Geupdate overzicht van Seiko 6139 types

Dacht dat de zwarte ook wel Aussie Pogue wordt genoemd en echt zou zijn. Maar zelf te weinig kennis om hier zeker over te zijn

Nee de witte kan ook origineel zijn maar veelal zijn ze nep. Gele inner bezels zijn nog zeldzamer aangezien ze veelal wit verkleurde door de tand des tijds, mar ze zijn wel degelijk met zowel wit als geel geleverd :+1:

Leuk dat er een kleine (flinke, haha) aanvulling is. Bij mij staat het op een lager pitje momenteel dus leuk dat er weer wat meer info komt te staan!

Het zijn overigens 20 soorten (hoewel sommige zeer dicht bij elkaar liggen qua vorm)
Alles onder elkaar geeft
600x
601x
602x
603x
604x

700x
701x
702x
703x
705x
706x
707x
708x
710x

800x
801x
802x
803x
804x
805x

Een flinke lijst dus, maar zeker het verzamelen waard :+1:

1 like

Een gele Pogue met donkere bezel kan inderdaad een originele Aussie Pogue zijn. Met de nadruk op kan, er zijn ook enorm veel frankens natuurlijk.

Ah ja, ik had verkeerd geteld. Wel zijn natuurlijk sommige kasten uit het lijstje hetzelfde. Leuk om ze inderdaad wel allemaal gehad te hebben.

Waar heb je deze informatie vandaan? Ik zeg niet dat ik alles weet maar heb me de laatste tijd er uitgebreid in verdiept omdat de pogue op mijn verlanglijst staat.
Op de WUS website staat een heel stuk over de pogue, hier wordt zowel de witte als zwarte inner bezel bestempeld als niet origineel:
http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-6139-600x-chronograph-collectors-buying-guide-140803.html#/topics/140803

En in dit stuk worden alle originele variaties genoemd waar de witte en zwarte inner bezel variant niet in voorkomt, inclusief originele catalogus:
http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/161337-seiko-6139-600x-pogue-catalog-all-variations-models.html#/topics/161337

Veel oudere info is incompleet en/of incorrect.

1 like

Dan ga ik even verder kijken op die sites voor een update Tot dan blijf ik wel even eigenwijs en haak ik af bij witte of zwarte inner bezels tot ik bevestiging heb. Zeker omdat de originele catalogus dit niet toont. Even een kanttekening bij een originele pogue:
de kleine wijzer van de, door Col. Pogue zelf gedragen, 6139 6002 is ook niet origineel gezien het niet de druppelvormige wijzer betreft.

Ik heb gedurende ongeveer2 jaar veel onderzocht op fora, veel gelezen erover en heb zelf ondertussen 5 Pogues gehad met verschillende varianten en durf met 100% zekerheid te zeggen dat de witte inner bezels origineel waren. Er is in die tijd veel door elkaar gebruikt en vele variaties voor verschillende landen.

Mocht je overigens hulp nodig hebben als je er een op het oog hebt stuur maar een pb dan kijk ik er met alle plezier naar :+1:

OkƩ, het probleem blijft dan wel dat een aftermarket versie wit is, hoe spot je dan het verschil tussen een originele en een neppe witte inner bezel?

De rest van het horloge beoordelen :wink: Vaak kan je wel een idee krijgen of het een origineel of opgeknapt horloge betrefd.

1 like

En ik heb ook al gelezen dat er mensen met succes de inner bezel geel hebben geverfd met een speciale dye. Maakt het allemaal erg lastig

Ik zie het aan het lettertype, kwaliteit van de bedrukking en de lumen. Voor een kenner is het makkelijk te spotten mits de fotos van enige goede kwaliteit zijn.

de inner bezel bevat geen letters of lumenā€¦ een originele dial herkennen lukt me inmiddels wel

Wel een lume pip boven aan hoor

Ik ben trouwens wel benieuwd waar je dit gelezen hebt.

1 like

Gelukkig vindt ik tevens alleen de gele inner bezel versie esthetisch mooi dus dat maakt de keuze daarin voor mij al wel simpelā€¦

ik ben ook nieuwsgierigā€¦
pip?

Durf niet te zeggen precies waar, heb werkelijk het hele internet af gezocht gedurende een behoorlijke tijd. Kwam o.a. op Italiaanse fora dingen tegen over witte bezels, en als je alles combineert komt er vanzelf een goede richtlijn uit.

Kijk dat maakt de keus al helemaal makkelijker, ik had juist het tegenovergestelde ik wilde juist een witte dus was verplicht wat meer onderzoek te doen, haha.

Klopt lettertype is het verkeerde woord maar ik bedoel meer de dikte, lengte e.d. van de streepjes. Overigens ook aan het lettertype van de cijfers op de inner bezel. Soms (niet altijd dat geef ik toe, maar soms) zie je aan het lettertype, zeker gecombineerd met de lume pip (lume puntje boven op de 12 zegmaar) of het een neppe inner bezel is.

van wat ik las was het juist dat een paar van de vooraanstaande seiko verzamelaars op het seiko forum er toch grote vraagtekens bij zetten. :thinking: Jouw exemplaar hier boven lijkt toch gewoon gefade in plaats van origineel wit?

OkƩ dank hiervoor. Als je alles optelt is het voor de normale koper gewoon niet meer te zien of een pogue origineel is.
Massaal bieden op 1 zoals van de week op EBay het geval was is hierbij geen garantie. Ging een te goed uitziende versie voor GBP 1000 over de toonbankā€¦ pfff

Heerlijk die speculatie maar ik heb er 3 gehad waarvan ik 100% zeker durf te zeggen die waren origineel wit geleverd, geen gefade. Duidelijk te zien als je de kast open haalt en de inner bezel los hebt. Je ziet dan de plekken waar nooit uv kan hebben gezeten dat ze spierwit zijn en niet geel oid.
Overigens kun je in het interview met Col. Pogue lezen dat hij zijn pogue nieuw heeft gekocht met een witte bezel die is niet verkleurd en ook nooit vervangen.

Klopt het is bijna niet meer te doen. Op ebay zie ik nog geregeld exemplaren waar ik mā€™n vraagtekens bij heb voor iets te hoge bedragen. Of exemplaren waarvan ik zeker weet dat ze (half) aftermarket zijn, waar gewoon rustig 600 dollar voor wordt gevraagd. Die prijzen zijn simpelweg niet meer leuk, dat is een van de redenen dat ik er mee ben gestoptā€¦ De prijzen worden gewoon niet meer leuk.