Hulp gevraagd: Inkorten pivot cilindergang uurwerkje

Beste HF-ers,

Zoals eerder gepost, ben ik bezig met restauratie van een cilindergang uurwerkje. Ik gebruik dit om te leren zodat ik een beetje ervaren ben wanneer is een waardevoller uurwerkje wil opknappen.

Zo ben ik begonnen:

Het uurwerkje was in zeer deplorabele staat zoals onder te zien. Hij was vies en gecorrodeerd. De pivots waren gebroken, een vatting van een robijntje was half vergaan en meer van dit leed.

Via verschillende stadia van demontage geleidelijk de onderdelen schoon gemaakt en weer gemonteerd;

En nieuwe vatting gemaakt voor een robijnlagertje van het escape wiel

En in een aantal stappen (en mislukkingen) een paar nieuwe pivots in the cilinder gemonteerd. De oude verwijderd

Nieuwe gedraaid

Gemonteerd

Het resultaat

Vervolgens op maat gevijld en gepolijst

Inmiddels is de hoogte van de cilinder afgesteld zodat het escape wiel ook weer vrij draait. De volgende stap is het inkorten van de andere pivot. Deze steekt 0,15mm boven het aanlegvlak van de deksteen uit en moet dus 0,16mm ingekort worden.
Meetopstelling

Resultaat

Nu ben ik eindelijk toe aan mijn vraag. Heeft er iemand tips om de bovenste pivot in te korten. Ik heb een jacot, pivot file, burnisher etc maar 0,16mm lijkt me best veel.
Alle hulp is welkom.

Groeten,

Coos

6 likes

Hi Coos,
Een paar beelden, maar hier met steel burnisher voor de grootste deel.






Laatste is pivot finishing.
:wink:

2 likes

Heerlijk, hogere horlogekunde. Was ik maar vast zo ver…

2 likes

Hahahaha…zeker…ze spreken toch wel Nederlands? :joy:

Non, mon ami @Slin, je suis francophone :wink:

1 like

Ah oui…Merci! :ok_hand:

1 like

Mais il y a quelques Néerlandais qui parlent Français, quand même a ce forum :wink:

1 like

Natuurlijk ! En vriendelijk ook. Maar voor een nederlanstalige forum is het best mijn nederlands te oefenen; behalve voor de horloge woorden die in engels of frans nog blijven…
Toen ik met Coos was hebben wij engels gesproken :slight_smile: dus met hem komt vaak engels boven.

1 like

De gok maar gewaagd en de balans in de Jaccot gezet en met een pivot vijltje ingekort. Dat ging eigenlijk nog betrekkelijk snel. Nu nog balanceren en dan de veer er weer op.

Eerst op zoek naar een balanswaag. Als iemand er nog een heeft liggen die niet gebruikt wordt, dan houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Coos

3 likes

C’ est super qu’il y a des personnes qui sont ici à partager leur savoir faire, en Néerlandais quand même! Merci pour ça!

Et quand vous utilisez des mots Anglais pour des choses de tech: ça ne derange pas du tout.

1 like

Merci Bernard :slight_smile:

Ja, dat zeg ik?

1 like

Hallo Coos.

Ergens moet ik nog een balanswaag hebben liggen, even zoeken dus.

Martin Meijer

1 like

Dat zou erg mooi zijn Martin

Bij gebrek aan een balanswaag tijdelijk een andere oplossing gezocht met twee messen in een machineklem. Beetje veel afstelwerk maar het werkt uiteindelijk toch. Inmiddels staat het uurwerkje weer in elkaar en loopt (na een gebrekkige start). De balansveer is ernstig vervormd en gecorrodeerd. Deze moet ik nog een keer vervangen als ik ergens een vervanger vind. Voorlopig ben ik alleen maar blij dat hij weer loopt en heb ik gaandeweg met veel hulp van @brunod heel erg veel geleerd.

Groeten,

Coos

5 likes