Ik zou lekker oefenen op een 10 Euro Ebay project ipv iets dat al jaren in de familie is.
Misschien heeft het weinig waarde, het is toch zonde. Als je er handigheid in hebt verworven is het juist leuk om het zelf te doen maar als oefenproject zou ik op iets anders gaan experimenteren.
Ik zou ook niet met een familie stuk beginnen…
Anders… ; Cylinder gang zakhorloge met sleutel : how to service
Is het een dameshorloge van ongeveer 30 mm? Zo te zien wel.
Beter is, zoals hiervoor al aangegeven, een eenvoudig zakhorloge van Ebay of MP te halen dat groter is, bijv 50 mm, daaraan sleutelen is dan ook prettiger
Hartelijk dank voor alle tips!
Dank ook voor de bezorgdheid over het welzijn van het klokje. Er zit echter geen emotionele waarde aan.
Maar als iemand een geschikt model te koop heeft voor een leuk “openschroef” prijsje houd ik me natuurlijk aanbevolen!
Als je op internet (of bv op AliExpress) zoekt op “6497 movement”, dan vliegen je de aanbiedingen om de oren. Chinese klonen, dat wel, maar ideaal om te oefenen, en voor zo tussen de 20 en de 25 euro is het ook nog eens niet zo erg als er iets misgaat ,…,
Mij lijkt een FHF ST96 het beste uurwerk om mee te starten.
Inderdaad. Ik heb er al 3 van gemold.
Ik heb nog een project horloge liggen waar je wellicht blij van wordt. Er zit een ST3621 (6498 kloon) uurwerk in. Ik stuur je wel een pb!
*Ochtend Nederlands niet best
OK, bijna de hele dag bezig geweest. Horloge is bijna helemaal uit elkaar geweest. Enkele delen gepoetst met wat Flitz op een lucifer. Onderdeeltjes in de ultrasoon. Gespoeld in alcohol en gedroogd. Weer terug in elkaar.
Als ik de wieltjes nu laat draaien door de veer op te draaien spinnen ze vrolijk in het rond, met het “ankerwiel” helemaal als een dolle. Tot zover prima. Maar als ik dan het laatste deel plaats, hoe heet dat ding in het Nederlands? (Kloppend hartje, balans?) dan is de amplitude nog net zo slecht als toen ik begon. Loopt wel/niet met een amplitude van pak 'm beet 90 graden, zo goed als niets.
het vreemde is: er zit ook helemaal geen anker in het uurwerk??? Ankerrad, met heel vreemde tandjes en dan direct dat “hartje”
Al dat werk, resultaat nog steeds knudde.
Wel een stukje ervaring erbij! Foto’s volgen (iphone kwaliteit)
Iemand bekend met een uurwerk zonder anker?
Zoals Bruno al zei, het is een cylindergang-uurwerk. Zit geen anker in.
Thanks, zoals je ongetwijfeld doorhebt weet ik er niets van. Met de kennis van youtube filmpjes en goeie zin ben ik gewoon aan de gang gegaan. Ultrasoon heeft het balanswiel losgetrild, maar met even goed kijken, nadenken en een stukje geluk dit gewoon weer teruggedrukt in hopelijk de goede positie. Gelukkig had ik foto’s.
Enig idee waarom ie nou nog zo beroerd loopt, maar dus wel loopt?
Ook heb ik dat kroon stangetje er niet uit gekregen. Voor wat ik erover vinden kon was ik op zoek naar een knopje om in te drukken, waarna je het gewoon eruit kan trekken. Hier dus niet… Daardoor kon ik ook niet verder naar de veer toe. Zou die niet genoeg kracht meer hebben? De wieltjes draaien wel zeer enthousiast rond als ze niet de weerstand van de balans hebben, maar misschien zegt dat niets?
Het probleem is juist dat je “maar wat doet”, zonder enig idee van de termen en functies van de onderdelen. Dat geeft niks en is ook een manier om te beginnen hoor. Maar een goed lopend horloge krijg je er nooit mee.
Dat laatste is bij cylindergang bij voorbaat trouwens uitgesloten.
Nou ja, de functies niet kennen is natuurlijk relatief he. krachtbron, overbrenging en regulerend mechanisme. Het principe is niet lastig. Of het nou een motorblok, met versnellingsbak en wielen is, of een veer, tandwieloverbrenging en iets dat het geheel tot de juiste snelheid afremt. Met een beetje technische aanleg is dat nog wel te overzien.
Het is ook maar een “corona hobby” voor me. Met mijn “echte” horloges zou ik er nog niet aan DENKEN om ze zelf te openen, daarvoor neem ik wel contact met jou op
Ik bekijk het van de andere kant. Het horloge is grotendeels uit elkaar geweest en weer terug in elkaar gezet en er is niets kwijtgeraakt. Daarbij loopt ie niet slechter dan vanmorgen, dus ik zou zeggen: geen slechte eerste keer!
Beste Felix,
Gewoon doorzetten. Zo ben ik ook begonnen. In de foto’s zie ik dat waarschijnlijk je cilinder pivots zijn gebroken. Vervangen hiervan is best een complex klusje. En je hebt er nogal wat speciaal gereedschap voor nodig. Misschien heb je iets aan de volgende link:
Als je vragen hebt, stuur maar een pb.
Groeten,
Coos
Hartelijk dank Coos! Nou, onderdelen vervangen gaan we dus zeker niet doen! ik vind het een pijnlijk lelijk ding, veel te klein ook voor een zakhorloge. Natuurlijk zit er net weer een of ander maf uurwerk in… Men moet ook een knopje indrukken naast de kroon om de tijd te verstellen. 🤷 Terug in de la…