Gereedschap gekocht! Maar wat is het?

Zou hij het nog weten na drie jaar?

Edit: vijf jaar

1 like

Beste kaydw, ik weet bijna zeker dat hij goed bij de tijd is.Groet Jobo71

1 like

Werkplaatsen kopen is het mooiste wat er is, serieus… helaas zijn ze vrij zeldzaam en vaak veel te duur.

Je hebt een hele mooie aankoop gedaan.
Veel vragen zijn al door verschillende goed beantwoord.
In het kort hier mijn input, tenminste als je dat nog wil.
@Paul_K heeft al een aantal gereedschappen goed benoemd.
Nr.1 is een aambeeld om o.a. asjes op tandwielen te ponsen.
Nr.4 is een vlakte frees, een vlakrolzenker, niet allen voor bramen te verwijderen, maar ook om het gat recht te verdiepen, waardoor in sommige gevallen de hoogtelucht voor de tandwielen kan worden aangepast.
Nr 6 is een spiraalrol wipper
Nr. 8 is een tool voor het frezen van een beugel voor een zakhorloge
Nr.9 is een schroevendraaier voor speciale schroeven waar twee gaatjes op de bovenkant zitten. Komt veel voor bij oude zakhorloges en met name bij de overbrenging van de tandwielen naar het opwindmechanisme.
Nr.11 is een tool om de gaten van wijzers te bewerken. je doet de wijzer erin en met de schuif zet je de klem vast zodat de wijzer niet meer beweegt.
Nr 12. is om boorgaten te bewerken, een holle rolzenker, ook om bramen weg te frezen, maar belangrijker is om een kuiltje te maken waar de olie later in gedruppeld kan worden. Kijk eens naar de achterkant van een uurwerk, goed te zien bij een zakhorloge bijvoorbeeld.
Nr.13 is inderdaad een pomp om het glas eraf te blazen, sommige met name vintage horloges hebben dat.
Nr 14. Nee dit is geen hapjes tang, zoals @Arie_Kabaalstra beweert, deze tang is om leren horlogebanden te bewerken. Sommige banden hebben een aparte aansluiting op de kast waardoor de band moet worden aangepast, kijk maar bij de modellen van o.a. Gucci. ik gebruik zelf deze tang om het aansluiting gat van een band iets te vergroten om er een snel-sluiter passend op te maken.
De glastangen zijn inderdaad nodig om bij horloges die geen losse achterkant hebben het glas te verwijderen. Ik gebruik deze ook voor Mido en le Coultre.
Jouw vraag over een dik rond balanswiel is als volgt;
Deze balans is uitsluitend en speciaal voor cylinder uurwerken te gebruiken, de pin op de buitenrand van de balans is een begrenzer. Aan de binnenkant van het kompas zit in het centrum ook een pin, de balans draait er net voor langs, als de amplitude te groot wordt dan tikt de pin op de buitenrand van de balans tegen de pin onder het kompas en stopt vervolgens dat de balans verder kan draaien. Als de balans wel verder draait, dan kan de ingrijping op de balans as worden verstoord en mogelijk zelfs verkeerd ingrijpen waardoor het uurwerk niet meer loopt.
Mijn ervaring is dat ik veel van deze uurwerken onder handen krijg waar de pin op de balans is verwijderd. Of ook onder de kloof. Overigens kan deze pin ook worden gebruikt als meting om de positie van de ingrijping van de balans as te positioneren op het ontsnapping rad.
Dan denk ik maar dat we hier te maken hebben met enorme onkunde. Dat is niet een groot probleem hoor, want cylinder uurwerken repareren is een vak apart, er zijn nog maar weinig horlogemakers die dit soort reparaties kunnen doen, of geen kennis, of geen onderdelen en ook niet het juiste gereedschap en geen tijd, immers dit soort reparaties kost veel tijd en dat moet worden betaald nietwaar.
Wel, Geert, ik hoop dat mijn input nog van enig nut is voor jou.
In ieder geval heb je nu een aardige aanvulling op gereedschap en onderdelen, nu dan maar professioneel aan de slag.
En, je weet het, binnenkort worden er weer vinwat clinic avonden georganiseerd, de belangstelling hiervoor groeit, voor zowel beginnende sleutelaats maar ook voor sleutelaars die verder willen gaan.
Als er belangstelling is om cylinder uurwerken te repareren, zou er een speciale clinic avond georganiseerd kunnen worden.
Veel in omloop zijnde cylinder horloges zijn stuk en hebben, gebroken tappen of een kapotte cylinder enz.
Om dat te repareren heb je de juiste onderdelen nodig maar ook het juiste gereedschap.
Best leuk om eens te doen.

1 like

Dus is het precies wat ik zei… een tang om ergens een hapje uit te knippen… Ik ken ze voornamelijk van de opleiding edelsmeden, maar inderdaad voor Horlogebanden zijn ze ook bijzonder practisch…

Je hebt gelijk, ik gebruik de tang ook om flinterdun koperplaat te knippen. Die stukjes gebruik ik dan om onder een kompas te stoppen en om daarmee de hoogtelucht te vergroten zodat de balans weer vrij kan draaien.

Beste Arie,
Weet je misschien hoe ik aan een blanco wijzerplaat met een diameter van 30 mm kan komen?
Alvast bedankt.

Hoe dik moet ie zijn?,heeft ie pootjes, en zo ja, waar?

Datumvenster, diameter, diameter middengat, ofwel… op welk uurwerk moet ie komen?.. en hoeveel heb je er nodig?

1 like

Weet niet om welke onderdelen het gaat, maar kans is groot dat je op eBay zeer geïnteresseerde verzamelaars aantreft.
Anders weet ik nog wel iemand…

Volgens mij is het een heel oude post dus of hij de onderdelen nog heeft is maar de vraag.

Als je overigens iemand weet die vintage onderdelen wilt overnemen, ik heb nog dozen vol met materiaal.

Hallo Arie,
Bedankt voor het snelle antwoord. Inderdaad, vragen die een duidelijk antwoord moeten hebben.
Ik zal in het weekend voor alle duidelijkheid, een foto bewerken en die stuur ik aan jouw.
Een fijne dag/avond.

1 like

Dit is inderdaad een gedateerd topic, maar toch bedankt voor de aandacht!

Oeps, dat had ik even gemist…

Mocht dat om Bifora of Zenith gaan dan weet ik nog wel iemand, maar voor de rest ben ik niet zo thuis in het vintage gebeuren.

Beste Arie,
Het ging sneller dan ik dacht met die foto’s,
Het gaat me puur om een zo dun mogelijk blanco wijzerplaat van 30mm diameter, voorzien van een middengaatje maar zonder pootjes maar wel met naar beneden aflopende rand om een horloge te restaureren zoals je op een van de foto’s kunt zien.
De pootjes en het gaatje van de secondewijzer komen later aan de orde bij het monteren van de wijzerplaat.
Alvast bedankt.

Waarom schuur je deze niet blank dan? Dan heb je een perfect passende :sunglasses:

't belangrijkste is… welk uurwerk zit eronder?.. dan kan ik wat data van dat uurwerk opzoeken… altijd makkelijker dan meten…
de bolling van de wijzerplaat is ook wel prettig om te weten… dan kan ik een tooltje maken…

Stuur dat ding gewoon naar een hersteller… wat heb je aan een blanco plaat?

Ik wil de originele plaat niet kwijt maar proberen n andere wijzerplaat te maken. Het zal op z’n manier niet lukken, ik zal mijn best doen om n donor wijzerplaat op de kop te tikken, anders laat ik het zo.
Bedankt voor het meedenken.

willen=kunnen…