Gereedschap waar je niet meer buiten kunt...

Heb hem iets in een hoek gezet. Werkt heel comfortabel.

Vandaag binnengekomen.

Superhandig tangetje om horlogeband clips eruit te drukken.
Altijd moeilijk zitten doen om die plaatjes eruit te drukken en met deze tang is het echt een fluitje van een cent.
Kan er nu al niet meer buiten :+1:

6 likes

Ik gebruik hem niet dagelijks, maar is wel “onmisbaar”!
De Bergeon veertonhaakknipper:

Hiermee kan je veertonnen met een t-haak veer geschikt maken voor een normale veer door een haakje in de wand te knippen.

8 likes

Werk al 40 jaar zonder deze tang en vind het zonde om een veerton om te bouwen van een T-haak naar normale uitvoering.
De fabrikant / constructeur heeft destijds bewust voor deze bevestiging gekozen!

Gewoon de juiste veer erbij zoeken.

3 likes

Ik ben een hobbyist en geen professional zoals jij :stuck_out_tongue_winking_eye:
Daarbij vind ik zonder verenwinder het een drama om deze veren te plaatsen.

Met verenwinder ook. Die T-veren plaats ik juist altijd met de hand. Als je zo’n T-veer vanuit je winder in de veerton drukt gaat hij naar een iets grotere diameter en verschuift het uiteinde. Gevolg is dat je veer in de ton zit maar de T-haak niet in het gaatje. Probeer hem dan nog maar eens op z’n plek te krijgen.

Overigens zoek ik in zo’n geval ook een passende T-veer en ga geen veertonnen verbouwen. Maar ik heb wel een beetje makkelijk praten natuurlijk, in Tissots kom je zelden een T-veer tegen :grin:

3 likes

Ik vind het hoe dan ook rotdingen, zeker bij damesuurwerkjes…

1 like

Ja eens. Gewoon focussen op een merk dat die rotdingen nooit gebruikt heeft :wink: :rofl:

1 like

Watch-Craft verenwinders

Ik heb andere verenwinders geprobeerd maar dat is altijd een ramp, handmatig gaat een stuk makkelijker.

Dit type functioneert wel!
Zeker voor een automaat een uitkomst.

2 likes

Ik doe het handmatig. Ik dacht dat die verenwinders nodig waren, maar het is zo gemakkelijk zonder. Dus nee, ik begin er niet aan.

1 like

Als het om handwinders gaat heb je gelijk, maar automaatveren gaan een stuk makkelijker met deze winders,

Gewoon een nieuwe veer monteren of ton compleet. Heb je ook weinig risico op breuk na een revisie.

Veel hobbyisten hier houden zich voornamelijk bezig met vintage. Is dus niet heel eenvoudig een ton compleet te vinden.

Ik stop de veer vaak wel terug als die nog vlak is en nog in prima S vorm is. Wel altijd met de verenwinder. Iets als dit vervang ik:

3 likes

Waarom? Denk niet dat deze origineel een S-vorm heeft gehad :innocent:
Nu snap ik die prellers wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar inderdaad, vintage en ton compleet vervangen is niet altijd (of zelfs altijd niet?) haalbaar. Zeker niet voor de prutsers onder ons die niet direct bij de OEM in de onderdelenbak kunnen graaien.

Ik heb overigens maar 1x een gebroken veer gehad bij gebruik en dat was er eentje die nieuw geplaatst was, veren die gewoon teruggeplaatst zijn heb ik nog niet gebroken.

2 likes

De S-vorm kan gewoon eruit raken. Zelfs blauwe veren van vroeger hadden geregeld een S-vorm, ik heb namelijk nog een hele collectie als bijvangst gehad ooit. Ik heb er toen een keer 1 ingestopt (met S-vorm) en daarna eruit gehaald. Heel de S was toen weg. Veren worden de eerste keer zwaar boven de rekgrens belast en vervormen daardoor plastisch.

Dit doe ik sinds twee maanden ofzo, puur om die prellers. Dit, omdat ik in de veronderstelling ben dat vele maar sterke veren erin stoppen om te shinen met hoge amplitude zonder werkelijk iets op te lossen.

1 like

Vandaar dat ik de veer op de foto gewoon terug zou steken, maar noem het persoonlijke voorkeur.

2 likes

Hij ligt ook helemaal niet vlak? :thinking:
En op het einde vind ik er ook een lelijk knikje in zitten… het zal vast werken en niet breken, ben ik ook niet bang voor.

3 likes

Ja dat is wel jammer inderdaad

Kun je ook weer terug buigen. Even een beetje “twisten” op je juiste plek en klaar. Bij een blanke veer ben ik daar niet zo bang voor.

1 like

Upgrade van Ali naar Beter! Hopelijk kan ik hier heel lang niet meer buiten.

10 likes