Geschokt

Hallo verzamelaars,

Ik was vandaag op de markt in gesprek geraakt met twee heren,
waarvan een al meer dan 15 jaar op de Rikketikbeurs staat en een andere
persoon een verzamelaar.

Nu hadden wij een gesprek over Seiko, en beide wisten te vertellen
dat je Seiko’s niet aan de straatstenen kwijt raakt, ze zijn niet
meer dan € 5,00 waard. Ik moest mijn Seiko’s natuurlijk verdedigen
en daarmee ook automatisch de hardcore Seiko verzamelaars.

Vroeg of ze wel eens dit Forum hebben geraadpleegd, om te zien hoe dit merk
door vele verzameld en gekoesterd wordt en zeker de duikers…
Vertelde dat er wel degelijk Seiko’s zijn, die waarde vast is, kijk maar
eens wat ze in de jaren, dat ze gemaakt zijn, kosten en nu van de hand gaan.
De Panda,de duikers en chrono. Ondanks mijn betoog, bleven ze bij hun
mening en waren de straatstenen nog niet geïnteresseerd in deze horloges.

Ik heb ze verder een fijne dag gewenst…Beste Seiko verzamelaars ik
heb mijn best gedaan, om ze in te laten zien dat Seiko een prima
verzamel horloge is. Natuurlijk ook nog wat foto’s van mijn Seiko familie, die
diep geschokt zijn door deze uitspraak. Ze zouden bijwijze van spreken, van de
schrik te snel gaan lopen.

Gr Ben

Terecht geschokt! Wie zo nu en dan op veilingsite’s kijkt weet dat de markt anders in elkaar zit…

SEIKO TUNA
http://cgi.ebay.de/VINTAGE-SEIKO-DIVER-600m-6159-Professional-Tuna-Watch_W0QQitemZ150431035089QQcmdZViewItemQQptZWristwatches?hash=item2306636ed1

De heren prijzen aan wat hen verhandelen, de rest? MWA…

gr.

Heb dit hardop zitten lezen en nu zijn al mijn Seiko’s van slag af:)
Moest ze stuk voor stuk uit hun bedje halen om te poetsen en van opwinding begonnen ze gelukkig weer spontaan te lopen.

Misschien de oude eenvoudige modellen?

Nou als ik eens rustig mag rondneuzen en per horloge 5 euro betaal, dan kan ik wel eens spekkoper zijn!

Nu nog even vragen of ze nog oude ‘faded’ Rolex bezels hebben die ze willen verpatsen voor 5 euro…

Menno

De Premier en dergelijk modellen, Kinetic etc zijn bij het verlaten van de winkel wel vaak al in waarde gehalveerd. Maar dat is met zo veel merken. Vintage zijn ze vaak duurder dan ze origineel waren. Misschien gebeurd dat bij de andere modellen ook wel weer over een jaar of 25. Ik denk dat de mannen jaloers zijn :smiley:

Of ze willen ze voor een laag bedrag opkopen en weer duur te koop zetten?

gr Ron

Als je het mij vraagt van die echte doorgewinterde handelaren, die in elk horloge weer een paar euro zien…

Zou er niet zo geschokt van raken.

Jongens, die lui moet je gewoon in hun waan laten…en ondertussen je eigen plan trekken.

Wie het laatst lacht,…:smiley:

Had je geen bod kunnen doen op hun verzameling ouwe meuk die ze toch niet meer aan de straatstenen kwijt konden. 5€ per stuk was blijkbaar al genoeg. :smiley:

Robbie409 …ik kom morgen even 20 velatura’s bij je ophalen…5 eurie’s p/st. Deal?..:smiley:

Sorry hoor wat een slap geouwehoer van die 2 heren op de beurs, pfffff…zeker jaloers dat seiko’s het altijd doen.

pffft, gewoon gelijk geven die mannen. zijn toch niet meer te redden. :slight_smile:

Als we dit even in perspectief zetten… de 10/20 Seiko “verzamelaars” hier, wegen natuurlijk nooit op tegen de markt waar de handelaren in vissen.

Dus in dat opzicht kan ik mij best voorstellen dat Seiko’s voor hun totaal onverkoopbaar zijn.

Vreemd hoe de imago en belevenis van Seiko (als merk en product) zo enorm verschilt tussen verschillende mensen - ook tussen verschillende horloge liefhebbers. Heeft vast iets te maken met de breedte van het Seiko assortiment en andere ‘brand positioning’ in verschillende markten; maar ook met het feit dat zo veel van de meest interessante Seiko’s Japan/Asia niet verlaten (nou ja, niet via de officiele weg dan!).

Wij weten gelukkig beter. :slight_smile:

Zo heel vreemd vind ik het eerlijk gezegd niet. Ik zelf ben bijvoorbeeld al niet zo’n hele grote vintage fan, maar soms vind ik ook vintage klokken wel leuk. Dit zijn bij mij echter maar heel zelden seiko’s. Als ik naar die foto in de TS kijk, is eigenlijk die op de voorgrond (met paarse band) de enige die ik nog wel aardig vind. De rest zou ik nooit kopen, al waren ze maar 5 euro.

Ik weet dat dit een gewaagde uitspraak is op dit forum. maar dat risico durf ik nog wel aan :smiley:

Een flink aantal van de recentere seiko’s vind ik overigens wel mooi, maar die zijn meestal ook weer ietsje duurder.

