Gereedschap gekocht! Maar wat is het?

Ik heb eerder deze week in Gütersloh (DE) een uurwerkmakerstafel gekocht en een TYMC Timegrapher. Eindelijk kan ik wat professioneler aan de slag (aan de keukentafel werkte voor mij gewoon niet).


Mooi!

Daar aangekomen stond al het kleine gereedschap en onderdelen al in een paar dozen, even wat onderhandeld en uiteindelijk kon ik alles meenemen voor zeventig euro. Nu ben ik langzerhand alles aan het uitzoeken maar ik weet van een aantal dingen echt niet wat het is of heb alleen een vermoeden. Dus ik hoop dat jullie mij misschien iets verder kunnen helpen. Om het iets makkelijker te kunnen maken heb ik de objecten genummerd.

#1 Blokje met gaatjes, andere kant heeft smallere gaatjes…

#2 Junghans ding

#3 Bitjes met handvat, maar waarvoor?

#4 You tell me…

#5 Handvat met Swatch gemerkt puntig vlak (van die vlakjes heb ik er wel een stuk of tien)

#6 Een soort schroevendraaier, waarbij een vlakje in het middel 90 graden draait als je achterop drukt

#7 Geen idee

#8 Ik noem het de koffiemolen, er zit een revolverachtige draaischijf op


#9
Soort tang, de bekjes gaan verder uit elkaar als je achterop drukt, nu in ontspannen toestand met een standaard opening

#10
Blokje in het midden bestaat uit twee delen die als een soort bankschroef tegen en van elkaar afgedraaid kunnen worden

#11
Ik denk dat dit een soort draadbuiger is

#12
Geen idee

#13
Een soort pompje van Certina


#14
De mysterieuze tang des onheils :slight_smile:

Dus als je iets herkent of gewoon een gok wil doen, roep maar!

Mooie vangst! Is dat certina pompje niet voor zo’n kast waarbij je de kroon lostrekt en dan via tube met het pompje met een stoot lucht het glas los maakt, waardoor je het uurwerk kan verwijderen.
dit ff lezen :slight_smile:
http://thewatchspotblog.com/?p=2495

En de hele handel voor 7 tientjes!
U bent een super onderhandelaar:)

Hendrik

1 like

Even snel een paar die me zo te binnen schieten.

  1. Engrenatie passer. In het midden twee tandwielen plaatsen zodanig dat ze netjes draaien. Dan kun je met de uitstekende punten de hartafstand van deze raderen aftekenen op de platine.

  2. Schroevendraaier waar je een schroefje in vast kunt klemmen.

  3. Soort ruimers om bramen weg te halen nadat je een gat geboord hebt.

Ko

1 like

Pistool tegen het hoofd van de verkoper onderhandelaar zeker.

Even een kleine nuance, ik kocht de tafel voor 40 euro, en de timing machine voor 140.

Voor 70 euro kocht ik wat er op de foto’s staat en heel veel klein gereedschap zoals glasafnemers (Bergeon), springbar tools, vijlen, stolpjes, oliegevers, oliecups, verenwinder, linialen, tangen etc. En honderden NOS onderdelen van FHF, Bifora, Unitas, AS en ETA etc. De oudste parts zitten in glazen flesjes met kurkjes en zijn betaald in Reichsmark…

Ik ben twee dagen bezig geweest om alles te sorteren… :slight_smile:

2 likes

Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb overigens ook nog van die glastangen zoals in de link, eentje van Laco en de andere van Mido (Ocean Star) met uitneembare spacers:

Ik ga morgen eens kijken of ik ergens een glaasje uit kan blazen, klinkt leuk!

Klinkt plausibel, dank je wel.

Ik betwijfel alleen of ik een schroefje in nummer zes kan klemmen maar ik ga het proberen.

Heb echt geen flauw idee maar leest als een spannend jongensboek. Bovendien ook leerzaam (mits de juiste antwoorden komen, uiteraard).

1 like

Ik zal even een poging doen…al ben ik nog lang niet zo ver als sommige anderen hier…
#1… als de gaatjes aan de andere kant allemaal een verschillende diameter hebben. zou het een “trekplaat” kunnen zijn… om draad op maat te trekken in een trekbank… een andere “guesstimate” een ponsplaatje… als de gaten verschillende diameters hebben… en ze zijn scherp. dan kun je hiermee rondjes uit platen ponsen… 't blijft een gok… zeker weten doe ik het niet…

#2… Ja… inderdaad een Junghans ding… geen idee , zal een een speciaal sleuteltje zijn… ik vermoed voor klok-uurwerken.

