Zoals eerder gepost, ben ik bezig met restauratie van een cilindergang uurwerkje. Ik gebruik dit om te leren zodat ik een beetje ervaren ben wanneer is een waardevoller uurwerkje wil opknappen.
Het uurwerkje was in zeer deplorabele staat zoals onder te zien. Hij was vies en gecorrodeerd. De pivots waren gebroken, een vatting van een robijntje was half vergaan en meer van dit leed.
Inmiddels is de hoogte van de cilinder afgesteld zodat het escape wiel ook weer vrij draait. De volgende stap is het inkorten van de andere pivot. Deze steekt 0,15mm boven het aanlegvlak van de deksteen uit en moet dus 0,16mm ingekort worden.
Meetopstelling
Nu ben ik eindelijk toe aan mijn vraag. Heeft er iemand tips om de bovenste pivot in te korten. Ik heb een jacot, pivot file, burnisher etc maar 0,16mm lijkt me best veel.
Alle hulp is welkom.
Natuurlijk ! En vriendelijk ook. Maar voor een nederlanstalige forum is het best mijn nederlands te oefenen; behalve voor de horloge woorden die in engels of frans nog blijven…
Toen ik met Coos was hebben wij engels gesproken dus met hem komt vaak engels boven.
De gok maar gewaagd en de balans in de Jaccot gezet en met een pivot vijltje ingekort. Dat ging eigenlijk nog betrekkelijk snel. Nu nog balanceren en dan de veer er weer op.
Eerst op zoek naar een balanswaag. Als iemand er nog een heeft liggen die niet gebruikt wordt, dan houd ik me aanbevolen.
Bij gebrek aan een balanswaag tijdelijk een andere oplossing gezocht met twee messen in een machineklem. Beetje veel afstelwerk maar het werkt uiteindelijk toch. Inmiddels staat het uurwerkje weer in elkaar en loopt (na een gebrekkige start). De balansveer is ernstig vervormd en gecorrodeerd. Deze moet ik nog een keer vervangen als ik ergens een vervanger vind. Voorlopig ben ik alleen maar blij dat hij weer loopt en heb ik gaandeweg met veel hulp van @brunod heel erg veel geleerd.