In een ander topic vertelde iemand dat ie liever een ongepolijst horloge zonder papieren heeft dan een gepolijst horloge met papieren (GMT master 2).
Wat ik mezelf afvraag, is dat polijsten iets wat alleen horloge onbenullen laten doen? Ik kan me voorstellen dat je het overweegt wanneer er dikke krassen op je horloge zitten, maar als ie daardoor over 10 jaar minder oplevert is dat toch zonde??
Is dit iets dat altijd al speelde of een trend van de laatste tijd dat niemand een gepolijst horloge wil hebben?
Ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Grtz., Erik
Dat polijst/ongepolijst is typisch een Rolex dingetje. Bij Rolex telt een ongepolijste kast heel zwaar, bij andere merken minder zolang het maar goed is gebeurd.
Wanneer het echt om ‘‘verzamelobjecten’’ gaat waar veel geld voor over is ,dan komt originaliteit altijd eerst.
Vaak gaat dit alleen op als het om ‘‘gebruiksvoorwerpen’’ gaat zoals horloges ,wapens uit vervlogen tijden en meubilair.
Hoe anders is het in de kunstwereld waar een oude meester als een Picasso of een van Gogh echt meer waard wordt als hij perfect gerestaureerd is.
Ook in de classic cars wereld zijn gerestaureerde exemplaren meestal meer waard dan een origineel exemplaar.
Krasje hoort er bij toch, het is een gebruiksvoorwerp. Kleine krasjes poets ik soms wel weg met wat Cape Cod, maar polijsten liever niet. Zelf vind ik het wel gaaf dat je kunt zien dat het horloge ervaring heeft.
Ik denk dat het trendgevoelig is inderdaad, maar niet per sé iets van de laatste tijd: veel mensen willen momenteel, en al een tijdje, een vintage graag ‘ruw’ hebben. Een langdurige trend, zullen we zeggen, die denk ik ook weer om kan keren.
Dit is precies de reden dat ik denk dat dit soort dingen aan verandering en smaak onderhevig kunnen zijn. Een gepolijst horloge is niet intrinsiek minder waard dan een ongepolijst horloge: welke handeling dan ook maakt een horloge alleen dán minder waard als de vraag er minder door wordt.
Mogelijk is dat voor bepaalde merken momenteel inderdaad het geval. Ik heb nul komma nul verstand van Rolex, maar ik zie bijvoorbeeld een goed en vakkundig gereviseerde Speedy nog niet veel minder opbrengen dan een onaangeraakt, afgekauwd exemplaar. Persoonlijk zou ik het overigens geweldig vinden als het wel zo was, want dan doe mij die eerste maar.
In een andere thread gaf ik aan dat ik zelf het verwijderen van haarlijntjes niet problematisch vind. Ik geef er zelfs de voorkeur aan: ik vind het bij verantwoord ownership en onderhoud horen. Daarbij vind ik het wel belangrijk om te vermelden dat ik nooit aan de dial kom (of laat komen), verkleuring van bv bezel geen probleem vind, en ook diepe krassen en butsen met rust laat: ik wil de scherpe lijnen van een kast niet compromitteren. Maar zelfs mijn milde polijsten (en we hebben het dan ‘worst case’ over cape cod en polywatch…wat allebei absoluut onder polijsten valt) werd al als heiligschennis gezien
Inderdaad. Historisch belangrijke horloges zoals die Bulova die op de maan was, zou ik helemaal met rust laten: die zou ik waarschijnlijk niet eens reinigen . Maar dat is (gelukkig?) een probleem waar ik nooit voor zal staan.
En toch is dit “gerestaureerde” werk populairder dan ooit tevoren en inmiddels iconisch an sich .
Dus zet gerust je figuurzaag in je Rolex kast en creëer een kunstwerk!
Indien ik mijn Reverso zo lang kan houden, totdat hij een servicebeurt nodig heeft, dan zal JLC hem, hoe ik er nu over denk, een licht polijstbeurtje mogen geven.
Maar een toolwatch zou ik nooit laten polijsten. Een ongepolijste Submariner vinden voor enigszins normale prijzen is erg pittig dus een goed gepolijst horloge waar de kast nog gewoon dik van is, zou ik zeker kopen. Om vervolgens nooit meer een polijstbeurt toe te staan.
Ik denk dat niemand hier dit soort botch-jobs op prijs stelt, maar daar gaat de vraag eigenlijk ook niet over. Het is meer iets van: stel dat je, bij ht er rechter exemplaar, zelf een klein haarlijntje maakt op het afgekante vlak bij de lugs: ga je er dan ff met scotch brite overheen of niet?
Inderdaad, wanneer schaadt het? Ongepolijst is ongepolijst immers.
En waarom speelt dit juist bij vintage Rolexen zo’n rol? Breitlings en Omega’s zijn toch ook toolwatches met een hoge verzamelwaarde?
ik denk dat de vintage markt langzaam veranderd
15-20 jaar gelden waren relumde WP’s acceptabel , nu niet meer
10 jaar gelden waren gepolijstte kasten nog acceptabel , nu niet meer
het summum nu is : ongedragen , alle papieren en dozen , stickers etc , nooit aangeraakt
alles wat er aan het horloge veranderd is in de loop der tijd is waarde verminderd , dus beter een gedragen horloge dat nooit gepolijst is dan 1 die wel gepolijst is . polijsten haalt namelijk de fabrieks kast vorm weg , scherpe kanten etc
en de mensen zijn op zoek naar origineel , hoe minder er aan veranderd is hoe beter