Gestolen horloge via Chrono24 verified dealer

Ja en daar gaat het dus mis bij deze specifieke app. De eerste bepaling kan gedaan worden door een foto op een forum te zetten (gratis) de meerwaarde voor een App om de eerste bepaling te doen is minimaal in mijn optiek, helemaal als het ook nog geld kost…
Ik moet het eerst maar eens zien…

Tja, als je het over die boeg gaat gooien, dan moet je A) lid zijn van een forum, B) vertrouwen hebben in de meningen van die leden op dat forum (en die zijn veelel gebaseerd op aannames, niet op feitelijke metingen) en waarom zou het C) geld moeten kosten? Ik kan me voorstellen dat platforms zoals Chrono24 dit soort toepassingen als gratis dienst gaan aanbieden aan hun clientèle, simpelweg omdat het toegevoegde waarde biedt. Hun geld verdienen ze met de transactiekosten.

Soms hoeven toepassingen geen absolute waarde te vertegenwoordigen en gaat het alleen om het bieden van een extra laag zekerheid. Eerlijk? Ik zou meer vertrouwen hebben in een goed ontwikkelde app, dan in die van een van de 17 miljoen experts die we hebben in Nederland, als je snapt wat ik bedoel. :wink:

1 like

Chrono24 zal alles maar dan ook echt alles aangrijpen om geld te verdienen, ‘gratis’ komt niet voor in hun woordenboek.

De bestaande AI toepassing kost al 500 USD per jaar.


Ik zie trouwens alleen ‘payed’ reviews over deze app. Ik heb echt mijn twijfels over deze specifieke toepassing…

1 like

Je wantrouwt eerlijk gezegd wel veel hè. Dit wat je nu aanhaalt gaat trouwens verder dan alleen de toepassing waar we het nu over hebben, zoals je kunt zien in dat lijstje. Dit is bedoeld handelaren die hun geld verdienen met de in- en verkoop van horloges, en niet voor buyers. Maar goed, het lijkt dus al te bestaan.

1 like

Vroeger noemden we AI/ML/DL gewoon " toegepaste statistiek". Maar dat klinkt natuurlijk minder fancy :stuck_out_tongue:.

Ben het wel eens met wat je zegt over dat patroon/fotoherkenning in potentie veeeeel beter kan worden gedaan door een goed AI algoritme dan door een het blote oog. Echter, je moet dit algoritme wel trainen op heel veel mogelijke specifieke kenmerken van echte dan wel fake horloges. Dit soort algoritmes kunnen namelijk, zij het na het toepassen van dimensiereductietechnieken, heel goed verifiëren of iets overeenkomt met een kenmerk waarop ze getraind zijn en zodoende zeggen van : fake of echt. Het is echter veel complexer en tijdsintensiever dan je denkt om te bepalen welke kenmerken dat dan moeten zijn. En wat doe je als je algoritme zegt dat het niet overeenkomt met de echtheidskenmerken die hij herkent? Zeg je dan: hij is sowieso nep? Of zeg je dan: ik kan niet zeker zeggen dat hij echt is? Kortom, mijn inschatting (als wiskundige die helemaal niet meer heel diep in deze tak van sport zit): moet kunnen als je echt weet wat je doet en er tijd/geld voor hebt!:stuck_out_tongue:

Je kunt het algoritme natuurlijk ook zelf laten leren aan de hand van een bak met foto’s waarvan je weet of ze fake of echt zijn. Dat is wel veel meer “black box” en er zijn maar een paar mensen in NL die echt snappen wat er dan gebeurt :grimacing:

1 like

Dank! Maar ik snap er niks van. :joy::+1:
Het hele topic ontgaat mij een beetje.

2 likes

Oh, hier ben ik het zoooooo mee eens! :joy::+1:

Het laatste, zoals ik eerder al zei. Dat is het punt waar de menselijke factor weer om de hoek komt kijken.

Ik denk dat je hier dan al een stap te ver gaat. De AI zou idealiter niet een eindoordeel moeten geven, maar een of meerdere rode vlaggen moeten plaatsen die ertoe moeten leiden dat er iemand een daadwerkelijke fysieke controle gaat verrichten op het object. Ik ben wel iemand van het slag die absoluut tegen een eindoordeel van een AI is, op werkelijk alle vlakken. Ook wij (zakelijk, niet Koninklijke meervoud) zien dat het nog teveel fout kan gaan op dit moment, omdat de technologie nog niet feilloos is. Vraag is of dat het dat ook ooit wel gaat worden, of dat we dat eigenlijk wel willen met z’n allen. Maar dat is stof voor weer een geheel andere discussie. :wink:

2 likes

Ah nu snap ik je :sunglasses: :+1:

1 like

Ja precies, AI lijkt mij voor deze toepassing een technologische overkill. Als echte goede experts al geen oordeel kunnen vellen met alleen foto’s en dit alleen kunnen door met een loupe diep in het uurwerk te duiken…

Ik geloof er gewoon geen snars van, ik denk dat ze gewoon een paar experts ingeschakeld hebben die ze onder het mom van ‘AI’ naar al die inzendingen laten kijken. 90% van alle fake meuk pik je er zo uit na 1 minuut naar een foto staren. Het gaat juist om die 10 % twijfel. Daar kan geen AI algoritme iets mee. Ik zeg fake news :wink:

2 likes

Die uitspraak maakt direct duidelijk dat wij compleet anders tegenover privacy staan :grimacing: :+1:

2 likes

En dat mag uiteraard, al begrijp ik je niet.

