Haha jaaa, ik heb toch wel is hele mooie vangst. Maarja die hoge prijzen die mensen vragen worden volgens mij ook niet afgerekend, dus volgens mij is het gevoel van ‘waarde’ ook iets dat zwaar uit lijn ligt. Ach, soms moet je beetje geluk hebben en dan blijft het ook leuk om iets te kopen. Soms betaal ik ook te veel omdat ik iets ‘nodig’ heb, en dan als het binnen komt valt het nog is zwaar tegen ook .
Staat er nu 1 op marktplaats volgens mij. Nog steeds wel wat centjes, 400€ dacht ik.
Naast al het broodnodige standaardspul als uurwerkhouders, pincetten, schroevendraaiers en (handmatige) oliegevers staat de stereomicroscoop toch wel bovenaan de lijst van onmisbare zaken. Moet er niet aan denken om nog met een oogloepje olie te moeten geven
Ik ben zelf geen fan van automatische oliegevers, ik gebruik de Bergeon 7013-R.
Kun je heel precies en gedoseerd mee werken, de olie blijft alleen onder aan de kleine tip zitten.
Deze is prijzig maar werkt heel nauwkeurig en is zeer sterk, deze breekt niet zo snel af in tegenstelling tot de goedkopere standaard oliegevers.
Kan zomaar dat ik een jaar doe met 1 oliegever
Deze hebben wij ook moeten kopen voor syntra. Ik heb ze nu ook een jaar in gebruik. Ik doe het alleen niet full time natuurlijk. Mogelijk dat je ze dan wel is eerder moet vervangen.
Ik heb de blauwe en rode. De rode is inmiddels een beetje verbogen en gebruik ik alleen voor het anker. Denk te hard in men schuimpje gestoken ofzo… die korte bocht is wel fijn voor het anker olie te geven vind ik haha🤣
……
Nu we toch bezig zijn… mijn stenenpersje heeft me zojuist ook weer gered. Het tussenrad zat volledig klem, hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben weet ik ook niet. Eigenlijk is het onmogelijk 1 specifiek ding op te noemen waar je zo afhankelijk van bent want dat is ook net afhankelijk van wat het probleem is.
Ieder stuk gereedschap kan onder de naam van Bergeon voor veel poen verkocht worden. Net zoals deze wijzerzetter…. Iemand interesse? Nieuw zo’n 1500€, deze mag weg voor 350€, koopje zou ik zeggen.
Hier werken we alleen met automatische oliegevers, de handmatige zijn voor diegene die hier komen knutselen aan horloges, die mogen niet mijn automaten gebruiken Verders is bijna al het horlogemakers gereedschap vanaf ongeveer het jaar 1900 hier aanwezig, wij werken nog met gereedschappen die al tig jaar niet meer worden gemaakt. We verzamelen dan ook oud horlogemakers gereedschap.
Mijn Russische microscoop waar ik het hele uurwerk mee ontmantel en in elkaar zet. Inzoomen, uitzoomen, heerlijk. In combinatie met de hooglaag kruk van de ikea voor de juiste houding.