Gereedschap waar je niet meer buiten kunt...

Hey @Nash je kan me altijd bellen! Flesje Apfelschorle van ome Schramowski en klaar is haini😁

1 like

Ik heb natuurlijk ook een triebniet, maar zovaak gebruik ik hem eerlijk gezegd ook weer niet.

Waar gebruik je die dan zoveel voor? Is toch niet heel gebruikelijk bij een reguliere service, zolang je heen balansassen moet vervangen. Herstellingen natuurlijk wel, maar je maakt me nieuwsgierig. Misschien doe ik nu sommige dingen mega omslachtig terwijl ik er gewoon gereedschap voor heb :rofl:.

1 like

Zeker! We moeten aan de bak :+1::clap:

Helemaal eens. Ik vind 't prettig om de hoeveelheid olie handmatig op te bouwen; dan heb ik er controle over. Met een automatische oliegever heb ik dat niet. Maar dat is inderdaad heel persoonlijk. Waar ik lang mee heb geworsteld is de juiste type loupe. Ik heb veel geprobeerd: oogloupes in verschillende sterktes, met en zonder hoofdspiraal, een eyevision met verschillende voorzetglazen etc. etc. Ik ben uiteindeljjk uitgekomen op een leesbril met daarop een loupeklem die je omhoog kunt klappen. Dat werkt voor mij prima

2 likes

Zo krijg ik een microscoop nooit fatsoenlijk afgesteld op mijn vreemde ogen. Ik krijg echt nooit een goed beeld met beide ogen…

Dan maar een electro microscoop en een reguliere loupe. Lekker doen wat werkt :+1:

Ik kijk overigens wel regelmatig naar zo’n nieuwe ā€œ3dā€ electro microscopen met schermpje. Die hebben een opzet lens waarmee je als het waren onder een hoek vergroot, waardoor je diepte beter kunt zien.

Maar of het echt goed werkt :face_with_monocle:

3 likes

Op mijn day-job werk ik zeker 7 van de 8 uur met een microscoop. Essentieel is, dat beide oculairs individueel af te stellen zijn. En goed licht! Sinds enkele jaren echt goede LED-ringverlichting - en ook daar heb je verschil in. Traploos regelbaar qua sterkte.

2 likes

Inderdaad heel persoonlijk. Voor mij werkt het prima. Ik heb overigens Bergeon oliegevers. Dat wil niet zeggen, dat ik de handmatige oliegevers niet meer gebruik, voor sommige toepassingen is dat inderdaad beter. Ik denk ook, dat het met de afstelling te maken heeft, en welke oliegever je gebruikt. En daarnaast kostte die Bergeon oliegever me niet de wereld, want voor €45 kun je zo’n gok wel nemen…

1 like

Ja het is echt een beetje uit de hand gelopen… maarja kunt maar een hobby hebben.

Eigenlijk ga ik de gebruikelijke dingen af. Ik doe uitsluitend vintage en het liefste wat niet liep, want ja… geld…

• veerton brug zit altijd wel iets van speling op. Soms is het helaas te erg
  • gat voor de veerton in de platine
  • zelfde verhaal voor centrumrad, platine kant uiteraard.
  • veerton hoogtespeling
  • veerton speling zelf. Daar zit een soort tube in die je nog wel wat kan verstellen als het nodig is met een holle pons.
  • balansasjes ben ik nu pas een beetje mee begonnen. Ik had wat projectjes bewaard waar de as van gebroken was. Toevallig heb ik er vorige week 1 gedaan en heb ik er nog 2 klaar liggen. Maarja ik hoop niet dat dat een standaard zal worden. haha
    Ik vervang kroonpakkingen eigenlijk ook altijd. Hier moet je een ringetje uit wringen, sla ik daarna altijd mooi plat voordat ik hem terug stop.
  • vast wel andere dingen als ik zin heb om te slaan.
3 likes

Ik ook, denk ik… ik heb nog nooit zon automatische gebruikt. Lijkt me zelf niet zo praktisch, maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.

Aa kijk. Nu volg ik je.

Ik koop altijd een nieuwe en zo nodig een nieuwe brug🤣. Moet dit ook maar eens gaan oefenen. Zonde van materiaal en geld tbh

2 likes

Koop je dan ook nieuwe voor vintage? Probleem is vaak 1 vinden die nog goed is.

1 like

Lijkt me enkel handig voor dekstenen. Maar dan pas als je echt veel uurwerken smeert waardoor het de moeite waard wordt.

Als tool in productielijn kan ik mij wel voorstellen dat het top werkt. Stel je moet van ĆØĆØn specifiek uurwerk, veel uurwerken smeren. Dan snap ik het wel.
Maar voor telkens een ander uurwerk, ander onderdeel en andere omstandigheden, heb ik veel liever een handmatige.

2 likes

Je overschat de uren die ik in mijn werkplaatsje doorbreng haha.
Meeste vrije uren zitten momenteel in ziekenbezoek en de dieren, met hier en daar het nodige tuin en huis onderhoud.

Tussendoor zoeken naar onderdeeltjes is via automatische meldingen is gemakkelijker dan tijd vrij maken voor daadwerkelijk sleutelen. Laat staan nieuwe technieken proberen.

3 likes

17542593626455163647920346327936

Timoknack om de koppigste snap-on casebacks te openen zonder schade.

3 likes

Top ding! Heb ik @Betula ook een keer mee weten te redden. Zelf een keer een massief gouden kast mee open gekregen zonder sporen achter te laten. Was als de dood om een beschadiging te maken.

Ik heb trouwens een slijpertje voor dat mes gemaakt. Kun je hem weer helemaal scherp mee krijgen. Heb je een 3D printer?

1 like

Dat geloof ik! Vaak korte haartjes zijn wat moeilijker te pakken denk ik

Aussies hebben een heel fijn soort haar dat net als kattenhaar de neiging heeft om zich met vezels van je kleding te verweven… Of een soort film erop achter te laten…ze verharen het hele jaar door, met pieken in de lente en de herfst :sob:

3 likes

Mijn favoriete gereedschap is de magneetstrip Kungfors van het Zweedse meubel bedrijf.
Hoe vaak dat ding me al niet gered heeft bij het terugvinden van een onderdeeltje :woozy_face:

10 likes

Super goeie machines maar de prijs die ervoor gevraagd wordt is vrij stevig. Je komt ze ook maar heel zelden eens tegen :thinking:

2 likes

Ik heb toen echt geluk gehad, kwam ik eigenlijk later achter want ik kocht een bult gereedschap zonder die timoknack te kennen. Na beetje onderzoek voordat ik het ging ophalen bleek er een magische kastopener bij te zitten :rofl:

2 likes

Je maakt wel een gewoonte van zotte vondsten doen precies :rofl:

Ik denk dat de enige timoknack die ik zag passeren de voorbije 12 maanden, dik 1000 euro vraagprijs had :face_with_peeking_eye:

2 likes