Gevalletje waterschade?

Soms is het de vraag of het nog de moeite is om een uurwerkje op te knappen; dit $10 Ebay gokje loopt om onduidelijke redenen niet meer, sterker nog: er is geen beweging in te krijgen; iemand enig idee waarom??

:smiley: :smiley:

We gaan in ieder geval een poging doen om er toch weer wat van te maken, en wel hierom:

:wink: Het is een 13 lijns Landeron 523N uurwerkje, dat bijna uitsluitend door Breitling in de 50-/60-er jaren voor zijn ā€œCadetteā€ horloges gebruikt is.

Wordt vervolgt! (misschien!)

Groet,
Paul

Je hebt zeker en vast een breekijzer gebruikt om deze nog uit elkaar te krijgen :D.
Onderdelen zijn zeer zeldzaam en zo te zien zijn de stalen onderdelen er erg aan toe.
Ik heb niets liggen van dit caliber.

Veel suc6 en ik kijk uit naar het resultaat.

Ik vind het altijd al super knap wat jij en freddy met oude versleten horloges kunnen, maar als je deze weer aan de praat krijgt zou dat helemaal knap zijn!

een nachtje in de coca cola doet wonderen :wink:
zonder gekheid: ben erg benieuwd of je hier nog je tijd in steekt, maar als je het doet, laat het ons weten!

Ben benieuwd naar het resultaat, Paul.

Ik ben aan het stoeien met een Seiko 6139 met zeer plaatselijke waterschade en dat geeft al wat problemen.

Succesā€¦ tegen de tijd dat ie loopt kun je hem perfect afstellen. :D:D

Het is nu al spannend. Was er nog iets over van kast of wijzerplaat?
Groet, Arie.

Hoi Arie,
ik hou 't nog even spannend, maar kan wel zeggen dat de kast en wijzerplaat niet de grootste problemen vormden voor dit projekt.

@ Freddy, nee ik heb geen breekijzer gebruikt, maar ik heb wel mijn Dremel nodig gehad om de opwindas te verwijderen!

:smiley:
Paul

metaal moeheid in de ergste vorm.
respect voor diegene die dit weer (fit) krijgt.
succes.
gr oscar

Bijna een onmogelijke opgaaf. Alleen al aan onderdelen komen is zeer, zeer moeilijk. Mijn vader heeft een Rolex met waterschade liggen en kan nergens onderdelen krijgenā€¦ Enige mogelijkheid lijkt opsturen naar Rolex zelf, maar daar heeft ie eigenlijk geen oren naar. Het is dan nl. wel heel veel geld voor iets wat hij zelf ook kan, als hij het onderdeel maar heeft.

Niels

Geloof niet dat metaalmoeheid er de oorzaak is van is dat dit uurwerkje verdere dienst weigert :frowning: maar verder ben ik het helemaal met je eens dat dit een respectabele klus wordt.

Misschien dat ie eens op zoā€™n neppers webstek moet vragen of ze 'm niet kunnen helpen :wink:

om te voorkomen dat diverse mensen met roestige klokkies naar hun horlogemaker rennen om te laten repareren: als een uurwerk verroest is, is reparatie eigenlijk uitgesloten, dan kun je alleen nog maar onderdelen vernieuwen of vervangen.

De demontage van ons roesthoopje verliep eigenlijk verbazingwekkend makkelijk, alleen de opwindas zat natuurlijk muurvast in de tandwieltjes geroest, dus daar moest een dremel en doorslijpschijfje in aktie komen.

De platines konden nog behoorlijk goed gereinigd worden met een paar opeenvolgende behandelingen met ultrasoon en silverdip:

Ik had op de gok een tweede uurwerk erbij gekocht, een Landeron 540, ziet er uiterlijk wel anders uit, en is 14 lijns, maar ze zijn uit hetzelfde jaar, dus met een beetje mazzel zouden de uurwerkdelen identiek zijn!
En, wat een toeval, vrijwel alles paste, en wat nog beter was: bij dit uurwerk was de balans zelfs nog heel, en paste ook in het 523N uurwerk! :slight_smile:
De opwindveer van een AS1130 bleek te passen, en met alles in elkaar tikte het uurwerkje er weer lustig op los!

De opwindas was wel kompleet anders, dus hier heb ik er eentje moeten zoeken die in de buurt kwam; kast en wijzerplaat zijn nog zo te koop dus werden besteld; wel jammer dat de kast inwendig te klein bleek en moest worden uitgedraaid, maar dat was niet zo moeilijk:
Ben er nog niet helemaal uit wat betreft de wijzers en kroon en zo, en ook diverse schroeven moeten gepolijst worden, maar heb 't geheel even voorlopig in elkaar gestoken:

Wordt vervolgt :wink:

respect hoor! Hoe krijg je het voor elkaarā€¦

Wow, dit is echt superknap. Ziet er echt verbazingwekkend goed uit. Mā€™n complimenten. :smiley:

Onvoorstelbaar hoe je dit voor elkaar krijgt. ben benieuwd naar het eindresultaat.
Weet nu waar ik moet zijn met defect horloge!!!,

Eddie

1 weekje verder en kijk eens wat een verschil.

Gaat helemaal goed komen, had ik trouwens ook geen moment aan getwijfeld. :D:D Alhoewel die fotoā€™s toch wel erg eng zijn.

Knap hoor Paul! Vraagje: heb jij thuis in de schuur een draaibankje staan? Of zit je zelf in de metaalbewerking? Je zegt heel gemakkelijk dat het niet zo moeilijk was om de kast uit te draaien. Ik zou hier voor mijzelf toch al tegen een heel groot probleem aanlopen (afgezien van de andere handelingen :D).

Gerwin

Hoi Gerwin,
ik heb een draaibankje op mijn hobbykamertje staan; 300mm tussen de centers, dus veel te groot voor uurwerkdelen, maar perfekt voor kasten, glasranden en doorkijkbodemsā€¦

Groet,

Geweldig goed gedaan, met verbluffend resultaat! :o
Inderdaad zien kast en wijzerplaat er fantastisch uit, en dat daarin het Landeron uurwerkje nu alweer vrolijk tikt is haast niet te geloven. Zoā€™n mooi strak design, dat moet ook de Nomos liefhebbers wel aanspreken.

Paul,

Knap hoor dat je van n hoop oud roest zoiets weer aan de praat krijgt.