Gereedschap gekocht! Maar wat is het?

Moest ver weg komen maar ik weet het nu zeker.
Nummer 11 is inderdaad een wijzertang zoals Paul K al aangaf.

Hij dient om wijzers in vast te zetten zodat je het gat wat ruimer kunt maken zonder dat de kwetsbare wijzer beschadigd. Geschikt voor allerlei maten wijzers.

Ko

1 like

Oef… Ik denk dat jij één van de leukste vangsten ooit hebt gehad hier :slight_smile:

Bedankt, ik ben er ook heel blij mee.

Springbarliniaal met halve bollen dient om een veerstift in te leggen en de kleinere doormeter in te leggen en te drukken, zo kan je een veerstift krom maken zonder te beschadigen.

Het aparaat om beugels van zakhorloges te frezen, (uiteinde van de beugel zodat deze past in de pendant of kop van de zakhorlogekast. Ik zie dat er maar één maat van frees in zit. Rest is er tussen uit gevallen door de middenmoer los te maken, spijtig.

1 like

Die “geveerde lineaal” heet een tiendenmaat, om b.v. de hoogte van een cylinder te meten als deze gebroken is of als de tap gebroken is. Je meet dan de dikte van de cylinderkloof en de wijzerplaatkant over de tapgaten zonder de dekstenen
Groeten Martin Meijer.

1 like

Ik heb laat nog even contact gezocht met de juwelier waar ik alle spullen heb gekocht, die heeft alle spullen die zijn overgebleven ook maar voor een paar tientjes in een doos gedaan en opgestuurd. En toch weer een paar leuke zaken erbij:

Ik ben echt gek op oude onderdeeltjes in oude doosjes, veel beter dan dit wordt het niet, Philippe du Bois & Fils

Kijk alleen eens even naar die sluitingen, dat is toch prachtig

Een assortiment aan oude onderdelen

Ik had nog nooit een dik rond balanswiel gezien, en ik denk dat het puntje op de ring wel eens de functie van een anker zou kunnen hebben, iemand een idee wat het is?

Een paar honderd gespen voor bandjes o.a. Maurice Lacroix, Swatch en veel merkloos

Ik neem aan ook een ringenfrees maar helemaal zeker weet ik het niet

Een setje NOS Kienzle penanker uurwerkjes

Een Seiko kist voor spare parts (glazen, mechanische en quartz onderdelen), ik heb nog een iets minder fraaie kist met alleen Citizen onderdelen

Een Tissot glasafnemer set

Het werkt ongeveer als een glasklauw maar met minder kans op krassen, best prettig eigenlijk

En dan voor mij de hoofdprijs

Een Certina (helaas niet meer helemaal compleet, maar toch) case opener sleutel set

Die schijven aan de zijkant zijn caseholders, bijvoorbeeld voor een Certina DS2, die past dan precies in de vorm.

Ik heb laatst een Palerma horloge gekocht die ik met geen mogelijkheid open kreeg maar met een passende sleutel is dat echt een peulenschil, de grip is echt maximaal en dan kost het niet eens kracht.

3 likes

GEWELDIGE AANKOOP!

Hendrik

Super aankoop :slight_smile: Mooi spul!!!

Super aankoop.
De dikke ronde balans vindt je veelal in zakhorloges met cilindergang uurwerk.

Het puntje op de balansband is er om voor te zorgen dat de balans niet te ver door draait. Het is inderdaat van een cylinderwerkje. Op de kloof zit ook een pen waar dan deze pen dan tegenaan komt.
Groeten Martin Meijer.

Ah ok, klinkt inderdaad logisch!

Aan foto nummer 10 wil ik nog toevoegen dat het naar alle waarschijnlijkheid een uurwerkhoudertje is voor in een Elma reinigingsmachine

1 like

Schitterend zo’n gereedschap collectie, met al deze aankopen staat aanbouw/verbouw/uitbreiding van de hobbyruimte toch wel op nr 1.

Dit topic is al een half jaar oud…

1 like

Was al laat gisteren. :sleeping:

Maar blijft leuk :wink:

Met je toestemming zou ik graag deze plaatjes gebruiken in mijn college over de sociale constructie van technologie, ofwel over hoe objecten niet echt intrinsiek “iets zijn” en hoe technologie pas betekenis krijgt in een specifieke maatschappelijke en temporele context (iets wat we gemakkelijk vergeten wanneer we die context kennen, maar waaraan we herinnerd worden wanneer we die missen, zoals bij deze plaatjes).

Ja natuurlijk mag dat, maar dan wil ik ook erg graag de presentatie zien gewoon uit persoonlijke interesse!

1 like

nr 9 zijn rolzenkers.

Ik gebruik ze als ik in franse pendule uurwerken nieuwe busjes (Bouchons) zet. deze steken dan aan de buitenkant uit en moeten gelijk gemaakt worden met het olieputje met de rolzenker kan je deze dus ver genoeg afbramen om er weer een mooi putje van te maken.

groet
Arie

Mijn hemel, wat een mega deal! Gefeliciteerd met deze aanwinsten.

Beste HorloG, Je hebt wel de hoofdprijs voor weinig geld. ik zoek ook nog van die leuke adresjes? Veel geluk er mee. Groet Jobo71