Gemiddelde 'commerciële' levensduur van een horloge...

Wat is eigenlijk de gemiddelde commerciële levensduur van een horloge. Ik bedoel daarmee vanaf het moment dat het op de markt komt tot op het moment dat het niet meer verkrijgbaar is (afgezien van limited editions, natuurlijk).

Neem nu bijvoorbeeld de Sharp Edge serie van Seiko : ik was aan het kijken naar de verschillende kleuren en blijkbaar is de SPB203 met zwarte wijzerplaat nu al heel moeilijk of bijna niet meer te verkrijgen bij Belgische juweliers. Op de officiële webshop van Seiko staat die ook al niet meer. Een tijdelijk voorraadprobleem bij Seiko zelf of wordt het gewoon niet meer geproduceerd ?

En zo zijn er nog wel voorbeelden…

2 likes

Er zijn zat voorbeelden van modellen die decennialang meegaan, al dan niet in geupdate vorm, zoals de Rolex Submariner, Omega Speedmaster, Seiko SKX (ongewijzigd meer dan 20 jaar!) en andere modellen die opnieuw uitgebracht worden, zoals de (TAG) Heuer Carrera, Monaco en Autavia, de Squale 1521 en de Seiko Samurai. Maar er zijn er nog veel meer. Veel modellen gaan heel lang mee en zijn daarmee behoorlijk tijdloos. Sommige wat minder.

5 likes

Ok, snap ik maar die Presage Sharp Edge black is helemaal nog niet zo lang op de markt. Of wellicht verkoopt dit model gewoon niet…

Ik denk dat daar weinig zinnigs van te zeggen is. Tuurlijk zou je op basis van alle gegevens van alle modellen een gemiddelde kunnen berekenen, maar of je er iets aan hebt voor een bepaald huidig model?

Ik snap soms ook helemaal niet waarom een populaire serie soms zo kort gemaakt is, terwijl het geen limited is. Twee voorbeelden die me daarbij te binnen schieten, zijn de SARX035 van Seiko en de Tissot PRS516 heritage reissue uit 2012. Die zijn niet zo lang verkrijgbaar geweest en zie je nu tegen hoofdprijzen in het circuit.

Foute inschatting fabrikant, of om andere redenen?

1 like

Dat ligt er aan.

Sommige modellen hebben een korte levensduur als het design of de uitvoering in de hype of trend categorie zit.

U-Boat
Sommige Hublot’s
Enkele Panerai’s

Verder nog uitvoeringen qua kleur.
Denk dat we over een poosje een hele bups horloges 2e hands aangeboden gaan worden met groene wijzerplaat en bezel.

Enz…

1 like

Alstublieft, 3 tellen zoeken:

https://www.zonjee-juwelier.nl/product-detail/Horloges/seiko/SPB203J1

1 like

Weet ik, hier daar wel nog in voorraad maar niet algemeen gewoon verkrijgbaar, terwijl de andere kleuren dat wel nog zijn.

Vroeg me gewoon af waarom precies deze kleur in ‘onmin’ gevallen is…

1 like

Nou, juist niet, deze zwarte heeft het snelst verkocht. Dan is het wachten op een nieuwe batch, mocht deze er al komen.

1 like

https://www.olfert-co.de/seiko-presage-automatik-herrenuhr-spb203j1 bedoel je deze?

Yep, maar ik zie liever een horloge ‘in the flesh’ voor ik het koop, anders gedoe met terugsturen,
als het dan niet is wat ik verwacht.
Heb al wat avonturen meegemaakt met online kopen (niet horloge gerelateerd) en ben daarom wat terughoudend.

Heb dat al enkele keren voorgehad, een horloge dat me ‘wow’ leek op foto maar dan in het echt helemaal teleurstelde.
Bij een ‘fysieke’ AD is er niets aan de hand : « Dank je wel maar toch maar niet » en je wandelt gewoon naar buiten.
Zou wel een uitzondering maken voor bijvoorbeeld een merk als Christopher Ward : heel hun business model is gebaseerd op online verkoop en die hebben om die reden een solide en aangepaste service. Het risico dat er dan wat misloopt is verwaarloosbaar…

Olfert is ook ok hoor, ook voor retour sturen. Maar ik begrijp je punt, zeker met seiko, wil het horloge ook eerst echt zien en of alles klopt. Niks zo frustrerends om het terug te moeten sturen en weer wachten op een andere en hopen dat die wel 100% ocd proof is.:+1::slightly_smiling_face:

1 like

Je zegt « zeker met Seiko »…

Heb eens wat gegoogled en er blijken toch wat QC issues te zijn met dit merk, vooral dan bezels die niet mooi afgelijnd staan.
Meestal met divers, en ook het draaien van de bezel die niet gelijkmatig zou verlopen.
Met de Presage Sharp Edge GMT’s , met fixee bezel, zouden er ook redelijk wat exemplaren met verkeerd afgelijnde bezels zijn.

Vind Seiko wel leuke modellen hebben maar als je dit hoort, zou je toch twee keer nadenken…

1 like

Ik heb nu al een stuk of 12 Seiko’s gehad; op één na, allemaal duikers en 1x een uitlijningsissue gehad, dat keurig is verholpen. Verder gewoon heel goed spul, Seiko. Kun je zonder zorgen kopen. In een winkel kopen is inderdaad, vind ik althans, altijd het handigst. Dan zie je meteen wat je koopt, kun je even voelen of 't kwalitatief goed voelt en 't ook even om je eigen pols zien.

Dat gezegd hebbende, ik zie deze bij Bouman.

Da’s toch wel een heel goeie deal! En ik heb eigenlijk altijd alleen maar positieve dingen gehoord, over Bouman. Zelf geen ervaring mee. Succes met het vinden van jouw perfecte horloge!

3 likes

Ik vind Rolex en de PP Nautilus heel vernieuwend.

Die zijn hun avantgardistische status al decennia aan het uitmelken.

Precies dat bedoelde ik.:slightly_smiling_face: Daarom mss beter ff te zien…Het kan 10x goed gaan en dan 1x niet, Dit gebeurde ook bij de seamaster, dus dit is niet om seiko af te zeiken, heb zelf ook een seiko duiker en seamaster. Gebruik alleen deze voorbeelden om uit te leggen dat zelf bepotelen zijn voordelen kan hebben.:slightly_smiling_face::+1:

De speedmaster is ook zo’n vernieuwend model.:wink: Wordt tijd dat we weer naar de maan gaan, dan komt er mss es een echt nieuw model.:grinning:

De Royal Piguet niet vergeten! Of is dat het merk…