Gereedschap waar je niet meer buiten kunt...

Heb van die led panelen voor in een systeem plafond gebruikt. Geeft mooi diffuus licht

11 likes

Leuke tip!

1 like

Puur anekdotisch uit eigen ervaring is het verschil niet heel merkbaar in het begin, maar vooral na langer werken.

Werkelijk geen idee hoe het komt, maar mijn ogen worden minder moe, visie blijft wat scherper na lange tijd en geen lichte hoofdpijn na een tijdje focussen.
Al met al is gewoon de hele ervaring achter de werktafel prettiger. De kap die je ziet, zorgt voor het diffuus licht, dus ik denk dat dit in zekere zin gelijk zal zijn.

Uiteraard man hier placebo meespelen. Misschien zijn er andere forumleden die het verschil in kunnen verklaren?

Edit; AI denkt vanwege 2 zaken.

• goedkope led driver met lage frequentie en volledige dimming. (Onzichtbaar knipperlicht die niet zo prettig is).
  • Andere golflengte met meer intens blauw licht

Het zou bij duurdere led opties (zoals bijv de nieuwe waldmann led lampen) geen verschil moeten zijn en waarschijnlijk beter dan de oudere TL.
Goedkope TL heeft trouwens eveneens een te lage frequentie en zal hetzelfde probleem geven aldus AI

1 like

Nouja, ik wil gewoon deze tl buizen vervangen door led, en die smoorspoel eruit slopen. Speelt het diffusie dan nog steeds zon rol? Armatuur blijft hetzelfde dan.

2 likes

Ik heb hier zo’n oude dazor lamp staan
cb1d07f695b3c349a35bfbb8dd84ad67329a746d_2_375x500
met ook van die heel oude spoelen in die niet uit te meten waren
spaghetti van draden alom
waar ik ook led buizen in wou steken, na een hoop proberen bleek dat je die tl led lampen gewoon op 220V kan zetten zonder dat er ook maar iets tussen moet

1 like

Klopt, ik trek er alles uit en trek 2 nieuwe draden. Die van mij is eigenlijk hetzelfde maar dan met een andere voet. Hoeft niets meer tussen.

2 likes

Ik denk het toch, zal wat afhangen van de LED behuizing gok ik dan. Ik heb hier een neon lamp hangen…

… en dat verbruikt belachelijk veel stroom voor wat het doet, heeft 8000V uit de transfo, en moet regelmatig een paar keer “opwarmen” voor die wil aanspringen, maar alle LED varianten die ik gezien heb kan je van meters afstand herkennen. Een lijn van puntjes licht ipv een doorlopende egale gloed. Ik gok dat het bij deze niet anders zal zijn.

2 likes

Ja zal ongetwijfeld wel verschil in zitten… dan gaan we het wel ervaren hoe het uit pakt. Ik heb er toevallig twee. Ik kan er later nog wel verslag van doen over de lichtopbrengst etc :joy: even kijken wanneer ik dit project af maak :ok_hand:

Cool ding trouwens!

2 likes

Denk dat als er goeie kwaliteit LEDs in zitten met goeie golflengtes en geen geflikker, in een behuizing die er op voorzien is, het allemaal wel zal meevallen.

En dat ook natuurlijk… Ik heb niet echt te klagen over mijn LED lamp, maar als je zoals @stefanketelaars er 14 uur per dag mee zit, dan zal een klein verschil wel beginnen doorwegen. :smile:

2 likes

Ik heb het over langer dan een uur :joy:.
Niet dat het verschrikkelijk was met die Ali lamp hoor, maar het verschil is bizar merkbaar. Dat wel.

Maargoed. @Akrid als je een beetje kwaliteit led kiest, denk ik dat het goed te doen is.

Tijdens het schrijven van dit bericht, bedacht ik mij; zou er geen diffuus folie oid in een oude tv zitten? Die dingen worden absurd veel weggegooid terwijl de backlight nog werkt. Daar moet toch wel een bijzondere diffuser in zitten :face_with_monocle:.

Een tijdje in een Rabbit Hole verder… Het klopt. Er zitten meerdere diffuus lagen in.
Maar het wordt nog beter. Je kunt er daglicht panelen van maken, die echt geweldig zijn voor sommige donkere werkplekken die je hier voorbij ziet komen. Vind het ook wel wat als plafondverlichting in mijn werkplek.

Nieteens lastig. Nu even mijn ogen open houden voor een paar oude TVs.

2 likes

Er is geen weg meer terug, ik heb de hele boel al afgebroken en omgebouwd. :joy: Was stiekem toch veel werk om zon Dazor lamp helemaal uit elkaar te halen, boenen en ombouwen…. Hij is nu wel weer zo goed als nieuw. Morgen even led halen.

