om te voorkomen dat diverse mensen met roestige klokkies naar hun horlogemaker rennen om te laten repareren: als een uurwerk verroest is, is reparatie eigenlijk uitgesloten, dan kun je alleen nog maar onderdelen vernieuwen of vervangen.
De demontage van ons roesthoopje verliep eigenlijk verbazingwekkend makkelijk, alleen de opwindas zat natuurlijk muurvast in de tandwieltjes geroest, dus daar moest een dremel en doorslijpschijfje in aktie komen.
De platines konden nog behoorlijk goed gereinigd worden met een paar opeenvolgende behandelingen met ultrasoon en silverdip:

Ik had op de gok een tweede uurwerk erbij gekocht, een Landeron 540, ziet er uiterlijk wel anders uit, en is 14 lijns, maar ze zijn uit hetzelfde jaar, dus met een beetje mazzel zouden de uurwerkdelen identiek zijn!
En, wat een toeval, vrijwel alles paste, en wat nog beter was: bij dit uurwerk was de balans zelfs nog heel, en paste ook in het 523N uurwerk! 
De opwindveer van een AS1130 bleek te passen, en met alles in elkaar tikte het uurwerkje er weer lustig op los!


De opwindas was wel kompleet anders, dus hier heb ik er eentje moeten zoeken die in de buurt kwam; kast en wijzerplaat zijn nog zo te koop dus werden besteld; wel jammer dat de kast inwendig te klein bleek en moest worden uitgedraaid, maar dat was niet zo moeilijk:
Ben er nog niet helemaal uit wat betreft de wijzers en kroon en zo, en ook diverse schroeven moeten gepolijst worden, maar heb 't geheel even voorlopig in elkaar gestoken:

Wordt vervolgt 