Gestolen horloge via Chrono24 verified dealer

Dear all,

Vandaag ben ik benaderd door TagHeuer naar aanleiding van een service die uitgevoerd is. In plaats van vooraf het serienummer te checken heeft het team na de uitvoering van de service het serienummer gecontroleerd van het horloge waaruit bleek dat het op een zwarte lijst stond. In principe checken ze dit dus van te voren voordat ze een service doen en factuur laten betalen :). Vanzelfsprekend heeft Tag dit moeten melden bij de Duitse justitie en die hebben direct beslag gelegd op het horloge. Beetje zonde van het geld dus. 700 eu aan service betaald en horloge weg haha.

Horloge is aangekocht via Chrono24 bij een verified dealer. Dat zegt dus allemaal niks. Ik heb inmiddels contact gehad met Chrono en de Duitse politie. Wordt een ellendig lang traject gezien de Duitse justitie eerst in Nederland een verzoek moet gaan indienen voor verhoor enz.

Chrono24 gaf verder aan dat ze niet heel veel kunnen doen tot er een volledig dossier beschikbaar is van Justitie.

Je kan dus niet voorzichtig genoeg zijn met aankopen via online platforms. In mijn optiek zou het toch meer inzichtelijk gemaakt moeten worden dat je serienummers zelf kan controleren. Maar ja blijft natuurijk wel een probleem dat de replica markt hier natuurlijk ook op kan controleren dan.

Anyways hoop ik dat Chrono24 een oplossing kan bieden. Tag heeft al aangeboden de servicekosten te retourneren dus dat is heel netjes van ze.

Thumbs up dus voor Tag!

56 likes

Wel zuur dat je ondanks te goeder trouw hebben gehandeld het horloge (voorlopig?) kwijt bent.

Misschien dat een rechtsbijstand kan helpen?

Volgens mij mag dit volgens Nederlands recht niet. Je hebt namelijk naar eer en geweten een horloge gekocht bij een voor zover hij weet betrouwbare partij.

Hier iets meer;
https://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Gestolen+goederen+tergoedetrouw+gekocht,+wat+te+verwachten?/t/33828/printertopic/1/

Succes en sterkte.

6 likes

Dat geldt alleen voor zaken in NL. Lokaal recht is nu van toepassing.

OT: vervelende situatie! Hoop dat je het horloge terug krijgt.

1 like

Dat is wel het minste wat ze kunnen doen :scream:
Sterkte gewenst met de verdere afloop.

p.s. ik heb meer vertrouwen in de Duitse justitie dan die in ons landje

1 like

Wat zei de verkoper er zelf van?

1 like

Volgens mij, tussen de regels door, Nederlandse klant en een Nederlandse verkoper… dus Nederlands recht.

1 like

Klopt. Is al vaker besproken. De term ‘verified’ zegt min of meer alleen maar dat C24 heeft gekeken of een verkoper wel bestaat, zegt niks over de betrouwbaarheid en de producten.

Vervelend man! Waardeloos. :angry:
Ik hoop dat je nog wat centen terug gaat zien enne inderdaad, netjes van TH.

Ook wel benieuwd naar.

1 like

Shit man, wat een rotte situatie :frowning:

Verkoper heeft nog niet gereageerd.

Ik niet, ik heb van beide landen weinig verwachtingen als het gaat om kleine criminaliteit en het afwerken van dit soort zaken. Ik zou er als ik TS was rekening mee houden dat dit een lang traject zal worden. Het internationaal samen werken (om een horloge in dezen) kost veel tijd en qua kosten/baten kan Duitsland zomaar besluiten om dit niet op te pakken. Als Duitsland dit toch wel doet, kan vervolgens Nederland gewoon besluiten om hierin geen gehoor te geven.
Geloof me; beide landen hebben ernstigere zaken ‘op de planken liggen’.

1 like

Dat trek ik niet in twijfel, maar dat laat onverlet dat onze Oosterburen het consumentenrecht, en de toegangkelijkheid tot dat recht een stuk beter op orde hebben, daar gaat zelfs Blauwbeer niets aan veranderen :innocent:

1 like

Duitse justitie gaat een rechtshulpverzoek doen aan NL, of ze gaan de NLse politie vragen het onderzoek over te nemen, als de verkoper ook een NLse partij is. Dat is een heel bureaucratisch gedoe en uiteindelijk zal een politieafdeling in jouw woonplaats het verzoek om jou te horen in behandeling nemen.

Is er geen mogelijkheid om een verklaring bij de Duitse politie af te leggen? Dat zal maanden schelen en kan je mogelijk wat eerder je horloge tegemoet zien.

1 like

Ik weet niet in welke context je het Duitse ‘consumentenrecht’ bedoeld, maar TS doet zaken met de Duitse Justitie. Hij is gewoon gebonden aan het Duitse strafrecht.
Consumentenrecht en strafrecht zijn echt twee verschillende dingen hoor, ook in Duitsland…

1 like

De hoofdcommissaris die ik vandaag gesproken heb tracht dat ook te regelen met de openbaar aanklager daar. Hij zou het ook het liefst rechtstreeks oplossen want hij gaf ook al aan dat dit anders erg lang gaat duren. Ik kan alles aantonen betreft transacties dus dat zou de kortste route zijn. Ik ga gewoon nergens van uit dan kan het alleen maar mee vallen. De verkoper lijkt mij geen verkeerde boef of zo dus ik wacht nog even af.

3 likes

Is dit een veel voorkomend verhaal? De recensies van grote horloge-aanbieders stellen mij gerust als het gaat om een online-aankoop via C24. Maar daar mag ik dus niet van uit gaan zo blijkt…

Chrono zelf zei dat het niet heel vaak voorkomt. Zij werkte er nu 2 jaar en heeft zelf slechts 5 zaken behandeld.

Op basis van het (beperkte) privaatrecht dat ik tijdens mijn hbo opleiding heb gehad, zou ik zeggen dat je gelijk hebt. Ik adviseer TS om juridisch advies in te winnen om te achterhalen of het in beslag nemen van het horloge in dit geval zo maar mag.

1 like

Ok, uitzonderlijke situatie en brute pech dus. Ik hoop dat het opgelost wordt voor je. Veel succes!

Koper is ter goeder trouw als er geen vermoeden is van diefstal.
Er is dan geen sprake van heling.
Koper is rechtmatig eigenaar lijkt mij, maar ik heb er niet voor geleerd.
Of het feit dat het horloge nu in Duitsland is, en dat daar melding gedaan is bij justitie, de zaak compliceert weet ik niet.
Het zou ook nog kunnen dat de diefstal èn de aangifte ervan in weer een ander land plaatsgevonden hebben…
Sterkte in elk geval.