#3… zijn die tandjes rondom scherp?. dan zouden het “Vlakfrezen” kunnen zijn… om de randen van een gat vlak af te bramen.

#4… Ko was me voor… inderdaad… een Engranatie passer…

#5… ? geen idee… de Swatches die ik ken, kunnen niet open… dus gereedschap voor een swatch?.. ik ken alleen de batterijdeksel openers… als een muntje niet werkt. :slight_smile:

#6…Ik denk dat Ko het wederom bij het juiste eind heeft… achterop drukken houdt de schroef vast…

#7… lijkt op een heavy-duty wijzerafnemer… vraag me af of ie compleet is… zou ie eventueel voor het afnemen van minuutpijpen kunnen zijn?

#8… er lijkt een koppelrad in te liggen… wat het doet?.. ik heb zoiets nog nooit gezien…

#9… kan inderdaad een soort grijpertje zijn… ik ken ze ook wel met bladveer bekjes om schroeven op te pakken uit moeilijke hoekjes… ik heb een grotere… van onschatbare waarde als je aan een motorblok moet werken…

#10… dit lijkt me een werkhoudertje voor kleinere uurwerkjes… zoals een FE68 of iets van die grote… van die 5¾ x6½ ‘’'dames uurwerkjes…

#11… als de tang klemt als je de ring naar achteren schuift… dan zou het ook een houder kunnen zijn om aan raderen te werken. de gaatjes zijn dan voor de asjes…zodat je een rad kan hanteren als je tanden in moet zetten…

#12… dat zijn inderdaad “rolzenkers” gebruik je om geboorde gaten af te bramen, en er een mooi glad schuin kantje aan te maken…

#13… dat zou inderdaad een pompje kunnen zijn om het glas eraf te persen. voor horloges waar het uurwerk door de voorkant ingezet wordt… en het horloge dus geen afneembaar achterdeksel heeft…

#14 is een “Hapjestang”… om kleine hapjes uit plaatmateriaal te knippen… op de opleiding Edelsmeden werden dergelijke tangen gebruikt om stukjes zilversoldeer af te knippen… zilversoldeer kwam in de vorm van plaatjes… waar je voor het solderen van zilver kleine snippertjes afknipte… en die in de flux legde voor je de vlam erop zette om de boel te verbinden…

1 like

Mooi spul!
Swatch handvat dient om pennen uit Swatch banden te drukken bij het inkorten.

1 like

Geinig spul, handig om te hebben als je het een keertje nodig hebt, maar wel oud hoor!
Wat ik zo denk te herkennen/weten (van het meeste weet ik de juiste Nederlandse benaming helaas niet):

#1: lijkt me een “niet-amboss” een nietbankje/klink-aambeeldje, maar volgens mij kijken we tegen de onderkant aan !? aan de andere kant zijn de gaatjes verschillend van diameter?? zo’n een aambeeld gebruik je (vastgeklemd in een bankschroef) om een bijvoorbeeld een rad vast te klinken of zoiets, het is eigenlijk een simpele treibniet/ponsendoos

#3: inderdaad “flachsenker” oftewel vlakfreesjes, niet echt om geboorde gaatjes af te schuinen/ronden (daar zijn de “rundsenker” #12 voor), maar om bijvoorbeeld een kamertje te frezen rond een schroefgat om een schroef wat dieper te laten liggen, of rond een lagergat om een asje wat meer “lucht” (op en neer speling) te geven;
Ze zijn ook te gebruiken om een messing lagerbusje op hoogte te maken: bij verbussen pers je zo’n busje in de platine, en dan frees je de overtollige dikte (aan de achterkant zodat je het niet ziet, uiteraard) weg totdat het busje gelijk ligt met de platine.

#8: dat is een zakhorlogebeugelfreesje (prima woord voor bij scrabble!) hiermee kan je de uiteinden van een (vervangende) zakhorlogebeugel (de ronde of ovale “ring” om de kroon waar de ketting aan vastgezet wordt) op een kleinere diameter frezen, zodat het netjes in de gaatjes past.

