Gereedschap waar je niet meer buiten kunt...

Velen in deze rubriek (vintage) onderhouden hun eigen horloges, vaak min of meer gedwongen door hun omvang van hun verzameling. En daarnaast is het ook best leuk om te doen.

Maar om horloges te maken, is er een onvoorstelbaar scala aan gereedschappen beschikbaar, van redelijk goedkoop tot heel erg duur. Om een beetje je horloge te onderhouden, heb je al snel €1000 tot €5000 aan gereedschap in je kleine werkplaats staan.

Voor mezelf probeer ik het nog redelijk op budget te doen. Tot nu toe heb ik geen heel speciale gereedschappen liggen. Het beperkt zich tot een Elma (schoonmaakmachine), een stakingtool, een heel assortiment aan schroevendraaiers (die kunnen ook verrassend duur zijn), veerwinders, een timer, een kast opener, en mijn laatste aanwinst: Een set automatische oliegevers.

En met die laatste ben ik echt heel erg blij. Hierdoor ben ik erachter gekomen, dat ik ondanks mijn moeite, toch te veel olie gebruikte op de uurwerkjes. Het is nu mogelijk om de juiste hoeveelheid olie te geven, zonder de oliegever tien keer in het potje te duwen om een minimale hoeveelheid olie te kunnen afgeven. Zeker als dit op jewels moet gebeuren. Daarmee lukt het mij stukken beter.

En daarmee is het op dit moment voor mij het favoriete gereedschap, dat ik nu gebruik.

Hoe is dat voor jullie?

11 likes

je hebt in ieder geval meer dan ik,
maar ik houd me dan ook beperkt tot banden inkorten en vervangen van dito
echte herstellingen gaat mij te ver, te oud en geen vaste hand meer :woozy_face:

3 likes

Heb bergeon kast opener, wijzerafnemers, tangen en schroevendraaiers, uurwerkussentjes… Horotec wijzerplaatser.

Heb ook een chinese bezel afnemer en glazenpers maar die gebruik ik nauwelijks. Heb chinese sorteerbakjes enzo.

Elma staat bij mij wel op de lijst… heb moeite met (inmiddels) veel geld uitgeven aan zo’n oud ding…

Oliegevers worden daarna relevant. Doe nu af en toe kleine dingetjes, maar ben nog niet heel handig.

2 likes

Ik vond, dat ik er destijds al veel voor betaald heb (€500), maar als ik de tegenwoordige prijzen zie…
Ik zou hem niet meer willen missen, het maakt het reinigen van een uurwerkje een stuk eenvoudiger.

En je kunt nog altijd @Akrid contacteren voor een schoonmaakmachine. Ik hoor er goede geluiden over…

2 likes

Oh zeker. Ik heb ook niet het geduld voor kwastjes enzo.

Denk dat als ik echt ga servicen ik idd uiteindelijk iets koop. Een ouwe elma of iets nieuwers.

Timegrapher

Nou hebben we daar zo’n mooi subdraadje voor. Heb hem even verplaatst. :innocent:

Ik gebruik mijn wat oudere Elma Leak-Tester (die nog een vacuum-meter heeft; de nieuwere hebben dat niet eens) nog wel het meest van alles, zelfs vaker dan de Timegrapher. En zonder mijn “grote” Horotec kastopener, waar ik echt wel een paar keer met twee handen aan het wiel heb moeten hangen voor het deksel meegaf, ben ik ook nergens.

Wat betreft automatische oliegevers - ik heb er eentje; en wat een onding zeg. Is wel een Horotec, maar ik kan er niks mee. Heel blij dat ik niet per definitie gelijk heb hierin. :wink:

Ga zometeen trouwens van een mede OCD-forumlid :upside_down_face: (maar hij heeft wel gelijk hoor, jemig) bij drie horloges stofjes van binnenkant glas, op plaat, en op minutenring verwijderen. Meteen alles even doormeten en visueel beoordelen. En natuurlijk wd-testen! Als ik er aan denk maak ik even foto’s van de genoemde apparaten.

6 likes

Ik heb er ook een in een la liggen gebruik hem nooit inderdaad een onding

1 like

Ik heb een gereedschap probleem. Ik koop echt te veel… het is echt aan alle kanten uit de hand gelopen…. :sweat_smile: op een bepaald moment stonden er 3 schoonmaakmachines, zonder de ultrasoon meegeteld te hebben.