2 likes

Er zijn talloze mensen of experts die het beter kunnen verwoorden dan ik dat kan maar laat ik er eens een worp naar doen.

  1. Als ik je vraag om je Whatsapp gegevens zodat ik mee kan lezen, zou je dit dan gek vinden? Je hebt toch niks te verbergen?
  2. Heb je gordijnen thuis? Waarom dan je hebt toch niks te verbergen? Punt is dat het niet alleen om strafbare zaken gaat of je wel of niet iets verbergen hebt (los van het feit dat je niet weet of over 30 jaar iets strafbaar is wat nu prima legaal is)
  3. Het zou toch zo moeten zijn dat je onschuldig bent tenzij anders bewezen? Nou als je dus niks te verbergen hebt waarom zou dan iemand bij voorbaat al je data mogen hebben?
  4. Hoe zou jij je voelen als er 24/7 iemand achter je aanloopt en dingen noteert wat je zegt of doet. Je denkt misschien ik ben zelf niet interessant genoeg om energie in steken om te “volgen” maar in het digitale alternatief kun je het moeiteloos voor miljoenen mensen doen.
  5. Je bent er misschien oke mee dat in dit geval Chrono24 al je gesprekken mag meelezen , maar datahandel is een lucratieve handel dus je geeft daar mee ook indirect aan dat elk ander bedrijf dat ook mag, alsook de overheid.
  6. Het gaat niet alleen om jou om maar af te sluiten met een Edward Snowden quote:
    “Arguing that you don’t care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don’t care about free speech because you have nothing to say.” “When you say, ‘I have nothing to hide,’ you’re saying, ‘I don’t care about this right”

Excuse voor de off-topic voortaan laat ik de lange lappen tekst weer aan andere mensen over :upside_down_face:

Sorry, maar hier kan ik werkelijk he-le-maal niets mee. Voor iemand die claimt een achtergrond in de wetenschap te hebben verbaas ik mij over deze aannames zonder enige serieuze onderbouwing. En daarmee is deze verder best interessante discussie tot een einde gekomen wat mij betreft. Want het beperkt zich nu alleen maar tot “lijkt mij”, “geloof er geen snars van” en meer van dat niveau. En met zulke vooringenomenheid is een goede discussie onmogelijk.

Het heeft voor mij geen meerwaarde om hier een discussie over te starten, het helpt immers niks.
Toch bedankt voor je poging.

Gek genoeg zou ik met de meeste punten geen probleem hebben. Ja, ik heb gordijnen, maar ik vind dit een andere vorm van privacy dan dat iets achteraf terug kan worden gelezen.

Hang wat mij betreft maar de hele stad vol met camera’s, lees alle WhatsApp maar door bij vermoeden van criminaliteit. Zal een hoop levens redden en leed besparen.

1 like

Was ook niet mijn insteek, jij gaf aan mij niet te snappen dan probeer ik mijn standpunt uit te leggen.
Daar ben je het niet mee eens, dat kan (gelukkig ) :grin: :+1:

Ik zal inderdaad dit onderwerp laten voor wat het is maar hier krijg ik echt de kriebels van :sweat_smile:

1 like

Een. We zullen elkaar ook niet begrijpen. Dat geeft niet.

Dat geloof ik best. Jjj krijgt bij mij de kriebels, ik zie jou zo:

t0476bf_aluminum-foil-hat

Prima :+1:

1 like

Chrono24 heeft dit altijd ontkend, dat zij de berichten via de berichtenservice kunnen lezen. Maar ik heb nu zelf twee keer meegemaakt dat zij informatie hebben die ze alleen konden hebben als ze “meelazen”. Blij dat nu bevestigt wordt dat het dus wel zo is.

Chrono24 doet er werkelijk alles aan om inkomsten te genereren, een stijging van de commissie van 3 naar 6,5% per verkocht horloge in anderhalf jaar. Een team wat dealers op de vingers tikt als deals gesloten worden buiten Chrono24. Meteen commissie in rekening brengen als ook maar 1 bericht via Chrono24 is verstuurd.

Het was een erg prettig platform, maar tegenwoordig draait het alleen nog maar om meer en meer…

2 likes

Breng mij nou niet op ideeën :upside_down_face:
“He!
Bedankt dat je dit horloge buiten je platform hebt willen verkopen, thanks!”

Ah ok ik was niet op de hoogte dat we bezig waren met een wetenschappelijke discussie. :face_with_hand_over_mouth: Ik was een obscure en in mijn ogen discutabele AI app aan het bespreken. Ik geloof dat jij mijn argumenten nu doortrekt naar AI in het algemeen (en daarmee raak ik je bedrijf en je passie) dat was niet mijn bedoeling. Ik ben echter wel kritisch op de toepassing van AI en ik ben welicht op dit niet-professionele forum wat kort door de bocht (ik ben hier voor mijn plezier dus aan nuances doen we niet​:wink:)
AI als concept is geweldig en hier komen nog hele mooie ontwikkelingen uit. Ik kan er gewoon niet tegen dat de term AI wordt ‘misbruikt’ door een commerciële partij die in mijn ogen te ambitieuze claims doen. Is er iemand met ervaring met WatchCSA? Ik vind het namelijk vreemd dat er geen enkele onafhankelijke recensie te vinden is…