Voor dat ik word afgeknald --> I love Seiko, ik heb er zelf nog een en in de toekomst duik :wink: ik vast weer in de 6309…

Maarrrrr… zover ik er met NL handelaren (de oude, gevestigde orde) over gepraat heb was Seiko op de tweedehands markt heel lang totaal niet interessant. Klanten wilden die “Aziatische rotzooi” niet, dus commercieel was het niet interessant om er tijd en energie in te steken. Het moest Zwitsers zijn en het liefst met een extraatje zoals chrono of maanfase.
Recent was ik met Letz bij een handelaar en zijn ogen werden wat groter toen we hem vertelden dat momenteel een mooie 6309 toch echt 125,- tot 175,- moest doen…

Ik was overigens zelf al een hele tijd met horloges bezig toen ik pas ontdekte (via B B Luka :smiley: ) dat er een hardcore scene rondom Seiko (en Citizen) was / is.
En ook met alle kennis voorhanden vind ik het makkelijker om 4K voor een Rolex neer te leggen dan 450,- voor een 6105. Laat staan dat ik 1500,- voor een Marinemaster zou aftikken, terwijl ik dit wel echt een kanon vind. Seiko blijft (EN NU GOED LEZEN VOORDAT JE BOOS WORDT!) voor mij toch het tientjes imago hebben, het wordt minder maar toch zit dit in mijn hoofd…

gr. Roel

5 Euro voor een Seiko !!!
Zelfs voor het dubbele doe ik mijn Panda niet weg.:smiley:

Die is dan ook weer wel erg leuk:) Ik bied 15,- :wink:

het aardige is dat die mannen gelijk hebben en wij ook.
Ik had altijd een hele mooie seiko automaat die me prima beviel, waterdicht, mee zwemmen, deed alles.
Seiko maakt gewoon technisch hele goede horloges in allerlei vormen, prijsklassen en soorten.
ze zijn alleen niet heel erg sexy of opgeleukt. of ze nou beter of slechter zijn dan bv een rolex moet nog maar bewezen worden (immers een rolex vraagt elke 5 jaar ook om onderhoud a 500 euro, en oh weee als je wijzerplaat een kras heeft; je krijgt er zo ongevraagd maar wel gefactureerd een nieuwe op)

het werkelijk issue is dat veel horloges complete kak zijn, ik geef ff een linkje met wat comments.
en nou eens kijken wie ik allemaal op de kast krijg.

http://www.righttime.com/rt/azimuth/azimuthwatches.htm

http://www.righttime.com/rt/lorenzo_pozzan/5311-20-244.htm

Azimuth: waar kennen we dat merk van? ze gebruiken vnl ETA uurwerken, hangen er een kast omheen met een meer of minder ingewikkeld thema, schroeven (letterlijk) het prijskaartje op tot 4 cijfers. terwijl die ETA uurwerkjes ergens tussen de 50 en 200 euri zitten.

Het hele idee is dat je iets exclusiefs zou kopen maar in werkelijkheid wordt het in enorme aantallen de fabriek uit gepompt, namelijk net zoveel als er kopers zijn die 2 a 5000$ willen neertellen.

Het nu net uitonderhandelde 2010 limited edition model laat zien hoeveel marge er op zit (uiteraard +/-)
en dat is dan een aardige back to basic model, prettige linkse kroon, helaas omgedraaid aflezen. mooie wijzerplaat en aardige details.

het 2e linkje: de lorenzo pozzan modellen. mij ontgaat wat dit nog met een horloge te maken heeft, iemand riep al in de betreffende draad dat het deed denken aan een enkelband voor electronische bewaking. dingen zijn gewoon niet praktisch.
ik vind het een hinderlijk ding en niets meer. letterlijk opgepompt.
het is duidelijk: ik heb er niets mee, en economisch pompen deze dingen geld rond dus het zal wel ergens goed voor zijn.

samengevat: mensen kunnen hele ingewikkelde dingen ontwerpen maar hier is de vorm nou niet bepaald volgend aan de functie.
veel van dit soort merken zijn gezocht, proberen een indruk te maken van exclusiviteit en bijzonder zijn maar het is technisch in elkaar geknutseld. protserig veel schroefjeswerk, en patserig.
maar ja je zal het maar mooi vinden.
het lijkt te gaan om het scoren van een effect. en werkelijke kunst en design die scoren een effect omdat ze intrinsiek iets bijzonders heeft, een nieuw inzicht, een nieuwe gedachte oid.
bv de rolex prince was zo’n voorbeeld, eigenlijk de gruen doctors watch.
de hamilton electric ontwerpen hadden ook iets totaal nieuws.
al die nieuwlichterij komt niet verder dan het niveau van RTL 4, 5 ,7 en 8.

Tegenwoordig is een goede mobiel veel praktischer, die heb je toch altijd bij je en geeft altijd de goede tijd aan.
zo heb ik dagelijks plezier van mijn Iphone die ik qua ontwerp dus wel aan de top vind staan zoals de meeste zaken van apple. (Niet dat de Ipad het al is want tablets bestaan al jaren maar zo’n touchscreen heeft wel wat, nou nog flash erop)

Als Apple nou eens de limited edition 2011 gingen maken voor ons op dit forum :wink:
ze begonnen met computers, en de stap naar "hot design watches"is dan niet zo ver.
Heeft iemand daar contacten?

de naam kan ik vast patenteren: Iwatch.
veel plezier met de Seiko’s - eerlijke en functionele horloges zonder poespas.
(en daar zit dus het venijn voor die 2 heren)

groet

willem55 Schreef:

en daar komt ie: moet je een foto van je tattoo
inleveren om het te mogen kopen?

Wat heeft die opmerking ook maar ergens iets met horloges te maken?
Wat wil je hier mee bewijzen, dat je tegen tattoos bent?