Gevonden horloges

Ik heb 2 zeer oude zalhorloges gevonden op zolder bii mijn oma, we vroegen ons af of iemand hier meer van weet? Hou oud? Welk type? Waarde?

2 likes

https://www.mikrolisk.de/show.php?site=280

Altijd fijn een dubbel topic :frowning:

1 like

De 2e heeft als merk Moeris.
Het onderschrift is Transport Urbains, d.w.z. stedelijk vervoer, dus tram/bus. Zal vermoedelijk dus een horloge voor een conducteur zijn geweest.

Graag foto’s van de uurwerken voor meer info.

1 like

Waarde? Bestel die Ferrari nog maar even niet…

1 like

Het lijkt hier steeds meer op tussen kunst en kitch.
Alleen maar,wat is de waarde.

3 likes

Ja irritant hè.

Ik had gehoopt dat deze topics, sneller verwijderd zouden worden nu de “regels” zijn aangepast.

2 likes

Ja sentimenteel telt niet meer tegenwoordig.

Vooral omdat horloges niet meer van vandaag zijn daar iedereen praktisch bij hun geboorte al een mobiel, en bijbehorend smarthorloge word aangewezen.

Kortom;
Je oma vond het belangrijk ze te bewaren. Misschien kun je ze een mooi plekje geven ergens. Probeer achter het verhaal te komen zoals Bernard al een klein beetje voor je heeft gedaan.

Succes met de zoektocht.

3 likes

Ik vind het niet heel logisch dat je wilt weten wat iets waard is waar je niets van weet?

Waarom? Mijn opa en oma vonden andere dingen belangrijk dan ik. Voor hun hun ouders, en hun ouders, en hun ouders.

Je wilt toch niet alle bezittingen van je familie tot het einde der tijden bewaren?

1 like

Misschien wordt het tijd om de waarde-vraag gewoon te verbieden. “Is deze echt?”, “Wie weet er iets over deze fabrikant?”, “Heeft iemand een idee van de leeftijd?”, “Wat voor uurwerk zit hierin en waar kan ik het laten servicen?”, allemaal voorbeelden van legitieme vragen. “Wat is de waarde?” komt me inmiddels de keel uit. Ga dat lekker bij een juwelier, taxateur of een horlogemaker vragen.

3 likes

Dat was tot voor kort deel van de omschrijving van deze rubriek.

1 like

Dat klopt, heb ik ook eigenlijk nooit goed begrepen… Tenzij heel specifiek iemand foto’s deelt van een mogelijke nieuwe aanwinst met de vraag: is deze echt en zo ja, wat zou een redelijk bod zijn om uit te brengen.

Het idee van “Opa is dood en we willen nu zoveel mogelijk geld voor zijn spullen dus ik maak een account op HF om te vragen wat zijn horloge waard is” vind ik haaks op liefhebberij voor horloges staan. Dit is nog altijd een forum voor liefhebbers… toch?

5 likes

Dat dus.

1 like

En liefhebbers zijn volgens mij het minst betrouwbaar wat een realistische waarde betreft. Of er is iets niet helemaal 100% en het horloge is waardeloos in hun optiek of het is juist een uniek stuk en daarom buitengewoon kostbaar.
Laatst een leuk vintage horloge op de kop getikt voor een voor mij leuke en acceptabele prijs, maar wanneer ik hem hier zou posten ondanks dat het volledig origineel is zou het tot op de grond worden afgebrand omdat de liefhebbers er anders tegenover staan dan reguliere gebruikers. Dus de hele waarde vraag moet je hier niet stellen tenzij het inderdaad gaat om wat voor een bod is redelijk, maar zelfs dan.

1 like

Je kunt deze rubriek ook op negeren zetten als je je er zo aan ergert :wink:

Ik schaam me af en toe wel een beetje dat ik lid ben van dit forum als ik soms zie hoe mensen in deze rubriek worden bejegend. Komt iemand nietsvermoedend op dit forum en wordt gelijk voor rotte vis uitgemaakt omdat hij de verkeerde vraag stelt :face_with_raised_eyebrow:

Ik vind het niet zo heel raar dat je wilt weten wat iets waard is.

13 likes

Precies. En niet zo maar een vraag, een hele logische.

4 likes

Inderdaad; met “verkeerde” bedoel ik niet dat het in mijn ogen een verkeerde vraag is, maar dat dat blijkbaar door de nodige mensen hier zo wordt gezien :blush:

Naja, op een liefhebbersforum snap ik wel dat waarde van erfstukken of bezittingen niet perse financieel moet worden uitgedrukt.

Maar als ik iets vind waar ik geen verstand van heb zou ik ook wel willen weten wat ik heb, wat het waard is om te bepalen hoe voorzichtig ik ermee moet zijn en hoeveel tijd ik erin wil investeren.

De speldjes collectie van mijn vader vind ik er lollig uitzien, maar heeft 0 financiële waarde voor mij. Maar wellicht voor een ander wel? Geen idee.

1 like

Sluit me volkomen aan bij @Ruud en @wbcoupe. Vind het zelfs wel leuk om puur te kijken wat de waarde van een horloge is, is wel een leuke zoektocht af en toe.

@Phodebimos wat is jouw definitie van een liefhebber?

1 like

Ik vind die waarde-topics altijd wel leuk eigenlijk.

Zou wellicht wel een idee zijn om een postlimiet in te stellen, dat je bv pas vanaf 50 posts een topic kan openen mbt waarde.

Anders heb je steeds van die mensen die zich aanmelden hier een paar horloges neerplempen waar ze de waarde van willen weten en verder nooit meer reageren.

4 likes