2 likes

Geweldig haha :joy::+1:

1 like

De Dazor 2324 is verbouwd :grin:! Ik heb er nu twee Osram buizen in zitten. Die waren bij de praxis in de aanbieding. Ik ben tevreden. Het armatuur is weer als nieuw. Ik heb hem ook maar even helemaal uit elkaar gehad en een nieuwe kabel doorgevoerd. Boel is weer schoon en opnieuw gesmeerd :grin:

Echt een vette voet:

Een indruk van het licht zo ver dat kan:

Voor andere die dit ook willen gaan doen. Je moet er alles uit halen, dus ook die smoorspoel in de voet. Nieuwe kabel erin (2x 0,75mm2 kabel gebruikt) voeren kan alleen als die helemaal uit elkaar ligt. Dan moet je de tl sockets los knippen en WAGO doppen tussen zetten. Led TL buizen moet je van 1 kant voeden en hebben geen VGA nodig, ik heb zie via de linker kant gevoed zodat ik geen last heb van schakelaar rechts. Die led starters zijn gewoon dummies. Over die schakelaar gesproken, deze zit er nu alleen voor de sier in. Heel het huis is smart, dus ook deze lampen door een stekker. :slightly_smiling_face: Ik vertrouw deze schakelaar uit de jaren 50(?) ook niet direct.

Weer helemaal bij de tijd dus!

9 likes

Dus voor mij als electro leek;

Die VGA Is een andere manier om die tl buizen te starten met hogere frequentie.
Die led buizen zijn eigenlijk ter vervanging van systemen met normale starters. Hierdoor werkt dit niet met VGA systemen.

Dus hierdoor moet alles eruit en moet je hem gewoon rechtstreeks goeden?

1 like

die is heel mooi geworden
die van mij zal tot in de lente moeten wachten - heeft roest en wil daarom de dazor opnieuw spuiten

2 likes

Voeden*

Overigens ben ik dit pas van plan als ik door het te bestellen voorraadje tl’s ben. Ben nu tevreden met het licht dus dit is voor de toekomst.

1 like

Heel eerlijk heb ik me nooit echt verdiept in die TL techniek, maar led hoeft natuurlijk niet in zon buis. Ze zullen die leds geintroduceerd hebben zodat mensen hun installatie niet hoeven om te bouwen. De VGA’s staan los van de led techniek natuurlijk, maar ze geven je gewoon iets mee om hem op te vullen. Ik vraag me ook af of de andere kant van de led tl wel iets doet… not sure… maar zo werkt het mooi :slightly_smiling_face:

1 like

Roest? Ik had sterk het gevoel dat die van mij van aluminium is. We zullen dan net een andere versie hebben misschien :slightly_smiling_face:. Ik ben er enorm blij mee. Het verbaasd me hoe lekker soepel die nu te verstellen is, beter dan die waldmann :joy:

1 like

Hoeft ook niet meer natuurlijk, inmiddels verouderde techniek.
Net zoals de gloeilamp heeft LED dit geheel overgenomen. LED heeft ook elektronica nodig om op 230V te kunnen functioneren maar is met de huidige technologie zo klein dat dit in de E14 of E27 vatting kan worden geplaatst. Maar net zoals een standaard LED vatting lamp hebben ze in een vervangende “TL” buis een LED strip geplaatst wat feitelijk direct aan de 230V kan worden geknoopt. Het voorschakelapparaat (VSA) en de starter is om die reden dus niet meer nodig. De ouderwetse TL lamp had een overspanning nodig om een doorslagspanning te kunnen realiseren tussen de ene en de andere kant van de buis. Je ziet het pas als je een TL buis kapot slaat maar dan zie je zowel aan de linker alsmede aan de rechter kant een gloeispiraal. Om die overspanning te genereren gebruikte men de starter (feitelijk een zelf regulerend schakelaartje) in combinatie met een transformator (VSA) wat een vergelijkende functie heeft als een auto bobine. De starter onderbrak de spanning van de primaire spoel in de VSA wat een instortende magnetisch veld veroorzaakt. Dit induceert een veel hogere inductie spanning in het secundaire deel van de VSA wat de TL buis doet ontsteken. Gas ionisatie tussen de twee gloeispiralen links en rechts van de buis. Dat is het knipperen wat je ziet als je een TL buis inschakelt. Om er zichtbaar licht van te maken heb je luminantie poeder nodig wat om die reden aan de binnenkant van de TL buis is aangebracht. Leuk om te weten maar eigenlijk mag je het weer vergeten.

3 likes

Oude techniek, niet geheel onbelangrijk. We zijn hier immers wel allemaal aan oude techniek bezig…

Nadeel is wel dat mijn led buizen beetje brommen. Dat is die rot electronica waar je naar verwijst. Toch maar een ander merk proberen denk ik

1 like