Dit project heeft even stil gelegen wegens omstandigheden. Nu ben ik een nieuwe versie aan het ontwerpen want het kost echt te veel tijd om er 1 te bouwen. Inmiddels bijna klaar met de moederbordjes die in de volledigheid te maken zijn in china. Snel de eerste proto’s bestellen, spannend :grin:. Dan zou ik daar veel minder omkijken meer aan hebben. Er waren toch nog wel wat wensen die ik nu aan het verwerken ben :slightly_smiling_face:

7 likes

Ik zou de schoonmaakmachine en timegrapher niet meer kunnen missen, maar vooral ook de microscoop niet.

2 likes

Quartz tester, kastopeners (verschillende), ultrasoon enz enz

Kreeg ze in het atelier niet ge-upload. De Leak-tester is echt super!

Hier twee van de horloges van vanavond - beiden 70% vacuumdicht - de industrienorm voor duikhorloges. En de Horotec - de Sinn in het gezelschap had weer mijn beide handen aan het wiel nodig!

7 likes

Persoonlijk zweer ik bij een handmatige oliegever. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Daarnaast een slijpsteen voor je schroevendraaiers, de beste spiraal tangen/pincetten die je kunt betalen (echt, kwaliteitsverschil is bizar).

Daarnaast vind ik een automatische luchtontvochtiger (mocht je geen hyper modern top geïsoleerd huis met airco hebben) essentieel voor het behoud van gereedschap en kwaliteit van je onderhoud (vind zelf lage luchtvochtigheid ook nog eens zeer prettig vertoeven).

Een ander tooltje dat ik niet zou willen missen is mijn Elma vacuüm tester. Zeer handig ding.

Een olie houder met afzonderlijke dekseltjes is ook top om je olie goed te houden.

Een goed demagnetiseer apparaat is ook essentieel. Ik vind die met een drukknop het beste;

Glas afnemer en goede pers is ook zeer prettig.

En natuurlijk een goede kast opener. Dat werkt ook zeer prettig.

3 likes

Dat valt me best mee inderdaad, laatst kwam er hier op het forum nog eentje voorbij voor een vergelijkbaar bedrag.

On topic:

Ik durf niet te investeren in meer gereedschap omdat ik niet echt ruimte heb om een serieuze werkplaats in te richten…

En ook ben ik nog altijd van mening dat ik het waarschijnlijk nooit goed genoeg zal kunnen om deze uitgaven te verantwoorden :weary:

1 like

Dit ook nog eens

Oud huis, Australian Shepherd… Overal vocht en hondenhaar :joy:

2 likes

De voorraad gereedschap breidt zich gestaag uit: schroevendraaiers, pincetten, loepbril, loeplamp, digitale microscoop, glazenpers…Meestal niet de dure Bergeonproducten, maar soms ook wel.
Ik heb ook dat gevoel wat hier af en toe wordt genoemd: ik ben nog niet goed genoeg in dat geknutsel om al teveel aan gereedschap uit te geven.

5 likes

Mega kut. Droge swiffer doekjes aan een draadje boven je werkplek :+1:. Vangt stof en hondenharen.

Katten zijn overigens nog een stuk erger. Die haren zijn echt een hel om ergens vanaf te krijgen.

Gelukkig heb ik een vrijstaand chaletje voor de hobby. Heeft zijn nadelen waaronder temperatuur en geen leidingwerk, maar wel dierenharen vrij (heel handig met mini paardjes, konijnen, katten en honden :rofl:).

3 likes

Ervaring komt met de tijd. Je wordt er steeds handiger in. Maar dat brengt met zich mee, dat je meer eisen gaat stellen aan je gereedschappen… Het is een vicieuze cirkel…

1 like

Ja maar die van jouw is wel echt een bijzondere! :grin:

Ik ga die van mij binnenkort weer een keertje opnieuw opbouwen. Tot nu vind ik het heerlijk met men automaat. Deze heeft alleen geen prelstand…

En als ik toch iets moet noemen waar ik heel veel naartoe grijp en niet vanzelfsprekend is om te hebben met deze hobby (zoals een uurwerkhouder en schroevendraaiers), is het de triebniet wel. Beetje luxe set voor de hobby maarja, een ander kiest ervoor om de kroeg leeg te drinken en daarnaast heb ik hem cadeau gekregen van men grote liefde. :heart_eyes:

13 likes

Sow dan @Akrid
Je progressie in zowel tools als kunde is zeer bewonderenswaardig. Doe je goed!

Knappe triebniet :+1:

Ik probeer wekelijks meer tijd vrij te maken, maar het lijkt wel of de dagen telkens sneller gaan… Ik heb meer geld nodig om personeel voor die brak van me in te huren :rofl:. Kan ik tenminste eens gaan hobbien.

Och, je kunt niet alles hebben zegt mijn

1 like