#9: Gokje, maar ik denk dat dat ding is om die rare schroeven/moeren met twee kleine gaatjes (vaak te zien op het kroonrad of tonrad van oude zakhorloges) los of vast te draaien

#11: da’s volgens mij een grote wijzertang, hier klem je wijzers in vast als je het gat groter wilt ruimen

Succes met uitproberen en knutselen met deze aanwinsten :slight_smile:

Groet,
Paul

1 like

Haha geweldig, ziet er spannend uit allemaal!! :slight_smile:

Bedankt voor alle reacties, dit is echt super interessant, ik heb even een tussenstand opgemaakt:

#1 een “niet-amboss” een nietbankje/klink-aambeeldje (Arie Kabaalstra, Paul K)

#2 Junghans ding, mogelijk voor klokken (Arie Kabaalstra)

#3 “flachsenker” oftewel vlakfreesjes (Arie Kabaalstra/Paul K)

#4 Engrenatie passer (Ko)

#5 Swatch handvat dient om pennen uit Swatch banden te drukken bij het inkorten (Willem!)

#6 Schroevendraaier die schroefje kan vasthouden (Ko)

#7 “lijkt op een heavy-duty wijzerafnemer… vraag me af of ie compleet is… zou ie eventueel voor het afnemen van minuutpijpen kunnen zijn?” (Arie Kabaalstra)

#8 Een zakhorlogebeugelfreesje (Paul K)


#9 "kan inderdaad een soort grijpertje zijn… ik ken ze ook wel met bladveer bekjes om schroeven op te pakken uit moeilijke hoekjes… ik heb een grotere… van onschatbare waarde als je aan een motorblok moet werken… " (Arie Kabaalstra)

"Gokje, maar ik denk dat dat ding is om die rare schroeven/moeren met twee kleine gaatjes (vaak te zien op het kroonrad of tonrad van oude zakhorloges) los of vast te draaien " (Paul K)

#10 “dit lijkt me een werkhoudertje voor kleinere uurwerkjes… zoals een FE68 of iets van die grote… van die 5¾ x6½ ‘’'dames uurwerkjes.” (Arie Kabaalstra)

#11 “Mogelijk radertang” (Arie Kabaalstra) “Mogelijk wijzertang” (Paul K)

#12 Ruimers om bramen weg te halen nadat je een gat geboord hebt (Ko)

#13 Kastopener pomp van Certina (MartijnV)


#14 Een “Hapjestang”… om kleine hapjes uit plaatmateriaal te knippen (Arie Kabaalstra)

1 like

#14 is wel een hapjestang, maar bij horloges wordt deze over het algemeen gebruikt om een hapje uit horlogebandjes te knippen voor gebruik op kasten met zo’n centrale bandaanzet…

Groet,
Paul

2 likes

Klopt Paul K heeft gelijk. Die laatste dient daarvoor. Heb er zelf een aantal
van Hirsch.

1 like

Bedankt voor de aanvulling!

Gewoon nog even leuk om te laten zien, dingen die ik ook heb gekocht:

Hirsch bandjes tool

Als ik een Bulova Accutron had, dan kon ik het batterijvak nu openen in stijl!

De flesjes olie waren onvindbaar maar ik heb nu wel ETA Lubeta v105 voor automaatraderen en anti verspreidingssubstantie voor ankers.

Hiervoor kocht ik de hele handel, Bergeon glasafnemers, de normale en de liliput samen zijn deze al meer dan 70 euro waard

Altijd al willen weten hoe dik een draad is. nu kan het!

Helaas maar eentje, maar toch, een Dumont pincet

Mooie oude pin vise


Springbar tool met liniaal, als je hem tussen lugs schuift geeft hij aan welke bandenmaat het is, alleen geen idee wat die cups doen aan de achterkant

Geveerde linialen

Verschillende dikte bladen om de afstand ergens tussen te bepalen

En dan gewoon heel veel onderdelen, stiften, raderen, veren, complete balansen, zelfs platines.

Wijzers, heel veel wijzers…

…maar nog veel meer kronen, tubes en ringen

Maar ook recentere dingen, comnplete e-blocks van Seiko en ETA en parts voor Valjoux 7750 en ETA 2892.

Maar het leukst zijn dit soort doosjes, Incabloc reserve onderdelen

Ja, ik ben best wel blij met al mijn oude meuk! :slight_smile:

1 like

Ok… nog meer leuk spul!..

Ja… die Hapjestang kun je inderdaad ook gebruiken om een keep in een lederen band te knippen… even niet bij stil gestaan


die "geveerde linealen… dat zijn diktemeters… schuif er maar eens een voelermaatje tussen… dan kun je op de schaalverdeling zien welke dikte ie heeft…


Dat zijn dus voelermaatjes… gebruikte ik in mijn brommertijd al om contactpuntjes en bougies af te stellen…

2 likes

Nummer 9. Klopt wat Paul K zegt.

Ko

1 like