, och alles is relatief…

Ik heb diverse Valjoux 7750 gehad in divers uitvoeringen. Dit uurwerk staat bekend om zijn specifieke “wobble”. Ik heb dit nooit als een kwaliteitsissue ervaren moet ik eerlijk zeggen. Iets wat gewoon hoort bij dit type.Om eerlijk te zijn vond ik het altijd wel iets hebben.

Wat wel klopt is dat de kast hier zeker invloed op heeft. In mijn Zelos (22mm dikte) was dit niet hoorbaar terwijl in een Jacques Lemans (N-208A) welke qua afmetingen en uiterlijk vergelijkbaar is met een Junghans, dit veel beter hoorbaar en voelbaar was.

1 like

Ik kan me herinneren dat een Forumlid hier ooit een Patek Aquanaut had en gek werd van het geluid dat dat ding produceerde…

1 like

Ik hoor het dus iet
Zelfs niet bij mijn oude Miyota uurwerkjes
Een beetje bij mijn oude Sekos,maar dan enkel tijdens het heen en weer schudden
Maar mijn gehoor is niet al te best

3 likes

Ik hoor die van mij ook goed rondgaan, zelfs met een hoofdkussen tussen oor en horloge.
Best rustgevend en leuk dat je hoort dat het mechanisme “alive & ticking” is :slight_smile:

2 likes

Plexi versterkt het geluid.

Zelf ben ik ook wel fan dat het “alive & ticking” is.

Ik stoor me hier totaal niet aan. Ik heb een Citizen Tsuyosa met een luidruchtige Miyota rotor, maar ik vind het wel wat hebben. Overigens heb ik weleens Patek Philippe Nautilus modellen gepast en die rotors zijn ook goed te horen!

Ik vind het juist heel leuk klinken.

Breitling Superocean hier, maakt geluid bij draaiende polsbeweging…normaal toch? Heb ook een Tudor blackbay, zelfse laken een pak. Hoort gewoon bij automatisch horloge.

1 like

Dat dus…

Mijn Panerai maakt ook geluid met opwinden.
Maar wat voor een uurwerk zit daarin?
@PeterLC Jij weet er wel veel van.
Maar ook leuk dat hier zoveel mensen help met jou kennis.
Altijd leuk om te lezen.
Bedankt voor al jou bijdrage hier.
Mag wel eens vermeld worden vind ik.

2 likes

Ik heb een Longines Conquest GMT en die staat er om bekend “lawaai” te maken. Ik dacht dat het exemplarisch was tot ik een andere Longines kocht. Ze doen het allebei en de laatste is net terug van service dus het hoort er bij

Goed om te weten dat dus niet perse gerelateerd is aan de prijscategorie van het horloge.

1 like

Deze is het toch?

1 like

Oké dankjewel
Kon het niet vinden.

Ik vind het een fijn geluid, net als het klikken van de sluiter van een oude Leica, het klappen van de spiegel van een jaren ‘60 Nikon of het verzetten van de wijzers van een pulsgestuurde stationsklok.

Ben blij dat je dan geen Miyota 8000 serie uurwerk hebt…:grimacing:

( ik hoor de mijne al niet meer )

Hoe definieer je “kwalitatief hoogwaardiger”? Heb je daar meetbare criteria voor, of ga je er gewoon van uit dat duurder = beter?

Hoe dan ook hoor je de rotor bij heel veel horloges. Uiteraard kan de smering van de kogellagers iets doen, zoals @PeterLC aangeeft, maar ook het ontwerp van de kast maakt heel erg veel verschil, zowel qua rotor- als qua tik-geluid. Sommige kasten zijn net een klankkast.

Mijn Yema Superman met Sellita uurwerk, gebaseerd op het ontwerp van de ETA 2824-2, is bijvoorbeeld über-luidruchtig wat de rotor betreft, terwijl de Farer met vrijwel exact hetzelfde uurwerk (OK, GMT complicatie er op) van Sellita niet te horen is.

Mocht je nou denken dat die 4R34 erg is, dan moet je nooit een Nomos Ahoi met Neomatik uurwerk kopen. Die rammelt niet tijdens het dragen, maar de rotor lijkt stroef te zijn, en draait vrolijk mee, soms, wanneer je hem aan de kroon opwindt.

Ik heb twee mogelijke oplossingen voor je.

1. Koop een handopwinder.

2. Koop een quartz.

Nooit meer gedonder met wat voor geluid dan ook. Behalve wanneer je een Unitas-based handopwinder koopt, dan hoor je het vrolijke ratelen der raderen weer iedere ochtend.

3 likes

Ach, probeer eens een Seiko Kinetic… hihihi

1 like

Deze post zou aan de top van dit topic mogen worden “gepinned”, als het ware. Hulde.

1 like