Gered van een langzame dood: Zenith El Primero (voor/na)

Beste horlogeliefhebbers,

Hier het (een beetje late) vervolg op een post die ik een hele tijd terug geplaatst heb.

Een paar maanden terug was ik op bezoek bij een horlogemaker, een kennis van mijn vader. Terwijl ik bij hem stond, was hij iets aan het zoeken in een van zijn laatjes. Ik merkte op dat er een El Primero uurwerk in het laatje lag en zei dat tegen hem. Hij wist niet zo goed wat ik bedoelde en ik wees hem op het uurwerk.
Het uurwerk was ontzettend vuil en gedeeltelijk zwart uitgeslagen. De kast, wijzers etc. lagen erbij in hetzelfde laatje. De toestand van het horloge was slecht te noemen en het horloge kon wel wat aandacht gebruiken.
De horlogemaker vertelde dat het horloge afkomstig was uit een partij oude horloges die hij ooit eens opgekocht had. Zowel merk als uurwerk waren hem onbekend. Ik vertelde hem wat over de het uurwerk en wat er zo speciaal aan is. Hij pakte het uurwerk uit zijn laatje en bekeek het goed door zijn loupe waarna hij opmerkte dat het inderdaad een prachtig uurwerk is. Geheel onverwacht stelde hij voor het horloge aan mij te verkopen. Die kans kon ik natuurlijk niet laten schieten en ik heb het horloge dan ook van hem over gekocht.

Hieronder een paar foto’s van de staat waarin het horloge verkeerde:

]

De voorkant zag er een stuk beter uit dan de rest

De kast had een gebroken glas, er zat roest in en was ontzettend vuil:

De wijzerplaat is schijnbaar ooit blauw geweest, maar is zo erg aangetast dat dit geheel verdewenen is. Toch zal ik te wijzerplaat in dezelfde staat laten

Eenmaal thuis aangekomen, ben ik meteen met het horloge naar mijn werkbank gegaan en heb het uurwerk eerst aandachtig bestudeerd, waarna ik begonnen ben het uit elkaar te halen en alle onderdelen te controleren. Uiteindelijk bleken de volgende onderdelen vervangen te moeten worden:

Balans kompleet
Ankerrad
Datumring
Opwindstift
Wisselrad (voor automatische opwinding)
Uurrad
Kroon

Even gekeken op de website van Cousins en voor de zekerheid ook naar Friederichs gebeld om te vragen of zij deze onderdelen konden leveren. Bij Friederichs wisten ze na twee weken nog niet of ze aan de onderdelen konden komen, dus toen heb ik besloten om de onderdelen bij Cousins te bestellen. Achteraf bleek dat buiten de snelste ook nog de goedkoopste keus.

Een paar foto’s van de demontage van het uurwerk:

Zonder rotor is goed te zien hoe vuil het uurwerk is

Toen ik de chronograaf kloof verwijderde verscheen er nog meer vuil

De kloof voor de raderen was ook voorzien van een flinke hoeveelheid vuil

Het gaandewerk en een gedeelte van het automatische opwindmechanisme wat ik daaronder aantrof was minstens net zo vuil als de rest van het uurwerk

Ongeveer een maand nadat ik het horloge gekocht had, kreeg ik de benodigde onderdelen binnen en kon ik het uurwerk weer monteren. Voor de zekerheid had ik via eBay een service manual gekocht (PDF) en deze uitgeprint, vooral i.v.m. het oliegeven van het uurwerk.
In de tussentijd heb ik nagenoeg alle onderdelen met een glasvezelborsteltje ontdaan van de vuile, zwart bruine laag, een hoop werk. Vervolgens alles in de schoonmaak machine gedaan met het volgende resultaat:

Vervolgens het gaandewerk terug plaatsen

De kloof en balans erop

Onderdelen van de chronograaf terug plaatsen

Vervolgens de chronograaf kloof terug plaatsen en de overige onderdelen monteren

Het uurwerk zat weer in elkaar en voor het eerst sinds lange tijd begon het weer vrolijk te lopen. Maarja, dat was nog maar het halve werk, want de wijzers en horlogekast hadden nog wat zorg nodig.
Het glas was gebroken en zat vol krassen, dus dat moest vervangen worden. Eerst de gepolijste ring die eromheen geklikt zat weggehaald en ook daar zat het vol met viezigheid en roest.

De ring zat vol met krasjes en kleine beschadigingen en moest nodig gepolijst worden

Vervolgens (met wat moeite) het glas eruit gehaald en de binnenkant van de kast, waar ook roest in zat, goed schoongemaakt en ontdaan van de index ring.

Toen kast en band in de ultrasoon gedaan en dat zag er al vele malen beter uit. De ring en kastdeksel (gedeeltelijk) opnieuw gepolijst en de kast en band bijgewerkt met een schuurlat en nog wat dingetjes. Als laatste de wijzers nog bijgewerkt en toen kon het horloge eindelijk helemaal in elkaar.

En dan eindelijk… het eindresultaat!

En natuurlijk ook het uurwerk

Ik ben zelf erg positief verrast met het resultaat. Ik had mijn twijfels bij de wijzerplaat, maar nu het horloge af is, vind ik het zeker niet storend. Ik ben er erg trots op en zal het horloge met veel plezier dragen.

Het is een beetje een lange post geworden, maar ik hoop dat je het interessant gevonden hebt.

3 likes

Prachtig gedaan Mick !! Mijn complimenten (tu)

Persoonlijk zou ik toch nog op zoek gaan naar een nieuwe wijzerplaat, maar het resultaat dat je tot nog toe hebt bereikt is al fantastisch.

Het toont nog maar eens aan dat de échte horloge-liefhebberij véél méér is dan gewoon een dikke geldbeugel of louter “pochen” met dure horloges op fora…

In één woord: respect !

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Wat is dat horloge weer opgeknapt zeg. (tu)
Bedankt voor de mooie reportage en foto’s.
Groeten, Chris.

Ik ga een pet kopen ,zodat ik hem voor je af kan nemen…
Mooi man.

Sprakeloos ben ik na het lezen van deze post en de prachtige foto’s :}
Dank je wel voor het posten!

Dat je in staat bent geweest om met heel veel geduld en passie een wrak van een horloge weer tot leven te wekken, pure klasse (tu)
Persoonlijk zou ik ook proberen om weer een gave plaat te krijgen maar ik kan me zo voorstellen dat jij zo ook al tevreden bent.
Gefeliciteerd met dit geweldige eindresultaat en heel veel plezier gewenst met/van jouw El Primero!

Met bewonderende groeten,

Frans

zooowheee! Mijn complimenten

Menno

prachtig! en dat geldt voor het restauratie en dit verhaal!

dit horloge schreeuwt gewoonweg om een doorzichtige achterkant :slight_smile:

Goede restauratie van een prachtig horloge wat weer aan een tweede leven kan beginnen.
Kan de wijzerplaat niet opgemaakt worden met een bepaalde uitstraling die past bij de patina van de kast?
Of op zoek naar een mooi gebruikt exemplaar.
Hulde voor zoveel inspanning

Indrukwekkend!!!

Vreselijk mooi weer in een prachtige staat gebracht.

Complimenten

Mvg

Stefan

Geweldig resultaat! Petje af!!

Veel draag en vooral kijkplezier!!

Groet, Justin

Hoi Mick,

Dat is mooie resultaat:)-D, en was wachten waard geweest om dit resultaat te ziet en dat ook nog zonder botox van Vanesa ( misschien kun je haar ook zo opknapbeurt geven ;))
mooie oud is niet lelijk
Groet
Iwan

Geweldig!
(was ik ook maar zo handig)

Hulde voor dit stukje vakmanschap!

Heel erg mooi

gr,

Vncnt

Soow hé… Dat heb je erg knap gedaan. Hulde voor je drang om dit zwaar mishandelde horloge weer erg mooi te maken!

Ik kan je keuze om de wijzerplaat zo te laten heel goed begrijpen, al zou een andere of opgemaakte wijzerplaat ook mooi zijn!

Heel netjes geworden. Mocht er ooit nog eens een wijzerplaat langskomen op de baai dan zou dat het helemaal af maken. Maar wat je eraan gedaan hebt, is helemaal super. Ik ben jaloers.

Mijn beste,

Met volle geneugte heb ik mij wederom mogen vergapen aan het ware horlogegevoel.
Het horlogegevoel van een aficionado ‘pur sang’. Een aficionado, die de tijd creëert.
Mijn complimenten!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

mickmo92 Schreef:

[knip]

Het is een beetje een lange post geworden, maar ik
hoop dat je het interessant gevonden hebt.

Absoluut. Van dit soort posts krijg ik geen genoeg. (tu)
Bedankt voor deze bijdrage,

Martin

Met jouw durf, vergaarde kennis en bewezen vakmanschap is dit horloge gered van een roemloos einde.:}
En met de foto’s is ook niets mis. Klasse.

Groet,
Flip.

Fantastisch!

Toupetje af!!!

Super gedaan!

hans